Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dim. på dekk citroen xsara, og slitasje


O_K

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en citroen Xsara coupe som orginalt ble levert med 185/65R14, men når jeg kjøpte den satt sommerdekkene på 205/45R16, og vinterdekkene på de orginale lettmetallfelgene. Jeg har ett par spørsmål om lavprofildekkene:

 

Sommerdekkene ser veldig slitt ut på innsiden (innerste 1-2cm), men så ellers veldig lite slitt ut. Jeg er litt usikker på om det er dekkets oppbygning, eller om det er hjulstillingen. Jeg tenkte på å ta en forstillingskontroll, men lurer på om det vil ha noe å si om sommer eller vinterdekkene står på for en slik kontroll. Brede dekk har større rullemotstand, men det skal vel ikke ha noe å si for forstillingen når bilen står stille?

 

Lurer også på om det blir veldig stor slitasje på hjulstillingen med slike dekk. Bilen ble solgt som stasjonsvogn med 195, så det er jo ikke så stor forskjell fra det.

 

Er også på utkikk etter nye dekk, og ser at mange dekk ikke finnes i min dim. Har vært plaget med mye sporing på de som fulgte med (noe billigdritt), så jeg er interessert i tips om dekk som sporer lite. Har også vurdert å gå opp til 205/50R16 for å øke utvalget, det vil bli ca 3% endring i rulleomkrets, men speedometeret viser 89km/h i 80 så det skulle gå greit. Vil det kunne oppstå noen andre problemer ved å gå opp til den størrrelsen, hvordan vil kjøreegenskaper endres (sporing og støy er det som jeg er mest opptatt av).

 

Har vært litt inne på tanken på å bytte til 195/55R15 som siste utvei hvis jeg fant passe felger til billig penge. Spesiellt hvis dette kan føre til mindre slitasje på bilen og mindre sporing.

 

Ble mange spørsmål dette her, jeg er litt usikker fordi jeg trenger nye dekk, og vil helst slippe å kjøpe nye dekk til våren, for så å finne ut at jeg egentlig burde endre dim. og bruke masse unødvendige penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Camber justerbart på de færreste biler i dag. Er det feil, har du sannsynligvis slått noe skjevt.

Camber_angle.jpg

 

Bredere dekk hjelper ikke på sporing, heller motsatt. Støyen blir høyere, og bilen kommer til å bruke mer bensin. I tillegg utsettes hjulopphenget for belastninger det ikke er konstruert for, men mer sjelden det fører skader.

 

Min erfaring er også at lavprofildekk slites hurtigere, men det er kanskje fordi man begynner å kjøre fortere i svingene.

Lenke til kommentar

Tenker jeg får ta en forstillingskontroll så jeg er sikker på at jeg ikke sliter de nye dekkene unødvendig. Misstenker at det kan være forige eier som var sløv med dekktrykk også. Lavprofildekkene hadde mellom 1.2 og 1.7 bar, mens det står at standarddekkene skal ha 2.3bar. Jeg fikk nesten sjokk når jeg så det, men jeg ville trodd lavt dekktrykk ville slite på begge sider av dekkene, ikke bare innsiden.

 

Når det gjelder kjørekomfort så må jeg nok si at jeg synes lavprofildekkene er litt for harde. Mesteparten av kjøringen er langkjøring av typen oslo-trondheim, oslo-sandefjord etc. Vinterdekkene er gode rett frem (continental piggfritt 185/65R14), men blir litt for bløte i svingene, men jeg har hørt at piggfrie vinterdekk er mer ustabile sideveis en sommerdekk med samme dim.

 

Spørsmålet blir likevel om jeg gidder å kjøpe nye felger til enten 195/55R15 eller 185/65R14 og grue meg til svingene, eller om jeg bare skal fortsette å kjøre med 205/45R16 og glede meg til de gangene jeg kommer til svinger. Koster jo litt å kjøpe nye felger også, selv om mindre dekk er billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...