Gå til innhold

Spillåret 2007 – våre favoritter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bioshock er jo ikke av de mest varierte første person shootere og endel folk har som sagt kjeda seg i dette spillet og sagt hvorfor dem har gjort det , mer kan man vel ikke forlange ?

Husker dere når Deus Ex kom ? Et SLIKT spill hadde fortjent en slik plass , synd det allerede er oppfunnet :p

 

Folk har rett til sine egen mening selvsagt. Men jeg har ikke hørt noen saklige argumenter for at Bioshock er så veldig ensformig - å si at spillet er kjedelig fordi du "bare skyter folk" holder ikke, siden det ikke er et saklig argument og er mer et spark mot hele FPS-sjangeren (under beltestedet også, etter min mening ;) ).Står på det jeg sa, mange liker nok å kritisere spill som "alle andre" elsker, samtidig er det kanskje et par folk som ble skuffet som følge av totalt urealistiske forventninger etc.

Lenke til kommentar
Bioshock er jo ikke av de mest varierte første person shootere og endel folk har som sagt kjeda seg i dette spillet og sagt hvorfor dem har gjort det , mer kan man vel ikke forlange ?

Husker dere når Deus Ex kom ? Et SLIKT spill hadde fortjent en slik plass , synd det allerede er oppfunnet :p

 

Folk har rett til sine egen mening selvsagt. Men jeg har ikke hørt noen saklige argumenter for at Bioshock er så veldig ensformig - å si at spillet er kjedelig fordi du "bare skyter folk" holder ikke, siden det ikke er et saklig argument og er mer et spark mot hele FPS-sjangeren (under beltestedet også, etter min mening ;) ).Står på det jeg sa, mange liker nok å kritisere spill som "alle andre" elsker, samtidig er det kanskje et par folk som ble skuffet som følge av totalt urealistiske forventninger etc.

 

Tror du ikke helt har lest grundig hva folk har skrevet. Det er jo ikke fordi man "bare skyter folk" at det er kjedelig, men fordi det skjer på samme måten gjennom hele spillet. Det er ikke det helt store som skiller 1. og siste level. Bioshock er ikke dårlig, for all del, men FPS-sjangeren begynner å bli noe utvannet og da krever det at man tilfører spillene nye ting for at de skal bli riktig gode. Bioshock klarer å skape en god stemning og lydsporet på spillet er genialt, men gameplayet klarer liksom ikke å følge opp dette. Hele greia blir for lineær og repeterende, og da blir det fort kjedelig samme hvor creepy stemningen er.

 

Tror nok det blir vanskeligere og vanskeligere å lage riktig gode FPS-spill, nettopp fordi sjangeren er så mettet allerede. Man er nødt til å finne på noen nye ting og skape variasjon, ellers så blir det fort "det samme gamle". HL2 og CoD4 har i mine øyne klart dette. Liker også ArmA veldig godt.

Lenke til kommentar
Bioshock er jo ikke av de mest varierte første person shootere og endel folk har som sagt kjeda seg i dette spillet og sagt hvorfor dem har gjort det , mer kan man vel ikke forlange ?

Husker dere når Deus Ex kom ? Et SLIKT spill hadde fortjent en slik plass , synd det allerede er oppfunnet :p

 

Folk har rett til sine egen mening selvsagt. Men jeg har ikke hørt noen saklige argumenter for at Bioshock er så veldig ensformig - å si at spillet er kjedelig fordi du "bare skyter folk" holder ikke, siden det ikke er et saklig argument og er mer et spark mot hele FPS-sjangeren (under beltestedet også, etter min mening ;) ).Står på det jeg sa, mange liker nok å kritisere spill som "alle andre" elsker, samtidig er det kanskje et par folk som ble skuffet som følge av totalt urealistiske forventninger etc.

 

Tror du ikke helt har lest grundig hva folk har skrevet. Det er jo ikke fordi man "bare skyter folk" at det er kjedelig, men fordi det skjer på samme måten gjennom hele spillet. Det er ikke det helt store som skiller 1. og siste level. Bioshock er ikke dårlig, for all del, men FPS-sjangeren begynner å bli noe utvannet og da krever det at man tilfører spillene nye ting for at de skal bli riktig gode. Bioshock klarer å skape en god stemning og lydsporet på spillet er genialt, men gameplayet klarer liksom ikke å følge opp dette. Hele greia blir for lineær og repeterende, og da blir det fort kjedelig samme hvor creepy stemningen er.

 

Tror nok det blir vanskeligere og vanskeligere å lage riktig gode FPS-spill, nettopp fordi sjangeren er så mettet allerede. Man er nødt til å finne på noen nye ting og skape variasjon, ellers så blir det fort "det samme gamle". HL2 og CoD4 har i mine øyne klart dette. Liker også ArmA veldig godt.

 

Å dra bioshock inn som eksempel på at fps sjangern er utvannet synes jeg blir litt feil. Bioshock er et av få fps spill som skiller seg ut. Skal sies at fps sjangern i år har vært uvanlig god med bioshock, hl2 og cod4. Men har man levd en stund og fulgt med på spill industrien/prøvd spill hele livet kan man vel ikke være u-enig i at fps er en copy past sjanger. Jeg for min del likte bioshock veldig godt. Er et herlig spill, med en veldig kul verden å leke seg i. men det når ikke opp til spill som Deus ex eller System Shock 2 som var veldig mye mer kompleks en Bioshock. Men siden dette kun gjelder 2007 må jeg si meg enig i at det er et av årets beste.

Lenke til kommentar
EDIT:

Når man snakker om FPS, så synes jeg aldri noensinne at MGS har møtt sin likemann. Dette er spillserien som fikk meg til å like FPS perspektivet og som helt fra starten av hadde en atmosfære med seg som ingen andre FPS har klart å gjenskape.

 

Enig i at MGS rocker snikespillsjangeren, men bare for å si ifra, MGS er ikke FPS :p

 

*pirke pirke*

Lenke til kommentar
For å vekke liv i COD4 diskusjonen, hva/hvor synes dere, som spillanmeldere at COD4 svikter? : ) Hva skiller cod4 fra bioshock annet enn en veldig imponerende grafisk profil hos sistnevnte? : )

Det er ikke det at COD4 svikter, men at Bioshock leverer en spillopplevelse som holder et mye høyere nivå. For min del er det stemningen (som blant annet består av fantastisk lyddesign) og historiefortellingen i Bioshock som virkelig står frem og skinner. Det grafiske er en fin base å bygge videre på, men ikke noe mer enn det. Som elgammel System Shock-fanatiker så var Bioshock naturligvis fjorårets store høydepunkt på datamaskinen.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
EDIT:

Når man snakker om FPS, så synes jeg aldri noensinne at MGS har møtt sin likemann. Dette er spillserien som fikk meg til å like FPS perspektivet og som helt fra starten av hadde en atmosfære med seg som ingen andre FPS har klart å gjenskape.

 

Enig i at MGS rocker snikespillsjangeren, men bare for å si ifra, MGS er ikke FPS :p

 

*pirke pirke*

Forsåvidt enig der ;). Det har samme aspektet, men er ikke et FPS i den måten man tenker FPS.

Lenke til kommentar

tja.. jeg koste meg nå med hele The Orange Box og det inkluderer Half-Life 2: Episode Two som ikke ble nevnt i det hele tatt her. Har VALVe virkelig skuffet dere sånn? Er Half-Life serien blitt kjedelig? Jeg nekter å tro det. Half-Life er jeg hektet på og skal spille alle kommende spill i serien. Greit nok at det er bare en episode, men det burde ha blitt nevnt.

Lenke til kommentar
tja.. jeg koste meg nå med hele The Orange Box og det inkluderer Half-Life 2: Episode Two som ikke ble nevnt i det hele tatt her. Har VALVe virkelig skuffet dere sånn? Er Half-Life serien blitt kjedelig? Jeg nekter å tro det. Half-Life er jeg hektet på og skal spille alle kommende spill i serien. Greit nok at det er bare en episode, men det burde ha blitt nevnt.

Hvis du har lest vår 9 av 10-anmeldelse av Episode Two, så vet du at det overhodet ikke skuffet. Men saken er at det var andre spill som gav oss enda sterkere opplevelser :-)

Lenke til kommentar

Kan skjønne at Ep2 ikke fikk pallplass i årets kåring, med så mange fortreffelige perler å velge mellom er det nødt til å bli et bra spill som fortjener en plass som ikke får en plass. Det er bare plass til 1 på toppen og 2 til på pallen og da blir det problematisk når man har så mye å velge mellom.

Lenke til kommentar
Jeg er bare nysjerrig. Hva er de negative ulempene du nevner til Assassins Creed under dine personlige favoritter? Kan du spesifisere? Jeg må bare se om vi er enig :)

Nåh, det er mye man kan undres over, synes jeg.

 

Den digre verdenen som ligger mellom byene tjener egentlig liten hensikt ut over å gi deg en følelse av en større sammenheng. Den fylles med "kunstig" mening gjennom de hundre flaggene som ligger gjemt rundt om, men siden vakter og liknende kommer tilbake en stund etter at du har drept dem, gir det lite mening å bruke tid der utenom for å sanke flagg.

 

Som mange har nevnt ellers er oppgavene du får i byene forholdsvis gjentakende, men det ikke så mange har nevnt, er at flere av dem er ganske tvilsomt og rigid designet. Ubisoft har redusert de fleste oppgavene til en slags sjablonger, og det er dette som gjør dem litt uinteressante. Å avlytte noen gjøres f.eks. på samme måte hver gang: Man finner stedet hvor samtalen foregår, man setter seg ned på en benk, og klikker deretter på Y. Det er temmelig lite interaktivt.

 

Mer heldig synes jeg selve drapsoppdragene fungerer, men de av dem jeg har sett (har ikke rundet spillet enda) har vært preget av at det er vanskelig å tolke snikelogikken. Reglene for hva som er lovlige og ulovlige handlinger (hva vaktene reagerer på) har vært for ulne, og dermed blir det lett frustrerende.

 

Det jeg altså ikke helt skjønner, er hvorfor ikke Ubisoft tittet mer mot Deus Ex for inspirasjon. Når det gjelder det å bevege seg rundt i verdenen føles det nemlig latterlig fritt og deilig -- det er først når man kommer fram til oppdraget det gjelder at illusjonen faller gjennom, og det gjør den aller mest fordi oppgavene følger dette overrigide, men samtidig litt lite intuitive, mønsteret.

 

Men som nevnt i artikkelen elsker jeg likevel Assassin's Creed. Det er grafisk overveldende, det er fantastisk deilig å snikmyrde folk (uff, det høres fælt ut), kampsystemet er tilfredsstillende (om enn ødelagt), flaggsamlingen er veldig tilfredsstillende, og det er avhengighetsskapende å klatre til topps på alt mulig. Og kanskje viktigst av alt: hovedpersonen er en figur jeg virkelig, virkelig ønsker å være.

Lenke til kommentar

Fin artikkel. Enig i store deler av den, men må henge meg på visse andre om at jeg syntes det er merkelig at Crysis ikke vant "Beste visuelle design". Selvom gameplay er en smule døll, så ser det jo fantastik ut. The Witcher?? Syntes det spiller var forferdelig :p Men hver sin smak. Portal fikk som fortjent dog!

Lenke til kommentar

 

Bioshock er jo ikke av de mest varierte første person shootere og endel folk har som sagt kjeda seg i dette spillet og sagt hvorfor dem har gjort det , mer kan man vel ikke forlange ?

Husker dere når Deus Ex kom ? Et SLIKT spill hadde fortjent en slik plass , synd det allerede er oppfunnet :p

 

Folk har rett til sine egen mening selvsagt. Men jeg har ikke hørt noen saklige argumenter for at Bioshock er så veldig ensformig - å si at spillet er kjedelig fordi du "bare skyter folk" holder ikke, siden det ikke er et saklig argument og er mer et spark mot hele FPS-sjangeren (under beltestedet også, etter min mening ;) ).Står på det jeg sa, mange liker nok å kritisere spill som "alle andre" elsker, samtidig er det kanskje et par folk som ble skuffet som følge av totalt urealistiske forventninger etc.

 

Tror du ikke helt har lest grundig hva folk har skrevet. Det er jo ikke fordi man "bare skyter folk" at det er kjedelig, men fordi det skjer på samme måten gjennom hele spillet. Det er ikke det helt store som skiller 1. og siste level. Bioshock er ikke dårlig, for all del, men FPS-sjangeren begynner å bli noe utvannet og da krever det at man tilfører spillene nye ting for at de skal bli riktig gode. Bioshock klarer å skape en god stemning og lydsporet på spillet er genialt, men gameplayet klarer liksom ikke å følge opp dette. Hele greia blir for lineær og repeterende, og da blir det fort kjedelig samme hvor creepy stemningen er.

 

Tror nok det blir vanskeligere og vanskeligere å lage riktig gode FPS-spill, nettopp fordi sjangeren er så mettet allerede. Man er nødt til å finne på noen nye ting og skape variasjon, ellers så blir det fort "det samme gamle". HL2 og CoD4 har i mine øyne klart dette. Liker også ArmA veldig godt.

 

Å dra bioshock inn som eksempel på at fps sjangern er utvannet synes jeg blir litt feil. Bioshock er et av få fps spill som skiller seg ut. Skal sies at fps sjangern i år har vært uvanlig god med bioshock, hl2 og cod4. Men har man levd en stund og fulgt med på spill industrien/prøvd spill hele livet kan man vel ikke være u-enig i at fps er en copy past sjanger. Jeg for min del likte bioshock veldig godt. Er et herlig spill, med en veldig kul verden å leke seg i. men det når ikke opp til spill som Deus ex eller System Shock 2 som var veldig mye mer kompleks en Bioshock. Men siden dette kun gjelder 2007 må jeg si meg enig i at det er et av årets beste.

 

 

 

Kan vel egentlig bare bli enige om at vi ikke er enige :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...