Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med dårlig konsentrasjon og kan ikkje kunsten om å søvne! :(

Eplekaka88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sliter også en del med søvnproblemer, men det som må til er å ha en rytme som fungerer. Hvis du skal være oppe lenge i helgene, må du stå opp tidlig på søndagen så du snur tilbake døgnet, er ganske tungt, men det må til hvis du er oppe lenge i helgene.

Noen tips:

1. Legg deg til samme tid hver dag

2. Ikke sov på dagtid

3. Fysisk aktivitet og frisk luft gjør deg trøtt. Er du og sykler en tur en time på kvelden blir du sliten og trøtt. (gjelder å sykle fort og stå på litt)

4. Stå opp cirka til samme tid hver dag.

5. Du bør sove rundt 9 timer hver natt, dette er individuelt. Men å sove minst 6 timer bør du!

6. Unngå å sitte foran dataen eller tv-en før du skal sove, gå vekk fra skjermen(e) i en halvtime før du skal legge deg.

7. Får du ikke sove, så ikke ligg i senga, foreta deg noe. (Les, tegn, skriv, gjør lekser, hva som helst) Dette kan gjøre deg trøttere og få deg til å sove!

8. Prøv å drikk vann

Er vil tipsa jeg har til deg, de virker for meg. Tipsa er basert på google treff ;)

Lenke til kommentar

Når klokka er 10 i ukedagene, legg deg i senga. Les en bok, et blad eller hør på noe rolig musikk.

Da får kroppen slappet mye mer av, og jeg merker selv at de dagene jeg leser før jeg legger meg (nesten alle), sovner jeg mye fortere enn om jeg kommer rett fra dataen eller TVen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...