Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstart, ingen reaksjon

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en kamerat som har litt problemer med en nybygd pc. Saken er det at ingenting skjer når han skrur på pcen. Alt skal være koblet riktig, har sjekket selv. Alt av strøm osv er riktig tilkoblet, men det skjer fortsatt ikke noe når pcen skrus på. Det er til og med en power switch på hovedkortet, men ingenting skjer når den trykkes inn heller.

Specs:

CPU: Q6600

HK: Abit IN9 32-max SLI

RAM: Crucial Ballstix 8500

GPU: 8800 GTS G92

PSU: Antec 850W modulære kabler

Hva kan dette problemet være? Hva kan forårsake det? Noen som har noen tips?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Starter viftene å snurre?Kommer det noe lys i kabinetet?

Nei, ingenting skjer. Ingen vifter, ikke lyd fra drev og ingen form for "boot" lyd. Det eneste som lyser er ledlyset på hovedkortet som viser at PSU er riktig tilkoblet. Det er også en liten skjerm som viser error poster. Den viser 00, men det står ikke noe om dette i manualen.

Sikker på at dere har kobla på knappen rett?

Ja, det er vi helt sikre på. Uansett så er det en powerknapp på hovedkortet som skal gjøre at man kan utelukke en slik feil. Men å koble riktig der er jo meget lett, så det er IKKE feilen.

Det eneste jeg kan komme på at kan være feilen er problemer med ATX 12V strømmen. Det er bare en 4pins ledning til dette med PSU, men på hovedkortet er det en 8pins slots. Så slik det er nå er det 4 ledige "slots". Kan dette være feilen?

Endret av loozet
Lenke til kommentar
Det eneste jeg kan komme på at kan være feilen er problemer med ATX 12V strømmen. Det er bare en 4pins ledning til dette med PSU, men på hovedkortet er det en 8pins slots. Så slik det er nå er det 4 ledige "slots". Kan dette være feilen?

Mulig du er inne på noe der. Leste nylig noe om 8-pin CPU kontakt, -riktignok henspeilet på dual-cpu hovedkort, og ikke dual-core cpu, men "prinsippet" kan kanskje gjelde alikevel?

"You can plug a 4 pin 12 volt cable into an 8 pin EPS connector but there's no guarantee that it will work. If the motherboard expects only one 12 volt rail then a 4 pin 12 volt cable may work. If the motherboard expects two 12 volt rails (most dual CPU motherboards require one 12 volt rail per CPU) then it won't work. Even if the motherboard works with a 4 pin 12 volt cable, you are still only providing half of the current carrying capacity which would be provided by an 8 pin EPS cable. That can overheat both the motherboard connector and 4 pin cable. Scorched or melted connectors can be a result. A motherboard which has the 8 pin EPS connector expects a lot of current and you are taking a risk by plugging in a 4 pin cable."

> link

Lenke til kommentar

Mekanicus: Takk :) Det hørtes jo ikke helt bra ut, men høres ut som det er det som er problemet egentlig.

Lommerusk: Det er godt mulig ja, men det blir vel for lite strøm uansett?

Holten: Nei, den passer bare på de 4 slotsa til høyre i kontakten.

Min "gamle" MIST 600 har jo 8 pins kontakt. Da synes jeg det er litt rart at Antec sin nye 850W ikke har det :/

Endret av loozet
Lenke til kommentar
Bare for å utelukke det, -er du 110% sikker på at frontpanel kontaktene (power) er koblet riktig?

Ja, det er jeg :) Med mindre det står feil på hovedkort og i manual :p Funker ikke å bruke power switch knappen på selve hovedkortet heller.

Endret av loozet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...