Gå til innhold

Protein eller kreatin?


Anbefalte innlegg

Jeg er en 19 år gammel gutt som er i forholdsvis bra fysisk form grunnet at jeg har spilt fotball hele livet. "Sliter" dog med en utrent mage som ikke akkurat er stram etter å ha konsumert uhorvelig med pizza, biff og cervezas nede i Argentina hvor jeg studerer. Skal ned igjen på tirsdag og har bestemt meg for å gå noen måneder på treningssenter for å få form på kroppen og gjerne litt muskler også. Jeg vil dog presisere at det ikke er viktig for meg å være særlig sterk, bare kroppen ser brukbart trent ut. Regner med å ha en 4-5 økter på 60-75 min ukentlig.

 

I den anledning lurer jeg på om det vil være lurt å ta proteiner eller kreatin for å få fortgang på prosessen (evt bedre resultater), eller er dette mest for folk som vil bli skikkelig sterke? Jeg må innrømme at jeg vet minimalt om dette. Det er derfor jeg spør dere som garantert har mer peiling enn meg.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her står det meste. Og du finner det meste om trening på www.tn.no, hvor linken stammer fra.

 

Effekten av kreatin ved langttidsbruk

Protein - Byggeklossene du bare må ha

 

Hvordan virker kreatin?

Kreatin øker prestasjonsevnen ved å tilføre muskulaturen et høyere innhold av kreatinfosfat Når kreatin nivået er forhøyet oppnår man følgende: Økt styrke, forkortet restitusjonstid, forsinkelse av melkesyredannelse i musklene, gjenvinning av full muskelstyrke raskere etter trening, ekstra vann i musklene påvirker "trykksensorene" i muskelcellene som sender ut et oppbyggende signal og forandringer helt nede på cellenivå som øker potensialet for muskelvekst. Det er også påvist at gjennom å ta kreatin, vil oksygenforbruket i hjernen øke. Dette fører til at du holder deg skarpere og blir mindre mentalt sliten

 

Direkte til spørsmålet ditt.