Abigor Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Debattens kjerne er: Hvordan lever man i praksis med norrøn religion? Idag er det mange versjoner av det som engang var Åsatru, skandinavisk og nordeuropeisk paganisme, åsatru, god gammeldags hedens tro. Noen mennesker prøver å gjennskape Åsatru slik den var eller å se på det fra dagens virkelighet, ja det er rett og slett et mylder. Noen blander det med nasjonalsosialisme og noen blander det med kristendom. Noen blander det med spiritisme/new age. Hva vet vi om den originale praksisen? For eksempel, hvordan formet åsatru nordmennenes liv for 1200 år siden? Poenget med å ta et så markant valg i et moderne land gjennomsyret av kristendommen må være å søke tilbake til røttene, det som engang var. Da er det viktig å ha historiske kunnskaper om hvordan vi levde på den tiden vi kaller vikingalderen. Hvis ikke ender vi opp med en religion som vi har skapt selv, uten respekt til hva åsatru faktisk er. Men hva var åsatru på den tiden? Hadde den mutert seg fra en enda tidligere religion? Vil det da være naturlig at vi utvikler den videre idag? Eller var troen på æser og vaner et feilsteg, bør vi gi det opp? Slik jeg har forstått det var det ingen fasitt på hvordan det skulle være, det hele bygde på historier som må ha florert og levd godt i mange hundre år før det tolvte århundre da mange ble skrevet ned. Det var ingen øverste religiøs leder som dikterte hva det hele gikk ut på. Leder for et samfunn var høvdingen, jarlen eller kongen, og han fungerte som religiøs leder på det nivået han styrte over. Jeg leste engang at estimerte overlevende tekster fra vikingalderen var på stusselige 10%, det vil si at åsatru idag har et rimelig tynt skriftelig grunnlag. De viktigste tekstene for dagens åsatruere er Håvamål og Voluspå plus en rekke dikt i Den Eldre Edda. Arkeologiske kilder hjelper, for eksempel gravhauger og runesteiner. Det største senteret for norrøn religiøs praksis var det mystiske Uppsala-tempelet, som var et gullbelagt palass med statuer av både Odin, Tor og Frøy. Der hadde de egne prester som hadde sin oppgave å utføre blot og andre religiøse høytider. Det var også en spesiell lund hvor man ofret ni av hvert dyr innkludert mennesker. Men om tempelet i Uppsala kan ingen vite sikkert for vi har ingen bevis for det. Så, hvordan former norrøn religion dagens hedninger, deres valg og oppførsel? Lenke til kommentar
toth Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg har ikke lest igjennom selv, men nederste halvdel av denne siden http://www.geocities.com/vegtam84/Kortside...leveregler.html inneholder en del som kan være interessant. I min gjennomskumming kunne det se ut som om det er en sammenligning mellom kristne leveregler og norrøne. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg har ikke lest igjennom selv, men nederste halvdel av denne sidenhttp://www.geocities.com/vegtam84/Kortside...leveregler.html inneholder en del som kan være interessant. I min gjennomskumming kunne det se ut som om det er en sammenligning mellom kristne leveregler og norrøne. Det var interresant lesning. Vet ikke helt om jeg vil stole blindt på tolkningene i teksten. Synet på hvordan man skal oppføre seg utifra norrøn religion er vel og bra, men var det slik det faktisk var? Det er godt mulig. Verdt å bemerke seg er at det er en likhet med synet til de såkalte "høyreekstreme" åsatrugruppene. Best forklart er dette: Det er eksempelvis vanskelig å forestille seg at hottentotter eller muslimer av enhver avskygning, selv om de stiller i kofte og kommager og lærer seg en joik eller to, skal kunne bære fram samisk kultur. Det bygger på konspirasjonsteorier om mektige personer (helst jøder) som styrer over verdens økonomi og motarbeider det etniske mangfold med raseblanding. Lenke til kommentar
Gneldre Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 "Det er eksempelvis vanskelig å forestille seg at hottentotter eller muslimer av enhver avskygning, selv om de stiller i kofte og kommager og lærer seg en joik eller to, skal kunne bære fram samisk kultur." Bedre kunne man ikke forklart hva jeg mener om Åsatru nå til dags. Man er ikke "viking" fordi man bor i Norge, som mange fjortenåringer løper rundt og tror. (jeg datt ut etter andre post btw) Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) "Det er eksempelvis vanskelig å forestille seg at hottentotter eller muslimer av enhver avskygning, selv om de stiller i kofte og kommager og lærer seg en joik eller to, skal kunne bære fram samisk kultur." Bedre kunne man ikke forklart hva jeg mener om Åsatru nå til dags. Man er ikke "viking" fordi man bor i Norge, som mange fjortenåringer løper rundt og tror. (jeg datt ut etter andre post btw) Det sitatet bygger på ideen om at man må følge sitt folks kultur. En muslim (altså araber) kan ikke bli same selv om han lærer seg en joik eller annet om samisk kultur. Er man en fjorten år gammel nordmann ser jeg ingen problemer med at den personen tror på norrøne guder, på samme måte som fjortenåringer i hedensk tid trodde på det. Det er her mange paganistiske religioner skiller seg fra "verdensreligionene", de blir ofte sett på som etniske religioner/kulturer. Endret 8. januar 2008 av Abigor Lenke til kommentar
Gneldre Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Det sitatet bygger på ideen om at man må følge sitt folks kultur. En muslim (altså araber) kan ikke bli same selv om han lærer seg en joik eller annet om samisk kultur. Er man en fjorten år gammel nordmann ser jeg ingen problemer med at den personen tror på norrøne guder, på samme måte som fjortenåringer i hedensk tid trodde på det. Det er her mange paganistiske religioner skiller seg fra "verdensreligionene", de blir ofte sett på som etniske religioner/kulturer. Hvis man først skal følge en tusen år gammel kultur, hvorfor ikke gå enda lenger tilbake, og være enda mere "true"? De hadde det sikkert fett da de løp rundt med klubbe og bjørneskinn. Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Det sitatet bygger på ideen om at man må følge sitt folks kultur. En muslim (altså araber) kan ikke bli same selv om han lærer seg en joik eller annet om samisk kultur. Er man en fjorten år gammel nordmann ser jeg ingen problemer med at den personen tror på norrøne guder, på samme måte som fjortenåringer i hedensk tid trodde på det. Det er her mange paganistiske religioner skiller seg fra "verdensreligionene", de blir ofte sett på som etniske religioner/kulturer. For å si det kort så er hedensk kultur og religion veldig nært knyttet til folk (les: rase). Det var ingen, i hvert fall ikke i før kristen tid som trodde at Tor med hammeren fysisk fløy over himmelen i vognen sin og lagde torden.. Å tro på norrøne guder er ikke som å tro på den kristne gud, at han er slik eller slik i fysisk form.. Alle gudene var personifiseringer av krefter og makter i naturen og i dem selv. Ved å blote (les: styrke) så ønsker man å styrke en egenskap eller kraft. Nå skal det også sies at gudene faktisk har en fysisk form også da, i form av planeter og ting man faktisk kan ta på i naturen. Gudene var delt opp i to hovedgrupper, det var kontrollerbare krefter (Æser) og ukontrollerbare krefter (Jotner). Æser holdt primært til å Åsgård som er personifiseringen for det beviste, og Jotner er personifiseringen av det ubeviste... Det som er veldig spennende er at selv om man hadde dårlig med stjernekikkerter i førkristen tid så stemmer mytene med planetenes attributter. Et eksempel: Tor en personifisering av planeten Jupiter. Tors funksjon var å beskytte oss mot Jotner (ukontrollerte krefter) og dette er faktisk funksjonen til planeten Jupiter også. Den suger til seg store meteoritter som ellers ville ha slått ned på jorden med jevne mellomrom. Tors belte finner vi også på Jupiter. Vi kan se på planetene hvor gamle de forskjellige gudene er. Jo større planeten er jo eldre er den (med unntak av Mars (Tyr) som ble lemlestet av Fenris ulven. Det er ting som antall måner som stemmer med antall barn guden har, og planetens albedo (evne til å reflektere lys) som stemmer med gudens evne til å gi tilbake følelser som den mottar. Gudens empati eller evne til medlidenhet og emosjonelle sider kan også leses ut i fra planetene, og da deres tilbøyelighet til banen (rundt solen). Mytene er forklaringer på hendelser som beskriver vår skapelse og andre ting ved vår historie. En stund siden jeg studerte dette nå, men en ting er helt klart, Åsatro er ikke helt slik som man underviser den på skolen (i hvert ikke der jeg gikk). Åsatro er en religion skapt av mennesket for å hjelpe mennesket å forstå seg selv og alt annet. Det er ikke en dømmende gud som peker på deg og sier du er syndig... 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Det du forteller om her vil jeg kalle en kombinasjon av Norrøn religion og astrologi. Det er selvsagt spennende idéer og måter å sammenligne guder og vesener med himmellegemer. Men har du bevis for at det var dette synet mennesker under norrøn tid hadde, og ikke et mer bokstavelig syn hvor hver gud var en gud, og ikke planeter og symboler på kraft? Hvilke kilder finnes for å støtte opp om dette? Mitt viktigste synspunkt på dette er at man kan ikke være for sikker på noe som helst, og derfor velger jeg ikke å si at for eksempel ditt syn er feil, hvis ikke det finnes gode bevis mot det, og det kan jeg ikke si det finnes om det du forteller om nå. Jeg har derimot hørt andre teorier, blant annet at Tor var personifisering av Mars fordi Mars er den røde planet, og Tor gjennkjennes på sitt røde skjegg og hår. Hvis man først skal følge en tusen år gammel kultur, hvorfor ikke gå enda lenger tilbake, og være enda mere "true"? De hadde det sikkert fett da de løp rundt med klubbe og bjørneskinn. Det er ikke usannsynlig at vikinger og krigere brukte bjørneskinn. Eldre kulturer og religioner er selvsagt også viktig i sammenheng med norrøn religion, men jeg tror ikke det finnes nok spor av dette for å lage en trosrettning. Jeg har hvertfall ikke hørt om noen skriftlige kilder, så det eneste vi har fra tidligere religioner er arkeologiske funn som helleristninger, graver og diverse funn av gjenstander. Ut av det kan man lage teorier, men jeg synes det blir for svakt. Endret 14. januar 2008 av Abigor Lenke til kommentar
freke Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Hvis man først skal følge en tusen år gammel kultur, hvorfor ikke gå enda lenger tilbake, og være enda mere "true"? De hadde det sikkert fett da de løp rundt med klubbe og bjørneskinn. Du ser da ikke skikkelig "true" kristne løpe rundt i sandaler og snakke armeisk her i Norge? Enda de følger en gammel kultus fra midtøsten. En kultus som hegner om steining som en helt ok straffemetode, for uhyrligheter som sex og... Ja det er vel i grunn sex de er opptatt av. Sex og døden. Det hadde vel vært fett å gjøre det skikkelig når man først skal være gammeldags, men det viser seg at flertallet av befolkningen ikke tenker på den måten. edit Så, hvordan former norrøn religion dagens hedninger, deres valg og oppførsel? Siden man ikke har noen "vær en drittsekk hver dag livet gjennom, det er greit bare du ber gud om tilgivelse rett før du dør" tanke i norrøn tro, er det rimelig å anta at mange prøver å være skikkelige mennesker. Siden man selv står ansvarlig for sine handlinger, og ikke kan skylde på at "vi er skapt som syndere og svinepelser, så det er jo ikke min feil; egentlig" må man vel være en hederlig mann/kvinne så langt man kan. Kan du stå for det du har gjort etterpå, har du handlet rett. Hvis ikke, må du likevel stå for det. Endret 14. januar 2008 av freke Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Du ser da ikke skikkelig "true" kristne løpe rundt i sandaler og snakke armeisk her i Norge? Enda de følger en gammel kultus fra midtøsten. En kultus som hegner om steining som en helt ok straffemetode, for uhyrligheter som sex og... Ja det er vel i grunn sex de er opptatt av. Sex og døden. Det hadde vel vært fett å gjøre det skikkelig når man først skal være gammeldags, men det viser seg at flertallet av befolkningen ikke tenker på den måten.. Utrolig bra poeng! Det handler ikke om hvordan man gikk kledd før i tiden, det handler om tanker og tro. Jeg har ingenting imot om noen liker å kle seg i brynje og bære spyd og skjold, men dette blir først og fremst en kulturell tilnærming til det vi kaller for vikingalderen. Er veldig enig i det du skriver om å ta ansvar for handlinger. Vi hadde ikke tilgivelse og synd, vi hadde ære og skam. Endret 14. januar 2008 av Abigor Lenke til kommentar
freke Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Vi har ære og skam, ikke hadde Men det må skilles mellom den type ære, og den som ofte leses om i tabloide aviser. Slett ikke samme sak. Jeg tror dog at mye av det religiøse dagligsynet til våre forfedre kan leses i Håvamål. Det er ikke noe tungt religiøst skrift; selv om det er Den Høyes Tale (altså Odin); men beskriver hva som er gangbart og ikke. Og det er vel i grunn det som er viktig i dagliglivet til den moderne hedning (som lever i tiden og forventer effektivitet). Siden ofring av både dyr og mennesker ikke lenger er populært blandt kongsslekten (så vidt vi vet), får man finne andre, mer "passende" offer. En biff, kanskje? Endret 14. januar 2008 av freke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå