Gå til innhold

Hva vil skje med en kristen som mister troa si?

Anbefalte innlegg

perpyro:

Flott å høre historien til noen som faktisk har vært gjennom dette med å forkaste religionen som satt dypt forankret i dem. Nå har ikke jeg vært gjennom det selv, men det hørtes mye ut som slik jeg hadde tenkt med det var.

Dette med "hva hvis de har rett" har jeg lenge trodd er en av de store grunnene til at mange er veldig motvillige til å gjøre akkurat det du har gjort. Og det har jo med at man stadig blir påminnet de fryktelige tingene som skal skje etter døden om man ikke tror.

Selv mener jeg at fryktet for døden er den største grunnen til at religion har et så dypt feste som det har blant mange folk.

Mange takler ikke tanken på at livet plutselig er over og at det ikke er noen spessiel mening med med alt. Dette blir selvfølgelig ikke bedre når man får slengt i trynet at man skal brenne i helvete i all tid hvis man ikke tror.

Det gleder et Ateist hjerte å høre slike historier :)

Endret av _Viper_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk til deg perpyro for at du ville dele historien din med oss. Selv har jeg en del venner som har gått samme veien som deg og et par av dem har til og mad blitt utestengt av sine egne foreldre. Klart det er tøft å oppleve, men som du også sier, de ville aldri ha gjort det anderledes og selv om det nok har vært en del tunge stunder angrer ikke noen av dem jeg kjenner på sine valg, tvert i mot! Det siste "tilskuddet" av venner jeg har som har blitt "avkristnet" er ei dame som min kone hadde hatt en del kontakt med imellom et annet nettforum for ca to år siden. Hun brøt med sin tro og sin mann (som forøvrig også var en kone misshandler), sine foreldre og venner i sekten som kalles livets ord og flyttet inn til oss i 8 uker med to barn da sekten etter alle kunstens regler kuttet alle bånd med henne. (Det var trangt da vi har 6 unger fra før!!) Hun hadde ingen penger (hun hadde ingen egen konto i det hele tatt), ingen jobb og ingen sted å bo og var veldig, VELDIG langt nede en stund til tross for vår hjelp, men spør du henne i dag ville hun gjort det samme igjen. Og igjen og igjen for den sakens skyld! Hun har fått stablet seg på bena og lever i dag med samboer, en god jobb og barn på hemmelig adresse da drittsekkene i den gamle sekten hennes rett og slett ikke klarte å se at det ordnet seg for henne uten deres hjelp. Nå har ikke jeg spurt henne om hva hun nå tror på eller noe sånt da det er totalt opp til henne, men etter hva jeg har forstått i samtaler med henne har hun forstått at livet dreier seg om litt annet enn en historie på 7 dager og en kar som kan gå på vannet..... så det er håp! Selv for de som har blitt fratatt alt håp er det tydeligvis håp for og godt er det!

:D

Du skjønner, selv om en IKKE er kristen er det gode muligheter for å være god, snill, omtenksom, kjærlig, grei og medmenneskelig for det! Det har noe med hva du er som person, ikke med hva du måtte tro på!!! Veldig ofte så har jeg opplevd at troen gjør folk til noe de IKKE er og hadde de turt å stå frem som de egentlig er hadde ting vært anderledes... Døden skremte såklart også meg, men den gjør ikke det nå lenger. Jeg har innfunnet meg med at når jeg er død så er jeg borte for all tid, for jeg har funnet ut at nøkkelen til "evig" liv er i mellom mine barn og uten døden ville vi ikke evolvert og utviklet oss som rase og den rasen som ikke utvikler seg lever ikke lenge på denne jorden.... Og det faktum at jeg er med på den utviklingen er jeg glad for! Og samme hva du tror på så vil jo ikke livet ha mer mening enn du selv er med på å gi det, ikke sant? Det er du som lager den meningen i bunn og grunn og jeg vil påstå at du vil gå glipp av en masse herlige ting hvis du lar andre lage den meningen for deg!! Så frykt ikke sannheten, den kan være skremmende og hard men du vil vokse enormt på å droppe tanken på noe guddommelig, noe også de rundt deg vil nyte godt av! Prøv å se selv. Jeg kan LOVE deg at du aldri vil se deg tilbake med savn av det du engang trodde på! Det er som å kaste stein i vannet, til flere ringer du oppdager til mer vil du vite og når ingen tro står i veien er det bare deg selv som setter grenser! Du er da i sannhet fri! Fri til å tenke selv, fri til å gjøre dine egne valg, til å lese hva du vil og underes over hva du vil (for undres vil du fremdeles gjøre! Alt du trenger å gjøre er å legge deg på ryggen i grasset en stjerneklar natt og tenke på hvor små vi egentlig er i den store sammenhengen! En skremmende tanke kanskje, men også en tanke med mange muligheter! Der ute er det plass til å ekspandere og kanskje det er det som er meningen med evolusjon? At den rasen som lykkes kan ekspandere i verdens rommet? Hvem vet?)

Så stå på! Les Richard Hawkins og du vil garantert få svar, men du vil også få nye spørsmål... DET kan jeg også garantere deg!! Bare det at du har kjøpt boken er et kjempe skritt i riktig retning, du tørr å utfordre troen din og DET står det respekt av syntes jeg!!! Og slapp av, du tar nok ikke livet av deg, tvert i mot vil du få mere å leve for, for du har bare det ene livet å gjøre det på :D

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Jeg ville aldri gitt opp alt. Nå har jeg begynt å stille spørsmål ved min egen tro. Alt er jo sannsynligvis ikke sant. Jeg vurderer ting fra ateismen og Islam nå. Får se hva det kommer ut av det. Jeg kommer nok også til å vurdere ting fra andre religioner og livssyn senere. Kanskje jeg ender opp som en slags hybrid, lol.
Tipper du ender opp som gladkristen jeg :)

Gladkristen, definer gjerne ?

Hvorfor er det så viktig for deg å ha en religion? Virker som om du søker gjennom de fleste store bare for å ha noe skvip å tro på..

Lenke til kommentar
Uansett, så er det jo bare å oppsøke alt som går imot troen din. Da du vil enten:

1. Bli opplyst og finne ett annet synspunkt.

2. Styrke din egen tro.

Vinn/vinn situasjon

Det samme synes jeg dere bør gjøre. Oppsøke kirker, prester, misjonærer og predikanter. Spørre dem ut og sette troen sin på prøve. Generelt er ateister flinke til å latterliggjøre kristendommen, men ikke så flinke til å stille spørsmål ved sin egen tro.

Dette handler boka om:

""Gud er en vrangforestilling, og de troende nyter altfor høy respekt." Richard Dawkins går ikke av veien for å provosere. Målet hans er simpelthen å motbevise guds eksistens med saklige, vitenskapelige argumenter."

Jeg tror ikke det er mulig å motbevise Gud, så jeg føler meg ganske sikker på at jeg kommer meg gjennom boka med troa i behold.

Fordi det ikke er en tro :)

Lenke til kommentar
Jeg tenker mer på gjenfødelse.

Hva er egentlig mer usansynlig med å bli gjenfødt enn å komme til en himmel(eller helvette)?

Jeg vet ikke. Kanskje det er mer symbolsk. Jeg er ingen bokstavtro kristen lenger, så det kan godt hende det bare er moralsk/symbolsk og at Helvete og Himmel bare er på jorda.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig mer usansynlig med å bli gjenfødt enn å komme til en himmel(eller helvette)?

Jeg vet ikke. Kanskje det er mer symbolsk. Jeg er ingen bokstavtro kristen lenger, så det kan godt hende det bare er moralsk/symbolsk og at Helvete og Himmel bare er på jorda.

mange muligheter...

disse gutta her hevder å ha svaret:

http://www.amorc.no/

Lenke til kommentar

mange muligheter...

disse gutta her hevder å ha svaret:

http://www.amorc.no/

Er du medlem av den "sekten"?

Endret av Kakestykke
Lenke til kommentar
Jeg er åpen for en del ting at det ateistene har sagt her inne, men grunnleggende er jeg jo uenig når det gjelder eksistensen av Jesus, Gud og DHÅ. Jeg har akseptert evolusjonsteorien og Big Bang, og innsett at det ikke er ateismen i seg selv som er farlig, men feil tolkning av ateismen.

Men her kommer spørsmålet: Hva tror dere vil skje med en kristen om dere tar fra han troa si? Vil han ikke bli så skuffet at han tar selvmord?

Dette er nøyaktig det som skjer når du går ut av scientology. Scientology driver med så mye hjernevasking, at det er dokumentert at mange av de som kommer seg vekk fra sekten, for det første allerede har fått det meste av livet sitt ødelagt (har ingen penger, scientology-samfunnet har tatt alt) og de fleste blir veldig deprimert, så mange tar sitt eget liv etter en god stund.

Men det er ikke sånn med kristendommen, hvertfall ikke i de fleste kristne samfunn.

Uansett, jeg tror at du ikke vil være kristen om ikke så ALT for lenge, kanskje innen et år. Det er pga. påvirkningen herfra, og du begynner å lære mer om det du før hat vært kritisk til, bl.a. evolusjonsteorien, som du har kalt "BARE en teori" før, men skiftet mening i ettertid. Jeg har erfart med deg at jo mer du lærer, jo mindre religiøs blir du.

Det viser at du har åpnet deg for at ikke alt i bibelen er rett. Du har jo begynt å stille nok spørsmål til kristendommen, at familien din begynner å reagere, som forøvrig er synd.

Uansett, jeg sitter inne med et lite håp av at vi skal få oppleve en nærmest ateistisk kakestykke med tiden - en glad en :)

Lenke til kommentar
Jeg er åpen for en del ting at det ateistene har sagt her inne, men grunnleggende er jeg jo uenig når det gjelder eksistensen av Jesus, Gud og DHÅ. Jeg har akseptert evolusjonsteorien og Big Bang, og innsett at det ikke er ateismen i seg selv som er farlig, men feil tolkning av ateismen.

Men her kommer spørsmålet: Hva tror dere vil skje med en kristen om dere tar fra han troa si? Vil han ikke bli så skuffet at han tar selvmord?

Dette er nøyaktig det som skjer når du går ut av scientology. Scientology driver med så mye hjernevasking, at det er dokumentert at mange av de som kommer seg vekk fra sekten, for det første allerede har fått det meste av livet sitt ødelagt (har ingen penger, scientology-samfunnet har tatt alt) og de fleste blir veldig deprimert, så mange tar sitt eget liv etter en god stund.

Men det er ikke sånn med kristendommen, hvertfall ikke i de fleste kristne samfunn.

Uansett, jeg tror at du ikke vil være kristen om ikke så ALT for lenge, kanskje innen et år. Det er pga. påvirkningen herfra, og du begynner å lære mer om det du før hat vært kritisk til, bl.a. evolusjonsteorien, som du har kalt "BARE en teori" før, men skiftet mening i ettertid. Jeg har erfart med deg at jo mer du lærer, jo mindre religiøs blir du.

Det viser at du har åpnet deg for at ikke alt i bibelen er rett. Du har jo begynt å stille nok spørsmål til kristendommen, at familien din begynner å reagere, som forøvrig er synd.

Uansett, jeg sitter inne med et lite håp av at vi skal få oppleve en nærmest ateistisk kakestykke med tiden - en glad en :)

Jeg skjønner ikke at du kan tro det. Det eneste jeg har sagt er at jeg er åpen for at Bibelen kan ha feil på mange områder. Jeg tror på evolusjon, men jeg ser ikke hvorfor ikke det skal utelukke en gud. En teolog jeg kjenner kaller "glad ateist" et oxymyron. Jeg tror det betyr selvmotsigelse eller noe.

Lenke til kommentar
En teolog jeg kjenner kaller "glad ateist" et oxymyron. Jeg tror det betyr selvmotsigelse eller noe.
Eksempler på definisjoner av oxymoron:

# is a form of paradox that combines a pair of opposite terms into a single unusual expression: eg, “sweet sorrow” or “cold fire.”

# A paradox reduced to two words, usually in an adjective-noun ("eloquent silence") or adverb-adjective ("inertly strong" ...

Google dette så får du flere: "define: oxymoron". Kjekk funksjon, greit å være klar over :)

Jeg er dog sterkt uenig i det den teologen sier, man kan være vel så tilfreds som ateist ;)

Lenke til kommentar
En teolog jeg kjenner kaller "glad ateist" et oxymyron. Jeg tror det betyr selvmotsigelse eller noe.
Eksempler på definisjoner av oxymoron:

# is a form of paradox that combines a pair of opposite terms into a single unusual expression: eg, “sweet sorrow” or “cold fire.”

# A paradox reduced to two words, usually in an adjective-noun ("eloquent silence") or adverb-adjective ("inertly strong" ...

Google dette så får du flere: "define: oxymoron". Kjekk funksjon, greit å være klar over :)

Jeg er dog sterkt uenig i det den teologen sier, man kan være vel så tilfreds som ateist ;)

Alt er relativt. Det finnes kalde flammer også (sammenlignet med varmere flammer). Han mener sannsynligvis at man ikke kan være helt lykkelig som ateist.

Lenke til kommentar

Kan du utbrodere hva du legger i feil tolkning av ateisme?

Nei, han/hun vil nok trolig se på det som en åpenbaring.

Dersom vedkommende er homofil kan en eventuel selvavkristning forhindre han/henne i å ta selvmord da selvmord blandt homofile kristne med kristenreligiøse årsaker/motiver ikke er så uvanlig.

Lenke til kommentar
Alt er relativt. Det finnes kalde flammer også (sammenlignet med varmere flammer). Han mener sannsynligvis at man ikke kan være helt lykkelig som ateist.
En gang du møter ham må du spørre "hvorfor?". Da kan du gjøre deg klar med den kritiske sansen og høre etter hvilket dårlig argument han kommer med. "Hvorfor?" er et spørsmål du må bli veldig glad i å bruke, det vil gagne deg :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...