int20h Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 I fjor slo VIA sammen CPU- og brikkesettdivisjonene. Intel-lisensen er ikke fornyet og AMD-brikkesett kan også være på vei ut døra. Les mer Lenke til kommentar
haalo Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Lager ikke AMD/ATi også brikkesett for Intel-plattformen? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Personlig er det lenge siden jeg har kjøpt VIA til amd/intel, hvor stor markedsandel har de hatt? AtW Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Har et AsRock-hovedkort (4Core DualVSTA) med VIA-brikkesett (PT880 Ultra), er vel det eneste fra VIA jeg noensinne har hatt. Men det fungerer helt greit forsåvidt. I følge denne artikkelen har de rundt 11% andel av brikkesettmarkedet. Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Er vel stort sett OEM/low end markedet VIA selger brikkesett, i tillegg til en del mikro/mini hk. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Har et AsRock-hovedkort (4Core DualVSTA) med VIA-brikkesett (PT880 Ultra), er vel det eneste fra VIA jeg noensinne har hatt. Men det fungerer helt greit forsåvidt. I følge denne artikkelen har de rundt 11% andel av brikkesettmarkedet. 11% virker mye, da det burde være lønsomt, men på en annen side er det jo ikke sikkert de faktisk slutter å lage brikkesett. Synd om vi skulle miste konkuransen fra via, selv om via aldri har vært noen favoritt hos meg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Har et AsRock-hovedkort (4Core DualVSTA) med VIA-brikkesett (PT880 Ultra), er vel det eneste fra VIA jeg noensinne har hatt. Men det fungerer helt greit forsåvidt. I følge denne artikkelen har de rundt 11% andel av brikkesettmarkedet. 11% virker mye, da det burde være lønsomt, men på en annen side er det jo ikke sikkert de faktisk slutter å lage brikkesett. Synd om vi skulle miste konkuransen fra via, selv om via aldri har vært noen favoritt hos meg. Nå er det vel snakk om at de kun skal produsere for egne plattformer, det kan jo tenkes at en stor del av de 11% er for egne plattformer. AtW Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Håper VIA klarer seg videre. De har alltid levert rimelige chipset løsninger både for AMD og Intel plattformer. De inngikk også joint-venture med gode gamle > S3 (mange husker vel S3 Trio skjermkort ) for en tid tilbake. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 VIA bør satse enda mer på Mini-ITX formfaktoren (prosessor, brikkesett og hovedkort). Det er dette de kan gjøre det bra på. Men ytelsen må fremdeles opp, så klarer de få til det så har de noe å gjøre i dette markedet. For de kan vel fortsatt lage x86 løsninger? Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg er vel mest spendt hva angår VIA Isaiah, kan den konkurrere med low end AMD/Intel? Hadde vært en stor 'feat' av Centaur. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Nå er det vel snakk om at de kun skal produsere for egne plattformer, det kan jo tenkes at en stor del av de 11% er for egne plattformer. AtW Nå er jeg ikke helt sikkert på hva som ligger i "egne plattformer" her, men ettersom AMD og Intel bortimot deler x86 CPU markedet og VIA kun har en neglisjerbar andel her(tipper under 1%), fant ingen god statistikk og i artiklene som omtaler delinen av x86 markedet blir de stort sett ignorert.. Poenget mitt er at dersom det er x86 løsninger man ser på, så er det vel usannsynlig at en stor andel av disse 11% er for egne plattformer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå