ChillyWilly Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg lurer på om man kan søke på lån på bolig som har utleieinntekter, og oppføre leieinntekten som inntekt i lånesøknaden. Må man ha leieinntektene dokumentert? Hva med bolig som har utleiepotensiale uten dokumenterte leieinntekter? Vil det være skattemessige eller andre fordeler ved å bo i boligen man leier ut? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 kommer litt ann på din økonomiske situasjon, men hvis leieinntektene kommer til å være nødvendige for å betjene lånet må de dokumenteres ved at leiekontrakt vedlegges ved søknad om lån Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Dvs jeg må skaffe leietaker og kontrakt før jeg kjøper boligen? Er det lov? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Nei, du må si at du beregner at du får lånt ut deler av boligen og forventer leieinntekter av dette, det tar banken med i beregningene sine. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Vil det være skattemessige eller andre fordeler ved å bo i boligen man leier ut? Utleieinntekter fra bolig er unntatt skatteplikt når: * eieren bruker minst halvparten av boligen til egen bruk * hele eller en større del av boligen (regnet etter utleieverdi) leies ut mindre enn halve inntektsåret. Er boligen bare eid en del av året, vil tilsvarende gjelde når utleien varer mindre enn halve eiertiden. Hvis du kunne leid ut boligen for 8000,- men bare får 4000,- fordi du bor der selv også, så tror jeg altså de 4000,- er skattefrie. Ellers måtte du betalt 28% skatt på de 8000,- og hadde da sittet igjen med 5760,- etter skatt. Les mer detaljert på skatteetatens sider: http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...5#kapitteltekst Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Utleiedelen er på ca 40% av totalarealen av boligen. Må dette registreres på noen måte? Eller skal dette bare oppgis på selvangivelsen? Eventuelt kontrolleres på noen måte av kommunen? Ellers ville jo alle hevde de leier ut mindre enn halvparten for å få skattefri inntekt... Må det søkes om godkjenning for å leie ut? Kan man eventuelt få avslag på å leie ut? (boligen er i forskriftsmessig god stand) Boligen skal ikke deles opp i noe 2-mannsbolig, men skal leie ut 2 etg. med eget kjøkken og bad. Felles inngang. Takker for hjelp så langt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå