Gå til innhold

ISO/støy har oppløsningen noen betydning

Anbefalte innlegg

Ser i noen tester, spesielt med kompaktkameraer med masse megapixler, at støy kontra følsomhet(ISO) kan variere stort

i forhold til innstilt oppløsning. Er det også slik med dSLR ?

Jeg testet dette selv med mitt Oly E-510 kamera med to billedserier på henholdsvis 10MP (3648x2736) og 2MP (1600x1200) . Jeg tok ett bilde ved hver følsomhet fra 100 ISO til 1600 ISO og hver av oppløsningene. Deretter tok jeg ett utsnitt av hvert bilde. 2MP bildene er resized (nynorsk) slik at alle bildene blir ca like store.

Inneholder bildene ved 2MP mindre støy eller er støyen relativt lik uavhengig av oppløsning ?

-----------------------------10MP:------------------------------------------------2MP:------------------------

post-62405-1199398987_thumb.jpgpost-62405-1199398995_thumb.jpg

ISO 100

post-62405-1199399742_thumb.jpgpost-62405-1199399011_thumb.jpg

ISO 200

post-62405-1199400570_thumb.jpgpost-62405-1199400575_thumb.jpg

ISO 400

post-62405-1199399035_thumb.jpgpost-62405-1199400126_thumb.jpg

ISO 800

post-62405-1199399053_thumb.jpgpost-62405-1199399060_thumb.jpg

ISO 1600

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støyen blir stort sett alltid mindre når du reduserer oppløsningen.

Grunnen til dette er at støyen hovedsaklig er finkornet, og når du gjør bildet mindre detter støyen ut sammen med de fine detaljene.

Dette er også grunnen til at det er latterlig, etter min mening, å lage kompaktkameraer med ekstremt stor oppløsning. Da er det bedre med et kamera med lavere oppløsning og bedre støyegenskaper. Med mindre man printer plakater på daglig basis trenger man ikke mer enn rundt 6 MP uansett, og printer man plakater på daglig basis bør man kunne ta seg råd til et speilreflekskamera eller bedre :)

Lenke til kommentar

Jeg må ærlig si at jeg ikke så særlig forskjell i mengde støy. Støyen blir bare "skarpere" ved høyere oppløsning.

Er det forskjell på hvordan bildebrikker av forskjellig fabrikat jobber. Når jeg tar 2MP bilder med mitt 10MP kamera,

hva skjer da ?

Registrerer flere pixler det samme som ved 10MP og så lagres ett gjennomsnitt av ett gitt antall pixler ?

Eller vil flere pixler slå seg sammen og fungere som "en pixel". Er det siste tilfelle vil jeg tro at lysfølsomheten vil kunne bli bedre ved lavere oppløsning.

Lenke til kommentar
Jeg må ærlig si at jeg ikke så særlig forskjell i mengde støy. Støyen blir bare "skarpere" ved høyere oppløsning.

Er det forskjell på hvordan bildebrikker av forskjellig fabrikat jobber. Når jeg tar 2MP bilder med mitt 10MP kamera,

hva skjer da ?

Registrerer flere pixler det samme som ved 10MP og så lagres ett gjennomsnitt av ett gitt antall pixler ?

Eller vil flere pixler slå seg sammen og fungere som "en pixel". Er det siste tilfelle vil jeg tro at lysfølsomheten vil kunne bli bedre ved lavere oppløsning.

Når du tar 2 mp bilder med ditt 10 mp kamera er det i prinsippet nøyaktig den samme prosessen som skjer:

- sensoren registerer lys(foton) i 10 mill celler/brønner (eller pixler om du vil)

- pixelene blir ladet opp alt etter hvor mye lys de har registrert

- deretter blir ladningen gjort om til spenning (volt)

- så blir denne spenningen forsterket. Dersom det er brukt høy iso, dvs mindre lys på sensor og dermed lavere spenning, må forsterkingen av signalet være større enn ved lav iso. Når en forsterker signalet vil også støy som har samlet seg i pixelen bli forstertket. Derav grunnen til mer støy jo høyere ISO på et digitalt foto.

Har kameraet høy oppløsning blir brønnene som samler lys mindre enn et som har lavere oppløsning og samme sensorstørrelse.

For å sammenligne: En fullformatsensor på 13 mp sammenlignet med et kompaktkamera med samme oppløsning blir omtrent som å samle inn vann i et lite yougurtbeger sammenlignet med en 10-liters bøtte. Setter du 10 beger og 10 bøtter utovergulvet og kaster en neve sand utover de begge - blir det mye mer sand/rusk (støy) i de små begerene sammenlignet med de store bøttene som bare får litt smågrums på bunnen. Derfor mer støy på kompaktkamera enn speilreflekskamera med mye større brikke. U see?

- så sender kameraet info om hvor mye lys hver pixel har mottatt (altså spenningen) til en chip som konverterer fra analogt signal over til digitalt (først nå har du m.a.o et digitalt kamera..). Dataene vi har tilgjengelig nå er også det vi kaller RAW. Ikke noe bilde, bare en masse signal.

- Dersom du har valgt JPG innstilling på kameraet, tar kameraet tak i RAW informasjonen og omdanner signalet til farger for hver pixel (Bayer interpolasjon)

- så legges hvitbalanse på og deretter tone justeringer, kontrast osv.. alt etter hva du har stillt inn. Det blir ogs

- bildet blir oppskarpet

- og komprimert (ikke forminsket)

- dersom du har valgt 2 mp kjøres så en forminsking av bildet og en 2 mp fil lagres på minnekortet.

Lenke til kommentar
- dersom du har valgt 2 mp kjøres så en forminsking av bildet og en 2 mp fil lagres på minnekortet.

Det er vel for det meste helt riktig når du bruker kameraets egen jpeg-"generator" og lavere oppløsning.

De nyere kameraene (Canon) som har sRAW bruker vel binnng. Altså den "slår sammen 2x2 pixler, derfor er informasjonssignalene "bare nok" til 1/4 oppløsning. Da blir nok støyen betydelig mindre også. Noen med sRAW-kamera-funksjon som kan bekrefte dette 101%?

Grunnen til at jeg "slenger ut" binning her, er for jeg vet dette gjøres på profesjonelt plan i astrofoto. CCD-chip'ene som brukes er sjelden særlig større enn 200x200 pixler, men sensorene er til gjengjeld enorme i forhold til "vanlige" kameraer. Og dersom man vil ha enda bedre resultat binnes dette og en får oppløsning på 100x100 pixler, men praktisk talt uten støy. Dette er i tillegg brikker som er nedkjølt til -30grader for å slippe varmestøy, de har ikke IR-filter heller, da det er ønskelig å fange dette opp fra det fotograferte himmellegemet.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

er det noen som vet hvorfor det blir støy når jeg tar opp video i en iso på 6500?

Jo høyere ISO, jo mer støy. Det var da ellers en seriøst gammel tråd du fisket opp?

Altså: Jo høyere ISO, jo mer støy. ISO 6500 (du mener nok 6400) er dømrade høy ISO, ergo veldig mye støy.

Les denne tråden for å forstå litt mer om blender, ISO og lukker.

takk for at du svarte, men jeg skjønner ikke hvorfor de lager så høy oppløsning når du ikke kan bruke det :/

Lenke til kommentar

takk for at du svarte, men jeg skjønner ikke hvorfor de lager så høy oppløsning når du ikke kan bruke det :/

Nå blander du sammen.

Du kan få nytte av detaljer i høy oppløsning når du har lav ISO.

Du får nytte av høy ISO når det gir deg mulighet til å ta bilder du ellers ikke kunne tatt, selv om det gir kraftig støy.

Å klage på at det er støy på maks ISO er som å klage på at bilen rister og skramler når du kjører den i aller høyeste toppfart den kan tåle. ;)

Hvis du skal ha video med lite støy på høy ISO skal du over på et kamera med enda større sensor, eller du skal ned i ISO ved å bruke lenger lukkertid eller ha større blenderåpning. Les guiden om blender, lukker, ISO og litt til for å forstå grunnleggende konsepter innen fotografering.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...