krisfre Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg har D300 og en SB-800. Når jeg fotograferer vertikalt å tar SB-800 ut av flash skoen (å fyrer denne trådløst med Flash Commander mode) opplever jeg å skape uønskede skygger som skapes av den innebygde blitzen på D300'en... Å jeg har selfølgelig satt SB'n i "Remote", prøvd utallige +/- compensasjoner, men ønsket resultat uteblir.. I denne sammenhengen er jeg ute etter å innhente lærdom om hva jeg går glipp av med å benytte commander flash mode (på D300) til å fyre SB-800'en kontra å benytte en SC-29...!? Er det noe forskjell...!? Hva er det jeg driver med her som skaper en skygge på høyre side av motivene mine... Håper noen av dere har løsningen på dette for meg! Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 På side 294 i den engelske manualen står det at du kan justere den innebygde blitsen til "--" under Mode i Commander Mode (e3 Flash cntrl for built-in flash). Dette betyr at den innebygde ikke bidrar til eksponeringen, men den må selvsagt være oppe for å sende signal til SB-800 (skinnet kan være synlig i glass og andre reflektive overflater, da den ikke rekker å slukke helt, men det kan hindres med å holde noe foran pop-up blitsen i de tilfellene). Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Har en liten dings som kan evhjelpe problemet ditt, ett IR-panel - som heter Nikon SG-3IR En liten plastdings som settes i blitsskoen på kamera og dekker den interne blitsen, koster nada på eBay - og mest sannsynlig nada i din lokale fotosjappe (om de har den inne) http://www.bhphotovideo.com/c/product/4104...R_IR_Panel.html Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg syns selv Nikons løsning er både bra og dårlig. Fin måte og utløse trådløse blitser på, men den innebygde må bidra på bildet uansett. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Ikke om du har en liten extra dings til 125 kroner - digresjon; hva koster det hos Canon ? 3-4-5000 ? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg syns selv Nikons løsning er både bra og dårlig. Fin måte og utløse trådløse blitser på, men den innebygde må bidra på bildet uansett. Som det nevnes her så kan en dings til litt over hundrelappen løse dette problemet hvis du er så nærme at den innebygde blitzen blir synlig på eksponeringen enten du bruker Nikon's flashløsning med TTL eller rett og slett bruker den innebygde blitzen til å trigge blitzer i manuell modus. Den glir rett inn i blitzskoen og er ikke i veien - jeg har en selv Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Ikke om du har en liten extra dings til 125 kroner - digresjon; hva koster det hos Canon ? 3-4-5000 ? 1200 fra eBay, 1900 i Norge for en IR-utløser. Jeg har ikke sagt at den er noe bedre, uttrykte bare mine meninger om Nikons innebygde system. Nikon har vel en SU-800 som gjør det samme som Canons ST-E2? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg syns selv Nikons løsning er både bra og dårlig. Fin måte og utløse trådløse blitser på, men den innebygde må bidra på bildet uansett. Hva mener du med MÅ? Du kan velge om den skal bidra eller ikke, og det er bare i veldig reflektive overflater du kan legge merke til et svakt (etter)skinn fra pop-up blitsen hvis den bare skal utløse andre. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Nikon har vel en SU-800 som gjør det samme som Canons ST-E2? Kjenner ikke i detalj hvordan ST-E2 er, men SU-800 fungerer i hvertfall veldig bra. SU-800 ser ut til å være litt mer oversiktlig i bruk, da den har all informasjon i et display. ST-E2 SU-800 Edit, ser ut til at ST-E2 bare kan kontrollere to grupper, da er den kanskje ikke så uoversiktlig som jeg først trodde. Endret 4. januar 2008 av Oceanborn Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Men forskjellen fra Nikon til Canon her er jo at du har muligheten til å gjøre dette direkte fra kamera vha den innebygde blitsen - og det med 2 grupper. (dvs på D70/D70s/D80/D200 og D300) - såvidt meg bekjent så går ikke dette på noen av Canon sine.. Du MÅ da ha ST-E2 ? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg syns selv Nikons løsning er både bra og dårlig. Fin måte og utløse trådløse blitser på, men den innebygde må bidra på bildet uansett.Jeg må jo innrømme at det hadde vært en langt bedre løsning om de hadde implementert RF-utløsing i stedet... Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Jeg syns selv Nikons løsning er både bra og dårlig. Fin måte og utløse trådløse blitser på, men den innebygde må bidra på bildet uansett. Hva mener du med MÅ? Du kan velge om den skal bidra eller ikke, og det er bare i veldig reflektive overflater du kan legge merke til et svakt (etter)skinn fra pop-up blitsen hvis den bare skal utløse andre. Det jeg mener med MÅ, er at uansett hvor lite blink som kommer ut av blitsen så er det der. Jeg sier ikke at det er noen dårlig løsning, for all del, bare luftet mine tanker som sagt. Jeg syns selv Nikons løsning er både bra og dårlig. Fin måte og utløse trådløse blitser på, men den innebygde må bidra på bildet uansett.Jeg må jo innrømme at det hadde vært en langt bedre løsning om de hadde implementert RF-utløsing i stedet... Jeg skulle gjerne sett en innebygd ST-E2 jeg, men ved å holde kameraet vertikalt kan det kanskje bli vanskeligheter med kommunikasjon til blitsen på det som da blir undersiden av kamera. Endret 4. januar 2008 av Jurgis Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Det jeg mener med MÅ, er at uansett hvor lite blink som kommer ut av blitsen så er det der.Blinket kommer før bildet blir tatt så det er en veldig underlig ting å si. Hvis du slår av den interne blitzen så vil den ikke blinke når bildet blir tatt, bare når den kommuniserer med de eksterne blizene før bildet blir tatt. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Det jeg mener med MÅ, er at uansett hvor lite blink som kommer ut av blitsen så er det der.Blinket kommer før bildet blir tatt så det er en veldig underlig ting å si. Hvis du slår av den interne blitzen så vil den ikke blinke når bildet blir tatt, bare når den kommuniserer med de eksterne blizene før bildet blir tatt. Hvis det er tilfelle så er jo det fint, men det er jo nettopp dette denne tråden har handlet om. Lenke til kommentar
andm Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Ved fjernstyring av Canon-blitser (hvor jeg har valgt at masterblitsen ikke skal bidra med lys), opplever jeg at masterblisen ikke bidrar i det hele tatt. Førblinket i E-TTL-prosessen synes jo ikke på bildet. Kan ikke skjønne at dette skal skje med Nikons system. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Ved fjernstyring av Canon-blitser (hvor jeg har valgt at masterblitsen ikke skal bidra med lys), opplever jeg at masterblisen ikke bidrar i det hele tatt. Førblinket i E-TTL-prosessen synes jo ikke på bildet. Kan ikke skjønne at dette skal skje med Nikons system. Det gjør det heller ikke hos Nikon hvis pop-up blitsen er satt til å ikke bidra til eksponeringen (men kan som nevnt gi refleks i vinduer o.l., da den ikke rekker å slukne helt når blide blir tatt), men trådstarter hadde tydeligvis ikke funnet den rette innstillingen i kamera slik at pop-up blitsen også bidro til eksponeringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå