Eterni Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Hei, har fått i oppgave å skrive om ett av følgende to emner i historie: svartedauen og korstogene. Oppgaven er skriftlig og skal basereres på en problemstilling. Denne problemstillingen bør ikke være for vid og skal selvsagt være relevant. Først vurderte jeg å sette hvilke konsekvenser fikk svartedauden eller hvorfor spredte den seg så raskt som problemstilling. Men jeg kom fram til at førstnevnte var for alt-omfattendem, sistnevnte er jeg ikke sikker på om er en god nok problemstilling. Så om dere har noen forslag til en god problemstilling, så er jeg veldig takknemlig. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Dette er bare en brainstorm og slettes ingen gjennomtenkte problemstillinger, men jeg anbefaler deg å gjøre det samme. Sett deg ned og skriv det som popper ned i hodet ditt om disse temaene, så kommer du kanskje på noe du vil undersøke nærmere! Svartedauden Hvilke direkte og indirekte konsekvenser fikk denne for Norge i samtiden og ettertiden? (Tenk for eksempel på ting som at tapet av de skrivekyndige førte til et svært svekket skriftspråk etc., i tillegg til å trekke større linjer.) Fikk den noe å si for religionsutøvelsen? Hva med geografien? Ble bygder på landet tettere bebodd fordi folk rømte unna pesten, eller ble de kanskje uttynnet eller helt uradert på grunn av pestens herjinger? Hvordan forandret byene seg? Finnes det spor etter Svartedauden i kulturen vår i dag? (Eks. gårdsnavn som Ødegården, som gjerne stammer fra svartedauden.) Korstogene Hvorfor skjedde de? Kan noen av gnisningene mellom øst og vest spores tilbake til korstogene? Startet de før korstogene? Har de i hele tatt noen forbindelse med dem? Førte korstogene til noen positivt? (For eksempel kulturutveksling, spredning av ikke-religiøs kunnskap fra øst til vest og motsatt.) Hvem dro nedover for å kjempe? Kjempet man for det man sa man kjempet for? Var hensikten med de første korstogene den samme som for de siste? Hvorfor tok de det kristne Konstantinopel i 1204? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå