Gå til innhold

Bildekritikk: Skitur i solnedgang

Anbefalte innlegg

Tok desse bildene på ein skitur med noen kameratar i dag. Har akkurat kjøpt meg kamera og er ganske fersk på fotgrafering. Set pris på konstruktiv kritikk. Bildene er tatt med et Nikon D40 med 18-55 mm kit-objektiv. Har såvidt justert fargetemp i noen av bildene, ellers ubehandla.

Min favoritt er det siste.

18mm, 1/1600 s, f/5,6, ISO 400

post-149056-1199402982_thumb.jpg

22mm, 1/800 s, f/5,6, ISO 400

post-149056-1199403120_thumb.jpg

20mm, 1/800 s, f/5,6, ISO 400

post-149056-1199403227_thumb.jpg

Endret av lydhvin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det siste var veldig flott, ja! De andre var finne minner men ikke forstørrelse-på-veggen-kandidater. Det siste var derimot et virkelig bra motiv!

Et lite tips, bare:

Bilder med 50/50 himmel/bakke blir litt kjedelige. Bildet blir rett og slett litt mer interessant å se på dersom du sørger for enten 1/3 himmel eller 2/3 himmel når du først har en horisont i bildet du tar. Siden motivet er så sterkt, så slipper du unna med det denne gangen. Men bildet hadde nok vært enda litt bedre om det ikke var såpass midtstilt.

Lenke til kommentar
Det siste var veldig flott, ja! De andre var finne minner men ikke forstørrelse-på-veggen-kandidater. Det siste var derimot et virkelig bra motiv!

Et lite tips, bare:

Bilder med 50/50 himmel/bakke blir litt kjedelige. Bildet blir rett og slett litt mer interessant å se på dersom du sørger for enten 1/3 himmel eller 2/3 himmel når du først har en horisont i bildet du tar. Siden motivet er så sterkt, så slipper du unna med det denne gangen. Men bildet hadde nok vært enda litt bedre om det ikke var såpass midtstilt.

Her er jeg ganske så uenig med deg. Om man komponerer 1/3 & 2/3 eller 50-50 kommer helt an på hva man ønsker å formidle og hvordan man gjør det. Ofte kan en midtstilt komposisjon, som ofte formidler ro, stoisisme, konstanthet, og så videre, være akkurat hva man er på jakt etter. Ønsker man et mer dynamisk og tempopreget bilde, der komposisjonen understreker dette, vil noe annet, som for eksempel 1/3 & 2/3 kunne funke bedre.

For å ta siste bilde som et eksempel, så vil en midtstilt komposisjon formidle mer av motivets evighet og motstand mot endring, mens en slik rule-of-thirds-komposisjon som du foreslår vil gi mer følelse av motivets flyktighet og ustabilitet.

Bildene for øvrig er svært bra, og jeg har ikke så mye å si på dem. Jeg foretrakk også det siste, men jeg synes også det første skilte seg ut i positiv retning. Godt jobbet!

Lenke til kommentar

Likte det siste helt klart best, på de andre synes jeg de mørke partiene ble litt ødelagt av motlyset.

Jeg har lest et eller annet sted at D40 gir topp bilder både på ISO 200 og ISO 400.

Kan det ha vært på Akam's test av kameraet?

ISO 200 og 400 er omtrent helt fri for støy, og det er omtrent umulig å se forskjell på dem. Du kan derfor trygt bruke kameraet på ISO 400, uten at du trenger tenke på støy.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...