Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Unormalt treg oppstarsfase

Anbefalte innlegg

Innlegg #1

Bruker

Ble medlem: 02/01-2008

Advarselsnivå: (0%)

Er ikke sikker på hvilken kat dette skal postes i, så jeg gjør det her. Har satt inn 2 nye minnebrikker i maskina og maskinen ble kjempetreig.

Har forsøkt å kjøre bare med de to gml rambrikkene med 500MB hver seg, men den er like treg for det. Jeg kan se at alt det nye minne er registert av xp som er totalt 2,5GB (1,5 er nytt)De gamle brikkene er pc 3200 og de nye er 2700. Komplett sier det at dette går fint om hverandre.Først trodde jeg ikke den ville boote, men etterhvert gjorde den det. Først står den og teller opp minne i flere min deretter starter XP så står det en svart skjerm i 10-20min før påloggingsvinduet kommer frem. Virker som alt tar lang tid å laste inn, men det går fint når ungene spille SIMs feks.

Maskinen er en Fujitsu S. Scaleo 600 P4 med 2 HD *250GB og 3GHZ pross.

Minne er DDR DIM

Fikk råd et annet sted til å sjekke minne for feil og rense maskinen og registeret. Det har jeg nå gjort og den er like treg. Har begynt å tro det er HK så jeg har prøvd å få tak i nye drivere fra Fujitsu S men der har de ikke noe jeg kan laste ned.

Kan noen hjelpe?

kaeksen I går, 08:44

Innlegg #2

Bruker

Ble medlem: 27/11-2003

Du kan jo begynne med avinstallere alt dritten som disse OEM operativ systemene putter inn på en pc hvis du har OEM da.

Hvis du ikke har OEM, men får dette kan det være at du mangler chipset drivere. Hvis du ikke finner det på sidene til fujitsu, kan du jo bruke den CD-en som fulgte med pc når du kjøpte den.

Må jo bare gjette på dette,,vet litt for lite egentlig om maskinen din.

ojorgensen I går, 09:05

Innlegg #3

Bruker

QUOTE(kaeksen @ 03/01-2008 : 08:44)

Du kan jo begynne med avinstallere alt dritten som disse OEM operativ systemene putter inn på en pc hvis du har OEM da.

Hvis du ikke har OEM, men får dette kan det være at du mangler chipset drivere. Hvis du ikke finner det på sidene til fujitsu, kan du jo bruke den CD-en som fulgte med pc når du kjøpte den.

Må jo bare gjette på dette,,vet litt for lite egentlig om maskinen din.

Nei, det er ikke OEM, bruker XP-pro. Det er et Gigabyte hovedkort, men er på jobb nå så jeg kan ikke se etter betegnelsen og Intel P4. Skal dra fram det som fulgte med PC-en å sjekke ut i kveld.

kaeksen I går, 09:58

Innlegg #4

Bruker

Ble medlem: 27/11-2003

Du kan begynne med sette i bios quick boot på enabled. Da slipper du se den skjekker alt minnet hver gang du starter PC-en.

Dette skulle ihvertfall gjøre den litt raskere:)

RamGuy I går, 10:21

Innlegg #5

Bruker

Ble medlem: 22/06-2005

QUOTE(kaeksen @ 03/01-2008 : 09:58)

Du kan begynne med sette i bios quick boot på enabled. Da slipper du se den skjekker alt minnet hver gang du starter PC-en.

Det går det ikke bare litt raskere, men mye raskere.

Om jeg deaktiverer Quick Boot så bruker PC-en nærmere 20-30min på å starte opp

--------------------

"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail"

ojorgensen I går, 10:37

Innlegg #6

Bruker

QUOTE(RamGuy @ 03/01-2008 : 10:21)

QUOTE(kaeksen @ 03/01-2008 : 09:58)

Høres bra ut! Kan bare ikke huske å ha sett dette valget i bios'en, men har prøvd Optimised og failsafe mode, noe som ikke hjalp i det hele tatt.

ojorgensen I dag, 08:16

Innlegg #7

Bruker

03/01-2008 : 09:58)

Høres bra ut! Kan bare ikke huske å ha sett dette valget i bios'en, men har prøvd Optimised og failsafe mode, noe som ikke hjalp i det hele tatt.

Quickboot fant jeg ikke i Bios. Det er noe som heter Q-flash i Bios, må jeg ha en ny driver el klar et sted eller er det bare å prøve? Leste et innlegg fra en som ftok ut batt en god stund før han satte det inn igjen. Det var etter test av RAM hvor han fikk problemer med oppstart.

Nå har jeg installert driverene som fulgte med maskinen, og det går like tregt. Kanskje jeg skal prøve med en reparasjon av XP? I siste omgang blir det vel en nyinstallering. Men jeg er i tvil om det vil hjelpe.

Innlegget er endret av ojorgensen: I dag, 08:46

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saken er at når du putter inn ulike minnebrikker (PC3200 og PC2700), så stiller maskina seg inn slik at den går på det minnet som er lavest spesifisert - altså går maskina di med PC2700 nå.

Det er forsåvidt sant det som Komplett sier - at det går greit å kombinere, men resultatet er altså at du kjører minnet i PC2700- fart, og det er slettes ikke optimalt.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...