Gå til innhold

Protein eller kreatin?


Anbefalte innlegg

Jeg er en 19 år gammel gutt som er i forholdsvis bra fysisk form grunnet at jeg har spilt fotball hele livet. "Sliter" dog med en utrent mage som ikke akkurat er stram etter å ha konsumert uhorvelig med pizza, biff og cervezas nede i Argentina hvor jeg studerer. Skal ned igjen på tirsdag og har bestemt meg for å gå noen måneder på treningssenter for å få form på kroppen og gjerne litt muskler også. Jeg vil dog presisere at det ikke er viktig for meg å være særlig sterk, bare kroppen ser brukbart trent ut. Regner med å ha en 4-5 økter på 60-75 min ukentlig.

 

I den anledning lurer jeg på om det vil være lurt å ta proteiner eller kreatin for å få fortgang på prosessen (evt bedre resultater), eller er dette mest for folk som vil bli skikkelig sterke? Jeg må innrømme at jeg vet minimalt om dette. Det er derfor jeg spør dere som garantert har mer peiling enn meg.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her står det meste. Og du finner det meste om trening på www.tn.no, hvor linken stammer fra.

 

Effekten av kreatin ved langttidsbruk

Protein - Byggeklossene du bare må ha

 

Hvordan virker kreatin?

Kreatin øker prestasjonsevnen ved å tilføre muskulaturen et høyere innhold av kreatinfosfat Når kreatin nivået er forhøyet oppnår man følgende: Økt styrke, forkortet restitusjonstid, forsinkelse av melkesyredannelse i musklene, gjenvinning av full muskelstyrke raskere etter trening, ekstra vann i musklene påvirker "trykksensorene" i muskelcellene som sender ut et oppbyggende signal og forandringer helt nede på cellenivå som øker potensialet for muskelvekst. Det er også påvist at gjennom å ta kreatin, vil oksygenforbruket i hjernen øke. Dette fører til at du holder deg skarpere og blir mindre mentalt sliten

 

Direkte til spørsmålet ditt.

 

Du burde begynne med begge for maksimal effekt, men om du bare skal ha en av delene er det proteiner. De er de grunnleggende byggestenene for muskler i kroppen din, samt mat - som er veldig viktig!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Her står det meste. Og du finner det meste om trening på www.tn.no, hvor linken stammer fra.

 

Effekten av kreatin ved langttidsbruk

Protein - Byggeklossene du bare må ha

 

Hvordan virker kreatin?

Kreatin øker prestasjonsevnen ved å tilføre muskulaturen et høyere innhold av kreatinfosfat Når kreatin nivået er forhøyet oppnår man følgende: Økt styrke, forkortet restitusjonstid, forsinkelse av melkesyredannelse i musklene, gjenvinning av full muskelstyrke raskere etter trening, ekstra vann i musklene påvirker "trykksensorene" i muskelcellene som sender ut et oppbyggende signal og forandringer helt nede på cellenivå som øker potensialet for muskelvekst. Det er også påvist at gjennom å ta kreatin, vil oksygenforbruket i hjernen øke. Dette fører til at du holder deg skarpere og blir mindre mentalt sliten

 

Direkte til spørsmålet ditt.

 

Du burde begynne med begge for maksimal effekt, men om du bare skal ha en av delene er det proteiner. De er de grunnleggende byggestenene for muskler i kroppen din, samt mat - som er veldig viktig!

 

Den quoten du posta om kreatin, du les den en gang til, hadde kreatin gjort dette ville dette vaert strengt ulovelig, det er akkurat som anabole steroider det du quota om kreatin, sA ikke kom A si det har samme effekt som anabole steroider pga det har det ikke ( les trAden min om hvorfor kreatin bare er tull) hadde kreatin gjort det du skrev der ville DET VAERT ULOVELIG PA FLEKKEN, er bare Anabolesteroider som kan gi deg den effekten dessvere med bedre prestasjoner, stOrre muskel masse, blir sterkere fortere, pga det gjOr at du produserer mere testoseron. kreatin er tull ball

 

Protein Pulver sA klart, kreatin du fAr mere vann i musklene som ikke gjOr en dritt :)

Lenke til kommentar
Den quoten du posta om kreatin, du les den en gang til, hadde kreatin gjort dette ville dette vaert strengt ulovelig, det er akkurat som anabole steroider det du quota om kreatin, sA ikke kom A si det har samme effekt som anabole steroider pga det har det ikke ( les trAden min om hvorfor kreatin bare er tull) hadde kreatin gjort det du skrev der ville DET VAERT ULOVELIG PA FLEKKEN, er bare Anabolesteroider som kan gi deg den effekten dessvere med bedre prestasjoner, stOrre muskel masse, blir sterkere fortere, pga det gjOr at du produserer mere testoseron. kreatin er tull ball

 

Protein Pulver sA klart, kreatin du fAr mere vann i musklene som ikke gjOr en dritt :)

 

Hvorfor skulle det være ulovlig bare fordi det virker? Det er jo en helt idiotisk påstand. Det er da heller ingen som har sagt at det har samme effekt som AAS. Skjønner ikke helt hvorfor du en gang drar AAS inn i hele diskusjonen, det har ingen ting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
da har jeg denne i mine innlegg da jeg lurer på det samme...

skal ut å kjøpe protein eller kreatin i dag :)

 

Du har mer utbytte av en proteinshake etter trening enn du har av kreatin. Men kreatin er jo praktisk talt "gratis", og protein koster fort en del over tid. Hvis man shopper litt rundt, så finner man kreatin til rundt 250 kr per kilo, som tilsvarer en pris på 1.50-2.50 per dag.

Lenke til kommentar
da har jeg denne i mine innlegg da jeg lurer på det samme...

skal ut å kjøpe protein eller kreatin i dag :)

Om du må velge mellom en av dem, tror jeg du har mest utbytte ved protein. Det er jo tross alt byggeklossene i musklene.

 

Men som hagfors sier, kreatin er ikke dyrt, og det burde være.

Lenke til kommentar
funker det med begge da?

det er ikke penger som stopper meg, kan jeg ta begge så gjerne det :)

Hehe. Det funker veldig bra med begge. Du kan godt blande deg i shaken din også, så du slipper å gjøre sååå big deal av det med blanding osv :)

 

Selv tar jeg både carbo, protein og kreatin samtidig i shaken, som jeg tar 3 ganger daglig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...