Gå til innhold

lavprisselskaper er billige av en grunn


Astralnoise

Anbefalte innlegg

I natt kjørte jeg buss fra Trondheim til Oslo med Lavprisekspressen, og synes det var en herlig pris. Betalte ca. 550 kr tur retur, på internett. Da jeg ankom Trondheim så jeg at det var en splitter ny buss jeg skulle reise med, og hele to etasjer! Jeg var overrasket over hvor fint det var inne i bussen. Toalett, snack-bar (som forøvrig ikke virket, dessverre) og god utsikt. Vi kjørte ut fra Trondheim i relativt vanlig fart, fikk instruksjoner av sjåføren, og satte oss godt til rette. Jeg, med min lengde, klarte ikke å sove i noen god stilling i løpet av natten, så etter stoppen kl. 03.00 på natten prøvde jeg å se ut igjennom vinduet for å få tiden til å gå. Vel, som dere vet var det ganske mye vind og snøfall over fjellet i natt. Det var meldt glatt på veiene (noe buss-sjåføren også sa) og han skulle kjøre anstendig og etter forholdene. Men da vi kjørte nedover E6, var det alt annet enn anstendig kjøring. Etter hvert merket jeg at motorduren var høylytt og konstant som når man kjører i høyt turtall. Da jeg så ut, beveget landskapet seg så fort at jeg ble litt skremt. Sjåføren trodde vel at alle sov, og regelrett råkjørte nedover E6, midt i snøfyket. Ingen kjetting, glatt på veiene. Flere av de andre passasjerene reagerte også på at bussen krenget så veldig i svingene (fordi det gikk så fort), og en var nære ved å gå ned for å spørre sjåføren hva han egentlig drev med. Jeg for min del bare satt fastspent og ventet på at vi skulle kjøre i en elg eller utfor veien. Jeg er sikker på at han var langt over 120 kilometer i timen.

 

Jeg overlevde da, som dere ser. Men bussturen var alt annet enn behagelig, og jeg sitter igjen med en jævlig dårlig erfaring med dette selskapet.

 

Noen fler som har opplevd slike... avvik med lavprisselskaper? Vi kan se bort i fra fly, da de er vanskelige å råkjøre med.

Jeg vil forresten også nevne at vi kom frem 40 minutter før tiden (relativt mye høyere gjennomsnittsfart enn det som burde være?), og at den forreste bussdøra var gåen så han måtte binde den fast på innsiden med tau.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I natt kjørte jeg buss fra Trondheim til Oslo med Lavprisekspressen, og synes det var en herlig pris. Betalte ca. 550 kr tur retur, på internett. Da jeg ankom Trondheim så jeg at det var en splitter ny buss jeg skulle reise med, og hele to etasjer! Jeg var overrasket over hvor fint det var inne i bussen. Toalett, snack-bar (som forøvrig ikke virket, dessverre) og god utsikt. Vi kjørte ut fra Trondheim i relativt vanlig fart, fikk instruksjoner av sjåføren, og satte oss godt til rette. Jeg, med min lengde, klarte ikke å sove i noen god stilling i løpet av natten, så etter stoppen kl. 03.00 på natten prøvde jeg å se ut igjennom vinduet for å få tiden til å gå. Vel, som dere vet var det ganske mye vind og snøfall over fjellet i natt. Det var meldt glatt på veiene (noe buss-sjåføren også sa) og han skulle kjøre anstendig og etter forholdene. Men da vi kjørte nedover E6, var det alt annet enn anstendig kjøring. Etter hvert merket jeg at motorduren var høylytt og konstant som når man kjører i høyt turtall. Da jeg så ut, beveget landskapet seg så fort at jeg ble litt skremt. Sjåføren trodde vel at alle sov, og regelrett råkjørte nedover E6, midt i snøfyket. Ingen kjetting, glatt på veiene. Flere av de andre passasjerene reagerte også på at bussen krenget så veldig i svingene (fordi det gikk så fort), og en var nære ved å gå ned for å spørre sjåføren hva han egentlig drev med. Jeg for min del bare satt fastspent og ventet på at vi skulle kjøre i en elg eller utfor veien. Jeg er sikker på at han var langt over 120 kilometer i timen.

 

Jeg overlevde da, som dere ser. Men bussturen var alt annet enn behagelig, og jeg sitter igjen med en jævlig dårlig erfaring med dette selskapet.

 

Noen fler som har opplevd slike... avvik med lavprisselskaper? Vi kan se bort i fra fly, da de er vanskelige å råkjøre med.

Jeg vil forresten også nevne at vi kom frem 40 minutter før tiden (relativt mye høyere gjennomsnittsfart enn det som burde være?), og at den forreste bussdøra var gåen så han måtte binde den fast på innsiden med tau.

At du har opplevd turen som svært ubehagelig er beklagelig(kjører selv i samme selskap, men ikke denne ruta), vi har klare instrukser på å kjøre komfortabelt og sikkert. Men for å forsvare oss litt så kjører vi stort sett faste ruter og kjenner hver sving like godt som vår egen bukselomme, noe som fører til at en kanskje kan holde fartsgrensene der det lar seg gjøre på snøføre. Om det var snøvær, så oppfattes ofte farten som høyere også. Bussene er forøvrig sperret på 100, så raskere en det gikk det neppe, men tyngre kjøretøy har ikke lov til å kjøre raskere enn 80 selvom fartsgrensen er høyere.

Å kjøre med kjetting er noe vi sjelden gjør, dersom det ikke er bratte stigninger eller fall. Å kjøre med kjetting utenom det er i grunn unødvendig om man tar føre i betraktning. En bør ikke kjøre fortere enn 50 med kjetting noe som vil resultere i en lang og ubehagelig(pga støy) tur. På normalt vinterføre har en buss et utrolig godt veigrep i forhold til de fleste andre kjøretøy, men det må man nesten prøve selv for å forstå.

Men når det gjelder det med at døra er bundet fast, begynner jeg å tvile litt på sjåførens seriøsitet. Personlig hadde jeg aldri kjørt med noe slikt, folk legger merke til slikt(som du også gjorde)og det er veldig dårlig reklame.

Om du ikke har sendt klage, så gjør det gjerne. Vet de slår hardt ned på slikt. Er dere kunder vi lever av.

Håper vi får deg/dere ombord igjen slik at du kan få den riktige opplevelsen av oss.

Lenke til kommentar

Sånn hvis du har mulighet til å bestille i god tid får du flybillett fra Værnes - Gardermoen for 350,- Og tog fra Trondheim - Værnes + Gardermoen - Oslo er jeg ikke sikker på, men tror ikke det blir mye dyrere tilsammen enn bussturen.

 

Litt mer styr, men går vel litt raskere, og slipper å sitte på bussen ganske lenge.

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

Jeg ville seriøst gått bort til sjåføren og kikket på speedometeret hans.

Bare fordi det er en buss, betyr ikke det at instrumentene er uleselige for passasjerer.

Eller hvis jeg hadde en GPS (mobil med GPS) kunne jeg logget hastigheten uten å forlate setet mitt.

 

Jeg ville ikke sittet passiv hvis jeg seriøst trodde det kunne bli en bussvelt.

Det er ikke verre enn å kikke på speedometer og veiskilt, og si fra hvis nåla viser for mye.

Lenke til kommentar

Det er nok mange bussjåfører som kjører i "god" fart, både på langruter og kortere turer. Jeg har opplevd mange ganger på lokalruter at det virker som gassen og bremsen kun kan være "av" eller "på" ved fartsdumper og liknende. Jeg har også vært med på en busstur fra Hamar til Lillehammer (Buss for tog)hvor vi lå jevnt i 110-120 hele veien, men det var forsåvidt greit for min del, for det var godt føre på veien og vi kjørte på E6.

Lenke til kommentar
Det kan jo bli nødvendig allikevel.

Ved en uforutsett situasjon, kan det bli redningen...

Litt vanskelig å tenke seg et sånt tilfelle, men en mislykket forbikjøring med motgående trafikk er en mulighet.

Tar poenget ditt, men tror nok det er et fåtall tilfeller hvor dette kan være redningen. Å øke farten fra 80 til 90 tar ofte så lang tid at man kan spise matpakka i mens, men selvølgelig noen kjøretøy er kvikkere enn andre.

Er heller de som ligger under fartsgrensen som burde være mer våkne å slippe forbi trafikken bak, er slikt som oftest skaper stygge forbikjøringer osv.

Lenke til kommentar
Hvordan kunne den gå i 110-120? Er det ikke sperre på denne bussen?

Målte du med synsing, eller med dertil egnet instrument?

 

Det var en gammel buss, en Setra med tett oppunder 2 millioner kilometer på telleren. Hastigheten ble avlest på speedometeret, og jeg håper det var rimelig nøyaktig siden der er her fartsskriveren sitter.

Lenke til kommentar

Virker som de har en del yngre sjåfører enn f.eks. Nor-Way. Men jeg har også opplevd råkjøring, og det var med Nor-Way. Sjåføren har alt å si. Grunnen til at det gikk fortere etter stoppen var nok nettopp sjåførbytte. Råkjøring gir nok for øvrig ikke så veldig mye billigere billetter, den eneste som tjener på det er sjåføren. Forskjellen på LPE og Nor-Way er vel også at LPE ikke trenger å forholde seg til rutetider sånn som Nor-Way må. LPE kjører "på bestilling". Med andre ord kan sjåføren spare inn litt lønnet fritid ved å gi på litt ekstra og kutte litt i pausene. De har et rykteproblem ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...