05t3k4k3 Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Eg har ein harddisk eg skal montere i /backup, eg har laga mappa. Men eg veit ikkje kva eg skal skrive inn i fstab fila. Filsystemet er ext3 og harddisken ligg i /dev/hdb1 Kan nokon hjelpe meg? Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 /dev/hdb1 /backup ext3 defaults 0 1 Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Sleng på en noatime også. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Sleng på en noatime også. Hva er ulempen med å bruke "noatime", og for hvilke type filer/partisjoner anbefales det for? Trådstarter; sjekk ut denne; http://www.psychocats.net/ubuntu/mountlinux Endret 4. januar 2008 av Dy§no Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Skal teste det når eg kjem på hybelen igjen. Men kva ned UUID? det står på swap og hovud partisjonen. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Sleng på en noatime også. Hva er ulempen med å bruke "noatime", og for hvilke type filer/partisjoner anbefales det for? Trådstarter; sjekk ut denne; http://www.psychocats.net/ubuntu/mountlinux noatime betyr bare at filsystemet ikke registrer access time. Betyr litt mindre stress for harddisken. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 du finner diskens uuid med ls -l /dev/disk/by-uuid/ Fordelen med uuid er at fstab mounter riktig selv om du skulle finne på å koble om diskene og slikt. Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Sleng på en noatime også. filesystem-noatime Blir det slik da: /dev/hdb1 /backup ext3 defaults 0 1 noatime Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) du finner diskens uuid med ls -l /dev/disk/by-uuid/ Fordelen med uuid er at fstab mounter riktig selv om du skulle finne på å koble om diskene og slikt. Byttar ut /dev/hdb1 med UUID'en som står der da? Endret 4. januar 2008 av 05t3k4k3 Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Sleng på en noatime også. filesystem-noatime Blir det slik da: /dev/hdb1 /backup ext3 defaults 0 1 noatime Fant denne siden; http://linux1.no/node/2768, noatime skal etter den siden stå etter defaults(se guiden). Endret 4. januar 2008 av Dy§no Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 du finner diskens uuid med ls -l /dev/disk/by-uuid/ Fordelen med uuid er at fstab mounter riktig selv om du skulle finne på å koble om diskene og slikt. Byttar ut /dev/hdb1 med UUID'en som står der da? Jepp Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Det fungera. UUID /backup ext3 defaults,noatime 0 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå