Gå til innhold

Fujifilm FinePix Z100fd kontra F40, 950is

Anbefalte innlegg

Har nå lest diverse tester og forum i 2 uker og er veldig forvirret og usikker på hva jeg skal kjøpe.

Det jeg har funnet ut er da at CANON Digital Ixus 950 IS og Fujifilm FinePix F40 fd er veldig gode kamera og jeg tror ikke jeg gjør en feil uansett hvilke jeg tar av disse. Men så kikket jeg på Fujifilm FinePix Z100fd er dette et bedre kamera sett bort i fra prisen enn f40? Dette har jo bedre zoom og ser jo finere ut. Mitt bruk blir allround men gjerne mest fest bilder. Noen som kan hjelpe meg? Pris har ikke så mye å si men det blir nok en av disse kameraene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Ixus 950 og F40fd har fått ganske like og gode omtaler samlet sett, begge fikk bl.a. terningkast 5 på DinSides sammelikningstest. De scoret på hver sine ting, og endte altså opp med lik totalkarakter. Det som derimot skiller dem en del er bildestøy/korn når ISO øker, og det gjør det jo lett på inne/festbilder, som du nevner som et bruksområde. Har selv F40fd og kan bekrefte at Fujifilm fortsatt er det eneste merket i kompaktklassen som i praksis kan kjøre opp ISO og fortsatt levere bilder med svært lite støy.

Jeg skrev ut noen testbilder (de 4 øverste på denne siden i ca. 10x15-størrelse, de er altså tatt i dårlig lys og hhv. ISO400 og 2000(!), og begge så helt greie ut på papir. Jeg har hatt en del kompakte kameraer, og har aldri vært i nærheten av slike små støymengder. Faktisk har jeg på de fleste måttet kjøre fast på ISO100, til nød 200 for å få ned støyen på disse.

Modelle Z100fd kjenner jeg ikke. Men siden de har holdt seg i skinnet og begrenset seg til 8 MP på denne også, er det jo i utgangspunktet lovende for støyegenskapene. Jeg synes kanskje optikken så noe fysisk liten ut, men det er mulig den leverer allikevel. Storebror til F40fd, F50fd, had derimot fått pepper for å forlate de glimrende støyegenskapene en del, dette skyldes i stor grad at de falt for fristelsen til å klemme inn tåpelige 12 MP på dette kameaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...