Matsemann Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Hver gang noen mener man cheater i CS skriver man "Thank you for saying I'm good" eller lignende. Bind det til en knapp, så svarer man på sekunder. Lurer på hvem som blir mest irritert da. Trikser er vel å ikke bry seg. Spiller også WoW (lvl 49 ), og har møtt på mange idioter. Verste er vel de som sender en privat melding som jeg ikke vet hvem er "gief gold" (gi meg gull), og klikker når de får et (høflig) nei. Men det er jo også slik her på forumet. Anonymiteten fører til ignoranse ovenfor andre, og i enkelte tråder/underforum skaper det et dårlig miljø. Lenke til kommentar
AeterneL Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Vis man tar seg tid, er det mulig å finne servere med snille folk. Ja, jeg inkluderer CS i det. Jeg husker godt at jeg og en brite, mens vi løpte fra zombiene, diskuterte ATi-Nvidia krigen som har pågått i en god stund nå. Jepp, det er faktisk mulig å finne noen hyggelig folk der ute. WoW ser det også ut som mange ender opp på dårlig servere, Nordrassil har et par kjekke folk som jeg har møtt. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Ikke bare WoW er forkortet så innmari som det går ann. T.o.m i FPS spill når du er død og skal fortelle noe brukes det tall og bokstaver som om det var det mest naturlige i verden. Og da trenger jeg ikke gå lengere tilbake enn til 2001 for å huske hvordan hele ord så ut i onlinespill. Nåja Det er nå vel å ta litt hardt i. Slike forkortelser var nå allerede hyppig brukt da jeg spilte en del MUDder på 80tallet. Jeg bruker gjerne forkortelser selv hvis jeg en sjelden gang spiller et onlinespill nå, og så vidt jeg vet har jeg ikke noen problemer med å uttrykke meg i komplette setninger, verken på norsk eller engelsk. Det handler mest om effektivitet og å kunne uttrykke seg hurtig. WTB, WTS, LFG, WTF, GG, LOL og tilsvarende uttrykk kan skrives kort, fort og konsist. Innenfor settingen vil de aller fleste forstå hva det betyr, og kommunikasjonen går dermed smidig og effektivt. De som ikke vet hva det betyr, kommer fort inn i sjargongen etter en brutal ilddåp (WTF! STFU NOOB!). Det blir på samme måte som man gjerne bruker tallkoder innenfor visse typer radiokommunikasjon (10-4), eller fagsjargonger (SQL, ITIL, HDD, LED, FDD, DBA, JML, DDL, API). Det kan også være greit å skille mellom TBFer og l33tsp34ak. Det første er en effektiv og måte å kommunisere med, det andre er en måte å kommunisere på som man kan bruke for å markere tilhørighet til bestemte miljøer, eller eventuelt distansere seg fra andre miljøer. Phat lewt! |-|4><><0r! Lenke til kommentar
Avean Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Forkortelser har jeg ingenting imot men problemet er at folk forkorter de feil ! Newbie er ikke noob, nabb, nobb, eller nub. De som sier dette får jeg virkelig lyst til å angripe. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Og hva er det egentlig som er feil med å bruke "noob" istedenfor "newbie?" "Newbie" er vel heller ikke korrekt grammatikk? Begge deler er deriverte ord. Så vidt jeg vet kommer det enten opprinnelig fra england, og er slang for "New Boy" --> "Newbie", eller er en amerikanisme fra "Newborn". Begge deler blir så vidt jeg kan huske kreditert som opphavet til Newbie. Noob blir bare et ytterligere derivat, eller for den saks skyld utvikling, av dette. Noob, eller rettere sagt n00b, har vel utviklet seg til å bli normen for hvordan dette skrives. Og da spesielt innenfor nettbaserte samfunn. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Det er ikke normen, folk har blitt for late til å skrive newbie så fjortisser har funnet på nye varianter av det. Nabb og N00b har ingenting sammenheng med noe som helst. Newbie er faktisk ett ord som stammer helt fra gode gamle dos tidenene. n00b og nabb har egentlig nettopp kommet og spesiellt i Norge og Sverige. Sier du nabb andre plasser så skjønner de ingenting, flesteparten av utlendinger bruker faktisk newbie. Utrolig provoserende ord. Endret 8. januar 2008 av Avean Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 noob=dårlig spiller, helst en som ikke innser det selv newbie=Ny spiller hvertfall slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Jeg kan velge å si: Group dooing "some shit dungeon" are looking for two more damage dealers. No rogues! Eller: LF2M DD SSD. No rogues! Har jeg i tillegg ikke funnet ut hvordan jeg henter frem tidligere tekst jeg har skrevet, så blir det tungvint å skrive opp igjen setning nr 1 flere ganger siden du trolig ønsker å få den opp i chatten flere ganger. Jeg velger mao alternativ 2. Tror også at LFG er lettere synlig en "looking for more" i chatten. Har spilt MMOs i snart 10år og ord som noob, WTF, WTS, lol, LFG, LFM, forkortelser for stedsnavn/spells osv faller for meg helt naturlig å ta i bruk. Det er spill som AO og EQ som har lært meg disse akronymene og disse to spillene hadde en mye mer voksen spillerbase enn for eks WoW. Sa man noe som "fcking noob" i AO kunne man like gjerne slutte å spille. Når det kommer til ordet "noob" så er ikke det nødvendigvis en ny spiller, men en spiller som ikke forstår spillemekanismene og dermed blir han oppfattet som en dårlig spiller. Lege som mangler nødvendig magi og gjør skade i stede for å lege for eksempel(når han er hoved lege). Å kalle healer for lege høres smårart ut Lenke til kommentar
AeterneL Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Det er ikke normen, folk har blitt for late til å skrive newbie så fjortisser har funnet på nye varianter av det. Nabb og N00b har ingenting sammenheng med noe som helst. Newbie er faktisk ett ord som stammer helt fra gode gamle dos tidenene. n00b og nabb har egentlig nettopp kommet og spesiellt i Norge og Sverige. Sier du nabb andre plasser så skjønner de ingenting, flesteparten av utlendinger bruker faktisk newbie. Utrolig provoserende ord. Hvis det stammer herfra, så er vi nordmenn gode til å markere oss i andre land må jeg si. Skal love deg jeg har hørt mange si noob til en annen, gjerne kommer disse fra alle nasjoner, denne siden av Atlanteren og den andre siden. noob=dårlig spiller, helst en som ikke innser det selv newbie=Ny spiller hvertfall slik jeg ser det. Enig. Skulle jeg kalle noen noob(nei, jeg gjør det ikke noe særlig mer:P) så er det nedverdigende, derimot newbie - helt okei å kalle det, det er jo nybegynner? Big deal. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Nå får vi ikke bli helt for navlebeskuende her da, avean Newbie er et mye eldre ord enn i de gamle DOS tidene, det ble brukt i den engelske grunnskolen på 50 tallet, det ble brukt av amerikanske soldater under vietnamkrigen for å betegne ferskinger, og det brukes nå også i spillsammenheng. Skulle for øvrig gjerne sett noe data på at utledninger flest bruker "newbie" og ikke "noob". Selv har jeg bare mine egne erfaringer å vise til, og jeg oppfatter det stort sett slik at "newbie" ikke brukes i utskrevet form direkte i spill - da er det forkortelser som "noob", "omg im such a n00b", eller gjerne i en mer nedsettende form "u fucking n00b!". Newbie brukes (etter min erfaring) mer i skriftlige tekster, gjerne der man omtaler nye brukere som "newbies". Men for all del, det er helt sikkert noen lingvister som har forsket på det og har tall på det. Noob, newb, n00b, nob, nabb, nubie, noobie, newbee, neeb, nab, fn! og en hel hærskare av tilsvarende varianter av newbie er også brukt i en LANG tid. n00b har jeg i alle fall sett brukt siden jeg hadde amiga, tilsvarende med l33tsp34k i ulike varianter. Nabb er kanskje en skandinavisk tilpasning som jeg ikke har sett for mye brukt, men jeg ser ikke helt problemet med det. Endret 9. januar 2008 av Laserlasse Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Noob og alle dens idiotiske former, er et ord som brukes av spillere som tror de kaller deg det verste som finnes i spillet. Jeg for min del ler stille inni meg grunnet deres totalt elendige oppførsel og tro på at de er totalt kule-Kåre om de bare sier "noob" eller noen av dens varianter, mange nok ganger. Jeg skjønner og at mange tilfaller bruk av akronymerm og ord som LFG og LFM er å finne i akronym ordbøker (dog LFM kan og stå for Looking for Men så vær sikker på at betydningen er korrekt i det spillet), men når man ser setninger som kun består av akronymer så begynner jeg å lure på om de som spiller faktisk vet hvordan hele ord skrives. Det neste blir vel at man går inn i en butikk og roper "WTB Gulost". Endret 9. januar 2008 av Bear^ Lenke til kommentar
Jext Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Om mennesker manglet evnen til å snakke, og man kommuniserte i butikker ved hjelp av nedskrevne beskjeder så ville det da ikke vært unaturlig å bruke forkortelser. Hadde all kommunikasjon i spill foregått via tale så hadde ikke det vært nødvendig med forkortelser i det hele tatt. Men man kan jo forestille seg hvordan det hadde blitt. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Det har jo allerede sneket seg inn noen forkortelser. I halo er BR for eksempel en forkortelse som blir flittig brukt. KS og "awp" eller "avp" som det blir når du uttaler det blir også mye brukt. Mange WOW forkortelser og generelle MMO-uttrykk har jo blitt overført til ventrilochatten. Det er dog ikke i samme mengde som i skrift selvfølgelig, og i helt vanlige samtaler er det enda mindre vanlig. LOL har jo sneket seg inn i det vanlige samtalespråket blant mindre ungdommer, men da betyr det som oftest heller at noe er dumt. Endret 9. januar 2008 av gormers Lenke til kommentar
vStyle Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Noob, newb, n00b, nob, nabb, nubie, noobie, newbee, neeb, nab, fn! og en hel hærskare av tilsvarende varianter av newbie er også brukt i en LANG tid. Ikke glem n4p. Det er så stygt at det er provoserende. Mest tyskere som bruker det Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Ikke bland sammen fordommer dere eventuellt måtte ha mot WoW-spillere med hva dere får servert i general chat og andre tilfeldige steder. Ok, dere er kanskje eldre enn noen av de dere prater med, men dere er da ikke gamle gretne pensjonister ennå? Det er bare å forvente at man observerer idioti fra oppmerksomhetsnødne folk i spill som har tusenvis av spillere på hver server. Det er lavpannet og irriterende, men ikke akkurat overskriftsverdige nyheter. Det er akkurat som på en skole, eller andre steder mange tilfeldige folk samles. Man legger mest merke til de bråkete folka som slenger dritt, selv om de bare utgjør en liten del av massen. Mitt tips: skaff dere et "mature" guild, så kan dere føre fornuftige samtaler, eller i alle fall samtaler tilpasset deres eget nivå. Når det gjelder akronymer osv, så er da det heller hverken noe nytt eller noe å henge seg opp i. Slik har det jo alltid vært i internett/datamiljøer - for ikke å snakke om i rollespillmiljøer? Å måtte sette seg inn i sjargong er helt naturlig for å bruke systemer med en viss kompleksitet, og da tenker jeg ikke bare på spill. Dessuten er det ikke alle som skriver 100 wpm (haha akronym - gjett hva det betyr). De fleste kan jo ikke touch engang, og da er det praktisk å korte ned på bokstavbruken. Særlig hvis man ikke har ubegrenset med tid. Edit: skrivefeil Endret 14. januar 2008 av Rata101 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå