Gå til innhold

hva vill det koste å bygge en pc som er like kraftig som en ps3

Anbefalte innlegg

lurer på om jeg skal bygge meg en spill pc.

Trenger noe og spille med god grafikk på. men gidder ikke å kjøpe en platform som blir utdatert etter noen år, så det blir en pc.

har ikke veldig peiling på pc men tror et skal gå greit å bygge en selv. (med litt hjep på forumet hvis det blir nødvendig.. )

det første spørsmålet som kommer er hvor mye det vill koste å bygge en pc som er like krafrig som en xbox 360 eller ps3. med kraftig mener jeg å kunne klare den samme grafikken som de platformene klarer.

håper noen pc kyndige kan være litt til hjelp her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil påstå 4-5000, spørs litt hvilke komponenter du velger. Kansje du kan få det billigere også. Nå har jeg ikke så veldig greie på PS3, men grafikken syns jeg ikke er veldig imponerende sålangt. (en ps3 ville for eksempel slitt med å dra spill som crysis vil jeg tro)

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
lurer på om jeg skal bygge meg en spill pc.

Trenger noe og spille med god grafikk på. men gidder ikke å kjøpe en platform som blir utdatert etter noen år, så det blir en pc.

har ikke veldig peiling på pc men tror et skal gå greit å bygge en selv. (med litt hjep på forumet hvis det blir nødvendig.. )

det første spørsmålet som kommer er hvor mye det vill koste å bygge en pc som er like krafrig som en xbox 360 eller ps3. med kraftig mener jeg å kunne klare den samme grafikken som de platformene klarer.

håper noen pc kyndige kan være litt til hjelp her..

Nå er jo en platform som PS3/Xbox sannsynligvis stabil i fem år til en pris av hhv 4k og ca 3k. Da kan du spille de fleste store titler i noen år fremover uten å investere mer i hardware. Det koster enormt mye mer å være på "PC-kjøret".

Lenke til kommentar

PS3'n vil jo holde seg en del år pga spillprodusentene lager spill FOR ps3, og dermed bruker de mer ressurser på å få bedre grafikkopplevelser, for PS3 sine spesifikasjoner.

I dataverdenen lages de "nye store" spillene for å fungere utmerket på det beste av det beste. Og når dataindustrien hele tiden blir bedre, må spillmarkedet følge etter. Derfor vil en pc med "super komponenter" anno 2006, ikke klare å kjøre de nyeste spillene på "full guffe".

Lenke til kommentar

Vel, hvor kraftig ER en PS3..? Og, det skrives "vil".

vill adj vilt, -e (norr villr)

1 som vokser, lever i fri naturtilstand; udyrket, utam v-e dyr og planter / temme en v- hest / i v- tilstand / adv: planter som vokser vilt

2 øde på v-e fjellet / Det v-e vesten, se *Vesten / ulendt, uframkommelig v-e, forrevne fjell / gl akk.: juble, skrike i vilden sky, se *sky (I,1)

3 som ikke kan orientere seg; forvillet døgnv- , rådv- / gå seg v- / fare v- / adv: vilt fremmede mennesker helt ukjente

4 ustyrlig, vilter, oppjaget bli v- og gal / være v- av seg / v-e barn / en v- dans / v- av begeistring, raseri / være v- etter noe / føre et vilt liv / adv, brukt forst: være vilt begeistret

5 kaotisk; planløs; meningsløs v- forvirring / være på v- flukt / et vilt innfall / en v- plan / adv: slå vilt om seg / v- streik spontan streik som ikke er i samsvar med avtalene i arbeidslivet / v-e rykter utrolige

Lenke til kommentar

PS3 er ganske så kraftig og ikke direkte sammenlignbar pga proprietære cpu'er.

Jeg vil tippe en god spillmaskin (som skal holde 2-3 år) burde kunne bygges for ca 7-8000 kr

Intel Quad cpu Q6600 - ca 2000 kr

Hovedkort LGA775 med: PCI-express16, innebygd LAN, USB, LYD - ca 700 kr

DVD/CD brenner SATA - ca 300 kr

RAM 2GB - ca 1000 kr

Geforce 8600 GTS grafikk-kort for PCI-express16 - ca 1000 kr

Harddisk 500 GB - ca 700 kr

Tastatur og mus - ca 300 kr

Kabinett med power - ca 400 til 1000 kr (kjedelig=billig, fancy=dyrt)

OEM versjon av Vista - ca 1000 kr

=====

Totalt ca 8000 for maskin og operativsystem m.a.o.

Vil man gå ned _litt_ på ytelse sparer man fort 1000 kr på cpu, 500 på RAM, 500 på grafikk, noen hundrelapper på kabinett og harddisk.

->Dvs man kan nok presse prisen til rundt 6000 kr ved å fire litt på kravene.

I andre retningen er det så og si ubegrenset pris oppover - ikke noe problem å bruke 20-30 000 eller mer hvis man velger det heftigste av prosessorer, vannkjøling, fancy kabinetter osv, osv...

Lenke til kommentar

når du sier klarer den samme grafikken betyr det i praksis hovedsakelig ytelse på gpu pluss et greit system ellers. det vil i praksis si dualcore + 2 gig ram + gf7800+ grafikk. allikevel er det noe mer optimalisering mot konsoll så du må ta høyde for det.

i tillegg vil det fortsatt bli optimalisert mot konsoll i lang tid fremover, så hvis du mener også om et år, må du kjøpe enda kraftigere (f.eks. 8800gt) det tror jeg dog vil være sammenlignbart en god stund fremover. så en drøyt 8k må du nok regne med.

Lenke til kommentar

Det er spill tilgjengelig på pc. Å betale 4000 for en boks som spiller motorstorm, er ikke å anbefale.

8800 gt i 256versjon, evt ATI 3850 ville ganske effektivt prestere bedre enn grafikkortet integrert i ps3, pluss at du får pcens "control scheme" på kjøpet. Å si at den integrerte grafikkortet i ps3 tilsvarer en gts/gt, er etter min mening å gå litt langt

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Det spørs vel litt hvilken oppløsning du skal kjøre på skjermen også da. Men hvis du kjøper ett 8800GT kort og en Q6600/E6850 prosessor skal det vel slå ps3 og xbox 360 ganske bra. En pc til 8k burde holde noen år.

Lenke til kommentar

Skal du ha en platform som varer lengt for lite penger så må jeg jo si at en XboX360/Ps3 er det logiske valget for spilling. Konsollene selges med tap, er masseproduset, og spillene blir optimalisert for dem på et helt annet nivå enn for PC, slik at de klarer seg med mindre rå maskinkraft enn PC.

Det er ingen tvil om at en moderne gaming-PC er langt langt kraftigere enn begge de konsollene, men du får uten tvil mest for pengene for akkurat spilling med et konsoll (gitt at du liker spilleen som gis ut for konsoll da... du kommer ikke langt med en 360/PS3 om du liker avanserte rollespill, MMO(RPG)s og avanserte strategispill.

PC bør du velge om du skal bruke den til en del annet enn kun spilling, eller om du fortrekker de mer komplekse spillene som PCen tilbyr.

En PC som takler samme grafikk for en PS3/XboX får du nok til for en 4-5000 kan jeg tenke meg. PC hardware er egentlig veldig billig nå til dags, men en XboX360 får du jo tross alt for ca 2500'ish og den vil jo garantert klare alle spill som slippes til den fram til neste generasjon (2-3 år).

Personlig så har jeg både en gaming-PC + mitt favorittkonsoll (360 hittil), fordi 360'en er en triviell investering for min del (ihverfall selve konsollet... spillene derimot er jo ganske så dyre). Hva du ser deg råd til derimot blir jo en annen sak.

PC lar seg i grunn ikke lett direkte sammenlignes mot en konsoll fordi det er såpass forskjellig. Et konsoll kan jo tross alt bare gjøre en ørliten brøkdel av det du kan bruke en PC til.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...