pseudofilosofen Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Hei, Jeg har problemer med at min PC, (som i signaturen), med med win XP, SP1 ganske enkelt restarter. Jeg tror at det kanskje er fordi jeg har to HD: MAxtor 60 GB, 133, og Western Digital 30 GB, ata 100 på samme kabel og kontroller. Det virker som dette skjer oftere når den belastes med mye kopiering fra den ene HDen til den andre. Mitt spørsmål er: Skal dette være mulig (det fungerer sånn nogenlunde)? Eller bør jeg la være? Asus Motherboardet mitt har jo også en raid kontroller, så jeg har vurdert å koble den ene HDen på denne, vil dette løse problemet? Takknemlig for svar! Vennlig hilsen AH. :oops: Lenke til kommentar
thunstad Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Jeg kan ikke bekrefte om dette er problemet, men har du en ATA100 RAID kontroller på hovedkortet ditt som du ikke bruker kan du prøve å kjøre ATA100 disken din på denne og la ATA133 disken din kjøre alene. Komponenter degraderes til svakeste/tregeste komponent på samme kontroller. Derfor er det ikke anbefalt å kjøre feks CD-rom og HD på samme kontroller da HD ofte er ATA66 og oppover noe ikke Cd-rom er. Dette gjelder mest sansynlig også ATA100 HD og ATA133 HD selv om disse grensesnittene så og si er like. Uansett Prøv deg frem. Siste utvei. FORMAT C: :wink: eller for mange en av de første Lenge leve Northon Ghost Lenke til kommentar
Lef Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Hvis pc'n spontanrestarter, hadde jeg ville gått inn på system --> avansert --> "startup and recovery" (kanskje ikke riktig navn ?) Uansett skal du finne en mulighet for å huke av for "restart on failure" eller noe i den duren. Ta bort den avhukingen, så vil du garantert få opp en fin blåskjerm som kanskje forteller deg mer om hva dette problemet skyldes. Meget dårlig forklart, men sitter på jobb, og har ikke Win Xp på den maskina :-) Håper du kommer et skritt videre i alle fall. Lenke til kommentar
pseudofilosofen Skrevet 12. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2003 Hei Begge to, Takk for hjelpen! Systemet er installert for første gang, etter at først minnet sviktet (fikk nytt), så skiftet vi nytt hovedkort (fikk nytt) - god service fra komplett, Oslo, møllergt. dette. Så jeg venter litt med å bruke format c: - metoden. Tipset om å deaktivere reboot var bra - nå får vi se... Slik er valgene på det norske XP: Kontrollpanel > System > Avansert > Under "Oppstart og gjenoppretting" > Instillinger > "Huk av". Skal jeg komme tilbake med rapport? Anders Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Er det virkelig sant at man ikke kan ha forskjellige hastigheter ATA/x på samme kontroller? Gjelder det på sånne som sitter på hovedkortet eller bare raid kort`? Det er jo vanlig at ferdigbygde pcer kommer med hdd på pri master og cd/dvd/cdrw/whatever på pri slave. Eller er det ikke det noe mer.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå