Gå til innhold

Ustabil maskin

BluAlex

Anbefalte innlegg

Etter å ha gjort følgende har jeg fått stabilitetsproblemer med maskinen min. Med dette menes at Windows XP låser seg, evt. "blue screen of death" :evil:

* Oppdatert bios på mitt Abit KG7-raid kort til å tåle Athlon Xp 2000+

* Satt i ny Athlon XP 1800+ cpu

* Kjører Silverado-vifta på MAX hastighet

* Installert Twinmos 512MB PC2100 DDR ram, har samme type ram a to brikker 256MB fra før. 512MB-brikken står i slot 1. Brukte selvsagt anti-statisk lenke da jeg satte den inn.

Hva kan mine problemer skyldes?

A) Silverado'n klarer ikke å holde temperaturen nede?

B) Abit kortet er ikke helt på hugget med XP-prosessorer?

C) Minnefeil på ny brikke?

Vel, jeg har ikke peiling for å si det sånn.......

mvh,

Stig Snorre Gartland

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det man gjør er å prøve eliminasjonsmetoden.

Fint å forklare i hvilken sammenheng også såklart..

RAM er ofte en feilkilde. Prøv å gi CPU mer strøm. Ustabilitet pga. varme skjer vel først godt over 60 grader, min gode gamle t-bird fungerer fint på 60 grader de gangene den har hatt såpass.

Lenke til kommentar
Prøv å gi CPU mer strøm. Ustabilitet pga. varme skjer vel først godt over 60 grader, min gode gamle t-bird fungerer fint på 60 grader de gangene den har hatt såpass.

Nja, ville ikke tatt selvmord med en gang, min xp1900+ har holdt 75 grader og så lenge den er stabil bryr jegmeg rett og slett ikke, nå har jeg kjøpt en ny kjøler så jeg har den på 53 idle...

Vil foreslå å ikke kjøre mer strøm på den, default instillingene skal holde helt til du begynner å overkloke eller noe i den dur. Nei ta heller å gå inn i bios og se på temperaturene til maskinen. Cpu temperaturen burde ikke gå over 70 da er det litt for varmt (blir vel 100 grader til sommeren eller noe), systemtempen burde ligge på rundt 40+- noen grader.

En annen ting er at folk tar med seg en hd fra en maskin med xp og putter den i en annen, og dette går ikke. Dermed repartisjoner og formater på nytt og legg in xp fra scratch

Lenke til kommentar

Herregud for noen temperaturer du har da mann!

Maskina mi har ~50grader ved "normalbruk" på CPU og ~30grader i kassa, dette er med en romtemp på ~22grader.

Normalbruk = rote rundt i windows, høre på mp3, spille av DivX, se på DVD etc.

Mitt forslag Admin'C er at du skaffer deg bedre kjøling. Høyere temp = kortere levetid på CPU og ellers andre komponenter.

Og jeg står på mitt ang. forslagene. Forresten, temp-måler i BIOS er stort sett alltid "langt" fra sannheten, det er ved virkelig 0% load.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...