Felon Musk Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Har kjøpt meg nytt hovedkort med kontakt for 4-pin og 8-pin strømkontakt til CPU. Hvilken kontakt skal jeg bruke? CPU er Q6600 Endret 4. januar 2008 av Hiss Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Det kommer an på hvilken kontakt strømforsyningen har. Begge (4-pinns og 8-pinns) er +12V. Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Det kommer an på hvilken kontakt strømforsyningen har. Begge (4-pinns og 8-pinns) er +12V. Strømforsyning har begge. hvilken bør jeg bruke? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Begge? Hva står det i manualen til hovedkortet? (Hvis du ikke har den fysisk, så finner du den i pdf format på hjemmesiden til produsenten) Lenke til kommentar
pstub Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Om du har 8pins på hovedkortet og på PSU så hadde jeg nok tatt ut den eventuelle plast-greia og satt i 8pins. Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Begge? Hva står det i manualen til hovedkortet? (Hvis du ikke har den fysisk, så finner du den i pdf format på hjemmesiden til produsenten) Ja, jeg kan velge om jegvil bruke 4 eller 8-pin Toughpower står ingenting i manualen til intel eller asus Om du har 8pins på hovedkortet og på PSU så hadde jeg nok tatt ut den eventuelle plast-greia og satt i 8pins. Mener å ha lest at core 2 duo prosessorene skulle ha 8-pin, men vil gjerne ha det bekreftet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 8-pins er ment for kort med 2 CPU. Hvis det er plastlokk over halve så er det vel logisk at det fungerer med 4-pins. http://www.playtool.com/pages/psuconnector...ctors.html#eps8 Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) 8-pins er ment for kort med 2 CPU. Hvis det er plastlokk over halve så er det vel logisk at det fungerer med 4-pins. http://www.playtool.com/pages/psuconnector...ctors.html#eps8 Kortet mitt er et asus maximus formula (s-775) så det har kun en cpu. Ja det er plastlokk. Nå er jeg kanskje litt slow her, men hva BURDE jeg bruke? 4 eller 8? Endret 4. januar 2008 av Hiss Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg ser ingen grunn til å bruke noe annet enn 4-pins. Men jeg tror ikke det spiller noen som helst rolle om du bruker 8-pins, pinnene under plastlokket er antagelig ikke koblet til noe. Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg ser ingen grunn til å bruke noe annet enn 4-pins. Men jeg tror ikke det spiller noen som helst rolle om du bruker 8-pins, pinnene under plastlokket er antagelig ikke koblet til noe. Hmm. Pinnene er under plastlokket er faktisk koblet til pcb. Så på loddingen på baksiden av brettet. hmm Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg har toughpower og Maximus formula. Jeg benytter 8 pin på min Q6600 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg ser ingen grunn til å bruke noe annet enn 4-pins. Men jeg tror ikke det spiller noen som helst rolle om du bruker 8-pins, pinnene under plastlokket er antagelig ikke koblet til noe. Litt overrasket av at du av alle (el-ekspert) kommer med ett slikt råd. Har hk'et 8-pins ATX 12V (EPS) kontakt, så skal du bruke en PSU med 8-pins tilsvarende. Det er nå min mening om saken, men dette kan jo diskuteres, testes og dokumenteres, for de som vil (noen har sikkert gjort det også). Hvorfor en del hk-produsenter "blender" 4 av pinnene kan tyde på at en "eldre" PSU med kun 4-pins ATX 12V kontakt holder, men det er også hk-produsenter som oppgir i manual at man må bruke 8-pins for at system skal boote. Tror ikke jeg har sett eller har eid ett noenlunde godt hk for dual(quad)core (Intel) som ikke har/"krever" 8-pins kontakt. Lenke til kommentar
_Z00L_ Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Enkelte prosessorer, spesielt da extreme-serien, trenger større tilgang på strøm for å kunne fungere stabilt under alle forhold. 4 pin og 8 pin har nøyaktig samme spenning, men med 8-pin dobler du hvor mye strøm prosessoren kan trekke fra PSU. Se på det som et glass cola med 1 eller 2 sugerør. Colaen er den samme, men du har muligheten til å suge opp mer brus når, ehm, tørsten når et peak-nivå... Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Jeg har kjørt mitt Maximus Formula og Q6600 med både 4-pins og 8-pins, først med 4 på min gamle 580W PSU, og nå med 8-pin på min nye 800W. Merka ingen forskjell i stabilitet eller overklokkingsegenskaper, så jeg vil ikke tro det spiller mye rolle, men har du 8-pin, så for all del bruk den, plastlokket er der bare fordi alle bortsett fra de nyeste PSU'ene kun har 4-pin, og dermed unngår man sikkert en del spekulasjon fra folk flest. Endret 4. januar 2008 av apollox Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hmm. Pinnene er under plastlokket er faktisk koblet til pcb. Naturligvis må pinnene loddes fast i PCB. Men det trenger jo ikke bety at de er tilkoblet. En 4-pins kontakt kan tåle 16 A (190 W), det er vel ingen kjente CPUer som bruker så mye. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hmm. Pinnene er under plastlokket er faktisk koblet til pcb. Naturligvis må pinnene loddes fast i PCB. Men det trenger jo ikke bety at de er tilkoblet. En 4-pins kontakt kan tåle 16 A (190 W), det er vel ingen kjente CPUer som bruker så mye. Men hva er da grunen til at standarden for nyere hk/PSU'er har 8-pins? Kan det være fordi disse hk/CPU'er (Dual/Quad) klokket kan trekke mer en 190w? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 I manualen til mitt HK (som også har 8-pins strømkontakt til CPU) står det ganske tydelig at det skal funbgere å bare bruke 4 pins-plugg men at det er anbefalt å bruke 8-pins. Spesielt på quad-cores og extreme-variantene. Selv om en strømkabel kan levere en viss mengde strøm så vil det bli et spenningsfall i kabelen. Ved å bruke flere ledere så reduserer man dette spenningsfallet. Har du 8-pins-kontakt på strømforsyninga så er det ingen grunn til å ikke bruke den. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Har kjøpt meg nytt hovedkort med kontakt for 4-pin og 8-pin strømkontakt til CPU. Hvilken kontakt skal jeg bruke?CPU er Q6600 Er der to kontakter på hovedkortet bør du bruke begge. Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Har kjøpt meg nytt hovedkort med kontakt for 4-pin og 8-pin strømkontakt til CPU. Hvilken kontakt skal jeg bruke?CPU er Q6600 Er der to kontakter på hovedkortet bør du bruke begge. Det er kun én kontakt med 8 hull i. Halve denne kontakten var dekket av et plastiklokk. ok, men da går jeg for 8-pins kontakten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå