Demantios Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Hei. Driver å lærer meg php og diverse sammensetninger mellom det og xhtml&css for tida. Og da lurer jeg på om måten jeg har satt opp koden er bra/riktig, evnt om det bør settes opp på en annen måte. index.php <html> <head><link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" /></head> <body> <div id="banner"><?php include("banner.php"); ?></div> <div id="menu"><?php include("menu.php"); ?></div> <div id="content"><?php include("content.php"); ?></div> <div id="footer"><?php include("footer.php"); ?></div> </body> </html> style.css a { text-decoration: none; color: black; } a:hover { text-decoration: none; color: #333333; } body { background-color: #444444; } #banner { padding-top: 15px; width: 800px; height: 100px; border: 1px; border-style: solid; border-color: black; background-color: #4566A3; font-size: 40px;; text-align: center; } #menu { width: 800px; border: 1px; border-top: 0px; border-style: solid; border-color: black; background-color: #4566A3; text-align: center; padding: 4px; padding-bottom: 0px; } #content { width: 800px; border: 1px; border-top: 0px; border-style: solid; border-color: black; background-color: #4566A3; padding: 4px; } #footer { width: 800px; height: 100px; border: 1px; border-top: 0px; border-style: solid; border-color: black; background-color: #4566A3; padding: 4px; } menu.php <a href="index.php">Home</a> | <a href="info.php">Info</a> | <a href="support.php">Support</a> | <a href="contact.php">Contact</a> | <a href="links.php">Links</a> Testsiden ligger her Vet den er ille, men det her er bare testing av koder. Synes også css-koden blir voldsom lang. Noe jeg har gått glipp av i forhold til mulig forkorting av den? Btw. når siden er i ie blir den 800px bred som angitt, mens i opera blir deler av den 808px bred (width 800px + padding 4px*2) Endret 4. januar 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Voldsomt lang CSS? Det der kan umulig være mer enn 50 linjer. Hva er vitsen med å bruke "PHP include" når du har en meny som leder til statiske PHP-filer? Sett opp menyen i en ul med li for hvert punkt. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Voldsomt lang CSS? Det der kan umulig være mer enn 50 linjer. Er ikke så lang nå, men den føles sånn, er jo ingen classes og sånt på sida og om det kommer så blir det jo endel. Det er kanskje normalt? Hva er vitsen med å bruke "PHP include" når du har en meny som leder til statiske PHP-filer? For å teste ut, samt å kunne redigere f.eks menyen fra en fil om jeg vil forandre den. Noen mer gunstige metoder når det er statisk? Sett opp menyen i en ul med li for hvert punkt. Will do Lenke til kommentar
medicon Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 på border i css, skriver du slik: border: 1px #ffffff solid; ikke: border-color: #ffffff; border-size: 1px; osv.. Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 på border i css, skriver du slik: border: 1px #ffffff solid; ikke: border-color: #ffffff; border-size: 1px; osv.. Det er mulig å bruke: border-color, border-style og border-width kan brukes.. Lenke til kommentar
selurdog Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Forkortet over 40 linjer CSS til nesten halvparten slik: #banner, #menu, #content, #footer { width: 800px; border: 1px solid #000 ; border-top: 0; background-color: #4566A3; } #banner { padding-top: 15px; height: 100px; font-size: 40px; text-align: center; } #menu { text-align: center; padding: 4px 4px 0; } #content { padding: 4px; } #footer { height: 100 px; padding: 4px; } Håper jeg i farten ikke utelot noe, dobbelsjekk. Det er tidlig på morgenen her borte. (USA) Endret 4. januar 2008 av selurdog Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Husk at noe med id "banner" kan bli automatisk blokket av diverse Adblockers, da er det bedre å bruke et annet navn på id-en til elementet. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Forkortet over 40 linjer CSS til nesten halvparten slik: #banner, #menu, #content, #footer { width: 800px; border: 1px solid #000 ; border-top: 0; background-color: #4566A3; } #banner { padding-top: 15px; height: 100px; font-size: 40px; text-align: center; } #menu { text-align: center; padding: 4px 4px 0; } #content { padding: 4px; } #footer { height: 100 px; padding: 4px; } Håper jeg i farten ikke utelot noe, dobbelsjekk. Det er tidlig på morgenen her borte. (USA) Ahh, så man kan sette det opp sånn ja, ser lovende ut Husk at noe med id "banner" kan bli automatisk blokket av diverse Adblockers, da er det bedre å bruke et annet navn på id-en til elementet.Høres fornuftig ut. Får redigere litt Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Ser forresten ut som at du har en bug på sida: Edit: Det er forresten i Opera Endret 4. januar 2008 av Anders Moen Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Ser forresten ut som at du har en bug på sida: Edit: Det er forresten i Opera Ja, jeg så det. Skrev det i førstepost også "når siden er i ie blir den 800px bred som angitt, mens i opera blir deler av den 808px bred (width 800px + padding 4px*2)" Er det andre muligheter enn å fjerne padding da? Endret 4. januar 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Ahh, så ikke det. Trodde det var meningen at den skulle være sånn hehe Det har antakeligvis noe med padding-greiene dine å gjøre... Prøv dette: * { padding: 0px; margin: 0px; } Men nei, jeg har ingen aning om det funker. Bare sett andre prøve det når lignende har skjedd..? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Gjort det nå.. Har ikke opera atm (kun på usb-stick som er lånt vekk) så hva som skjedde der må noen andre finne ut ^^ Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Det løste ikke problemet. Men hvorfor setter du ikke bare på "padding: 4px;" på #banner også, akkurat på som på meny og content? Endret 5. januar 2008 av JonT Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Det løste ikke problemet. Men hvorfor setter du ikke bare på "padding: 4px;" på #banner også, akkurat på som på meny og content? Hah, ja ikke sant :!: Va'kke verre. Takker Endret 7. januar 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå