BadCat Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg har nylig byttet fra 2K Pro til XP Pro X64, maskinen har alltid vært stabil tidligere. Dvs den har normalt stått på flere måneder i strekk og alle omstarter har vært frivillige. Det som er nytt i maskinen er HX620 PSU, 8800 ULTRA og XP X64. Finner denne feilmeldingen i eventlog. Maskiner er stabil, men får av og til BSOD og restart etter å ha spilt WoW en stund. Har ikke opplevd det under bruk av andre spill/programmer, kun når jeg har brukt WoW. Det skjer ved ALT + TAB, når man logger ut og en gang i forbindlese med lasting av en instance. (Dvs umiddelbart da jeg entret portalen til BT. Kan godt spille Hellgate med CPU og GPU på last en hel dag uten trøbbel. AMLI: ACPI BIOS is attempting to read from an illegal IO port address (0x21), which lies in the 0x20 - 0x21 protected address range. This could lead to system instability. Please contact your system vendor for technical assistance. Skal gå over BIOSinstillingene osv. Skal bytte hovedkort, prosessor og minne i løpet av januar/februar (spørs når E8500 kommer) men er jeg er litt bekymret for at det kan være grafikkortet som skaper krøll. Virker som det er når man skifter video modus. Feks WoW fullscreen -> Desktop, WoW World environment -> Instance load screen, WoW World environment -> Character selection screen Det skjer ikke så ofte, dog ofte nok og det tar 10 sek å starte om maksinen, men det skal ikke være slik og det er irriterende. Spesielt fordi jeg både er vant med og krever at maskinen skal gå stabilt hele året. Maskinen er helt fin ellers i alle andre appikasjoner. Jeg prøver å finne ut om det er XP X64 som tryner, systeminstillinger eller grafikkortet. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Trur det er andre som har dette problemet og EDIT: Google søket: Endret 4. januar 2008 av BigJaffa Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Takker. Får satse det er noe krøll med biosen min. Da blir jeg kvitt det når jeg skal bytte hovedkort. Har fremdeles dualboot med 2k. Har visst den siste versjonen av bios til kortet mitt. Har Pure Innovation 939 med Radeon Express chipset. Har virket bra så langt. Var raskere enn NF4 i sin tid. Får søke litt videre etter feilen, men vet ikke hvor mye jeg skal legge i det da jeg skal bytte alt utenom grafikkort og disker om et par uker. Håper bare det ikke er relatert til grafikkortet. Slet med temperatur i starten men etter å ha modifisert kabinettet litt og ordnet luftflyt sank lasttemp på GPU med 10 grader og jeg har ca 79-81 (stock / overclock) grader wed last noe som skal være litt under hva som er normalt. Vet maskinen kan bli ustabil om temperaturene ligger i grenseland men det skulle være i orden må. Fikk ned temperaturen i kabinettet med 20-30 grader etter jeg fikset luftflyten. Før ble ytterveggen i alukabinettet så varm at jeg brant meg. Nå blir den knapt lunken. Måtte sage litt i kabinettet bare Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Der trynte det igjen. Var afk ca 25 min for å koke noe mat mens jeg drev og tømte mailboxen automatisk på en mulechar. Da jeg kom tilbake tok jeg log out for å bytte char og blåskjerm og restart med en gang jeg trykket. Samme feilmelding som alltid. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 min erfaring med XP 64 er dåårlig, bruker nå Vista 64, har ikke brukt det så lenge at jeg kan si noe helt sikkert, men virker bra og stabilt til nå i alle fall Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Jeg skulle egntlig ha X86 men fikk 64 da både den som var merket X64 og den som ikke var merket var 64 bit. Tenkte helvete og, men jeg hadde drivere til hardware så jeg gav et forsøk. Må være noe feil fra butikken da det kun finnes en versjon av XP PRO X64 nemlig OEM. Systemet mitt upåklagelig på alle andre måter. Det er kun når jeg spiller den elendige WoW. Sikkert noe bug i maskinvaren her mtp X64. Endret 4. januar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Går det an å utelukke om det er grafikkortet eller ikke? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg har ikke fått den feilen igjen etter at jeg forandret resursene i BIOS fra auto til manual og satte de opp selv, men det er for tidlig å si om det hjalp. Får se om det tryner igjen etter et par dager. Tror uansett at problemet er krøll mellom BIOS og OS. Jeg skal ikke klage på XP PRO X64 det er det beste jeg har brukt til nå. Under 10 sekunder oppstart. Responsivt og raskt under bruk. Eneste minus er at diverse produsenter er alt for dårlige når det gjelder driverstøtte men det er jo ikke operativsystemets feil. Lenke til kommentar
spectrA Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Du finner alt på Google eller spør her hvis ikke . Sikkert mange som vet Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Trynet igjen etter 4-5 timer. ALT + TAB fra WoW og ut til desktop men neida BSOD og restart Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Har funnet noe info her og her. Får se om jeg greir fikse det. 0x020 0x021 Programmable Interrupt Controller Access is never allowed* AMLI: ACPI BIOS is attempting to read from an illegal IO port address (0x21), which lies in the 0x20 - 0x21 protected address range. This could lead to system instability. Please contact your system vendor for technical assistance. Endret 4. januar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg har siste versjon av BIOS som er sluppet for det hovedkortet så det ser mørkt ut for å få det stabilt. Skal heldigvis over på nytt hovedkort om kun kort tid. Om jeg ikke greier fikse dette problemet får jeg gå tilbake til Win PRO 2K på dette kortet og lage meg en liten filserver med RAID 1 når jeg får de nye komponentene. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Virker som problemet skyldes grafikkortet :/ Er ikke helt sikker, driver og tester. Kan egentlig ikke tenke meg at et hovedkort fra 2006 skal ha kompatibilitetsproblemer med XP. Antagelig grafikkortet som lager IO-feil når det tryner slik at det blir visende i loggen. Edit: Der trynte det selv med 500 core 2000 minne så da er det nok ikke kortet likevel. Grafikkortet selv med overclock er stabilt i andre spill. Endret 5. januar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå