Gå til innhold

Fotoknudsen øydela alle julebildene mine

Anbefalte innlegg

En annen mulghet er å prøve å scanne dem med en scanner med ICE/FARE for å se om det hjelper, men det er godt mulig ripen er for kraftig til for det.

De fleste labmaskiner har ICE teknologi, og det ville forundre meg om ikke laben vi snakker om her har det. Derfor er nok det allerede gjort. Med mindre de har slått den av av en eller annen grunn. Som sagt, negativer vi får inn med denne type riper der jeg jobber gir ikke, antakeligvis på grunn av ICE, skjemmende striper på bildene. Med mindre noe av det jeg nevner i mitt forrige innlegg faktisk er tilfelle.

Men tipper mye kan reddes i Photoshop om du kjenner til repair-tool og clone-tool.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste labmaskiner har ICE teknologi, og det ville forundre meg om ikke laben vi snakker om her har det. Derfor er nok det allerede gjort. Med mindre de har slått den av av en eller annen grunn.

Har aldri brukt en lab-scanner, men på hjemmescanere som Nikon LS-5000 og Epsons flatbedmodeller tar ICE ekstra tid. Vel verdt det spør du meg, men kanskje verdt å sjekke om scannene er gjort med ICE på likevel.

Lenke til kommentar
De fleste labmaskiner har ICE teknologi, og det ville forundre meg om ikke laben vi snakker om her har det. Derfor er nok det allerede gjort. Med mindre de har slått den av av en eller annen grunn.

Har aldri brukt en lab-scanner, men på hjemmescanere som Nikon LS-5000 og Epsons flatbedmodeller tar ICE ekstra tid. Vel verdt det spør du meg, men kanskje verdt å sjekke om scannene er gjort med ICE på likevel.

Det tar en del ekstra tid på hjemmescannere, men en labscanner bruker sjelden mer enn et par sekunder på å scanne et negativ med ICE påslått. Så om de ønsker å spare et halvt sekund eller noe sånt, så er det ganske "dårlig gjort" med tanke på at alt av støv vil synes, og sannsynligvis vil alt av striper synes lignende det trådstarter her har opplevd.

Lenke til kommentar

Takk igjen til alle som har gitt sine hypoteser og teoriar! I dag konfronterte eg fotoknudsen med problemet og dei la seg flate og eg fekk alle 500 kronene tilbake. Så plusspoeng for god service. Og no har eit påskot til å kjøpa ein om-4, så alle er glade.

Lenke til kommentar
Takk igjen til alle som har gitt sine hypoteser og teoriar! I dag konfronterte eg fotoknudsen med problemet og dei la seg flate og eg fekk alle 500 kronene tilbake. Så plusspoeng for god service. Og no har eit påskot til å kjøpa ein om-4, så alle er glade.

Bortsett fra at negativene vel fortsatt er ødelagt? Du kan i såfall kreve å få selve filmene erstattet med nye også, hvis de er skyld i feilen.

Lenke til kommentar

Tanken din om å klatre opp Steinkjelleren med filmen din neste gang, er ikke dumt. Der får du fagmessig godt utført arbeid, selv om de heller neppe kan garantere deg 100% mot uhell. Det kan jo ingen, når alt kommer til alt. Noen mindre enn andre, og noen med bedre kvalitet enn andre. Bildekvalitet er jo grunnen til å ta turen opp den bratte bakken av og til. Det kjekke for meg er at jeg slipper å gå så langt. Jeg dropper heller filmen inn hos Stasi i Lille Øvregate, betaler sammme pris for arbeid fra samme lab (de er naturligvis kompiser), og kjøper meg en lekker og nysjekket OM2 i samme slengen.

Lenke til kommentar

Det høyrest ut som du bur midt i smørauga, PM. Eg kjøpte faktisk mitt noverande om-1 av Antonio så er veldig nøgd med det. I dag fekk eg kontrollert kameraet nede hjå Daae, og han var sikker på at det ikkje var kameraet som kunne ha gjort det. Men eg har skaffa meg eit om-4 også no, så får me sjå kva for eit som vert mest brukt...

Til Super8, ja, erstatning av filmane tenkte eg ikkje på når eg var der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...