Gå til innhold

Skal installere Raid men har ikke floppy

Anbefalte innlegg

Det her med raid, sliter med det.

Vill ha disker i raid. Hva gjøres først? En enkel liste hadde vært fint.

Skal prøve å formidle mine problemer og løsninger..

Først måtte jeg aktivere raidkontrolleren i bios (da jeg har dette integrert på HK), samt fortelle bios at raid skulle brukes istedet for SATA.

Det første problemet jeg støtte på da var at bios ikke kunne se noen av diskene mine lengre, dvs det dukket ikke opp noen SATA disker. Og jeg fikk beskjed under P.O.S.T at det ikke var noen bootable drives.. Dette er dog korrekt på mitt asus HK, det jeg måtte gjøre var å trykke F10 under P.O.S.T og velge hvile disker som skulle i hvilke raid konfigurasjoner.

I mitt tilfelle satt jeg opp en single 250Gb disk som JBOD, og to WD 500Gb i raid1. En eldre IDE disk er koblet til og fungerer som normalt.

Deretter måtte jeg inn i Bios igjen og fortelle rekkefølgen til boot-prioriteringen. Ingen disker dukket opp som SATA, men de forskjellige raid'ene og DVD-RWen dukket opp i boot menyen. Jeg satt følgelig DVD som prioritet 1 og JBOD som prioritet 2(JBOD skulle være disken med XP.)

Deretter matet jeg inn CD-en som fulgte med HK'et, og bootet fra den. Der kunne jeg lage en Raid-driver diskett.

Deretter bootet jeg med XP CD-en og fulgte stegene derfra.

Jeg knotet egentlig betydelig mer enn jeg ga uttrykk for her, men dette var de grove trekkene og løsningene. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...