Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygget datamaskin klikker når jeg spiller.

Anbefalte innlegg

Har akkurat bygd ferdig min nye stasjonære datamaskin, og er egentlig veldig fornøyd. Den fungerer plettfritt untatt ved spilling.

Jeg har testet Call Of Duty 4 og Heroes of Might & Magic 3 (bare for å sjekke om det har noe med grafikken å gjøre) og jeg får spilt i alt fra 1 til 10 min før datamaskinen klikker. Da slår den seg helt av, prøver å starte igjen, for så å slå seg av igjen. Dette gjør den helt til jeg slår av manuelt.

Etter at den har vært slått av i 30 sek, starter den fint igjen.

Har flyttet ca 200gb med filer fra ekstern harddisk til denne datamaskinen uten noe form for tull.

Her er komponentene.

* 2 Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 2GB, Kit w/two 1GB XMS3 modules, CL9-9-9-27

* 1 XFX GeForce 8800GT 640M 512MB XT GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 640/1900Mhz

* 1 Cooler Master Centurion 534, Sort, Aluminium Front (Uten Strømforsyning)

* 1 Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE Black OEM

* 1 Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM

* 1 Western Digital Caviar SE16 750GB SATA2 16MB 7200RPM

* 1 Microsoft Windows Vista Home Basic Norsk OEM DVD,64

* 1 MSI X38 Diamond, X38, Socket-775, DDR3, X-Fi, ATX, 2xGbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

* 1 Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

* 1 Silver Power PSU, 600W, 120mm fan, Blue light, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

Jeg har prøvd uten sidepanel, men uten hell. Ingen forandring.

Skjermkortet blir noe varmt, men kan fortsatt ta på det uten ubehag rett etter at den har klikket.

Noen som har noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har hatt samme symptomer på min rig, men med et annet HK (ASUS P5N32-SLI). Hos meg var det at HKet ikke likte 4 minnebrikker samtidig ig hvis jeg tok ut 2 av de så funket det fint som bare det. Etter siste (beta)bios oppgradering funker maskina dog uten problemer med alle brikkene i! Du har også 4 brikker har du ikke?

Hvis jeg var deg ville jeg først flasha til siste BIOS. Hvis ikke dette funker har jeg villet tatt ut 2 av brikkene og kjørt med "bare" 2gig helt til neste BIOS-release. Hvis den heller ikke hjelper - flytt tilbake til start!

Håper det løser seg for deg, kjipern med ny rig som ikke funker skikkelig...

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å bytte om litt med rambrikkene, lufte godt, installere alle drivere om igjen, alle vifter står på 100% og sjekket temp i bios. Ingen forandring på problemet.

Datamaskinen klikker og slår seg av i alle spill jeg prøver.

CPU temp er stabil på 30 grader konstant, og skjermkortet er ikke varmere enn at jeg kan fint holde på det. ( det skal vel ligge på mellom 50 og 70 grader regner jeg med)

Det jeg stusser på er at etterhvert som jeg prøver om og om igjen, så har jeg fått inntrykk av at problemet skjer senere og senere, men alikevel, det er der. Og det skjer gjerne mellom hvert brett. (spes på COD4)

Eneste jeg ikke har gjort er å oppdatere bios, men det har jeg ikke peiling på dessverre. Kan ikke fatte at det skulle være noe problem da alle komponentene er kliss nye.

Jeg har hatt kontakt med komplett, og dette var svaret:

"Dette høres ut som et typisk varmegang problem så jeg ville prøvd å teste maskinen med et annet skjermkort for å se om det hjelper. Hvis det fungerer med et annet skjermkort er jo saken klar, men hvis ikke må du nesten se på temeraturen i bios etter du har fått startet PCen igjen etter en krasj. Se da på CPU temperaturen og hvis denne er oppmot 80-90 grader så er det nok her problemet ligger. Det kan da enten være at det rapporteres feil temperatur til bios eller at den faktisk blir for varm. Du kan prøve en bios oppdatering for å se om det hjelper også."

Noen flere som har tips?

Lenke til kommentar

Kanskje det, men jeg skjønner ikke helt grunnen når jeg har en coretemp mellom 29 og 33 grader konstant. Og systemtemp viser 44 grader. Kan ikke skjønne at det er dårlig kjøling. Har jo og prøvd å spille uten sidevegg på kabinettet.

Datamaskinen klikker ikke når jeg installerer store programmer eller flytter store mengder data. Kun ved spilling.

Jeg vil nesten anta at det er noe feil med skjermkortet. At det kutter før det skal.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere med løsningen.

Sendte datamaskinen til en butikk som reparerer datamaskiner, og de kom fram til konklusjonen at det var feil på hovedkortet.

Sendte da inn hovedkortet til komplett.no og fikk her om dagen beskjed om at det eksisterte hardwarefeil på hovedkortet. Får det nye i morgen, så da blir det testing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...