Gå til innhold

Kakestykke svarer ateist

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe. Ikke bare var det morsomt, det var også tatt på kornet: I krig bruker krigsherrer alle midler de kan for å seire, og om det våpenet er religion eller bomber eller en blanding, gjør strengt tatt ikke så stor forskjell.

Jeg er enig i at religion treffer folk på en måte få eller ingen andre virkemidler kan, men likevel vil jeg si at det er urealistisk og optimistisk å tro at å fjerne religion (hvordan man nå enn skulle få til det) vil gjøre svært mye for verdensfreden. Det er, etter min mening, viktigere å gi mennesker nok utdanning til å godta at andre mennesker tror andre ting enn man gjør selv — noe som også kan føre til økt levestandard og dermed mindre behov for konflikt, sekulær eller religiøs. :)

Lenke til kommentar
Btw så er jeg 18 år, oppvokst i en kristen familie og er dønn ateist. Endelig har jeg funnet ut at alt maset bare er bullshit og ikke har rot i noen som helst virkeligheter.

Veldig bra! Sauer går i flokk, løver går aleine. Husker det var sykt digg sjøl, selv om jeg aldri var spesielt kristen av meg, så trodde jeg på en slags gud, ble konfirmert i kirka og har flere kristne i familien.

Hvor lenge har du vært ateist? Og hvordan tar familien det?

nei, fortalte vel det for et par måneder siden. Har hatt veldig mange diskusjoner rundt emnet. De tar det helt fint, og jeg har funnet ut at jeg likner egentlig veldig mye på pappa i tankegangen. Han overrasket meg med sine reflekterte tanker. Han har tydelig utfordret sin tro, og var veldig opprørsk i sin ungdom mot sin familie som var pinsevenner... likevel er han idag kristen. Men jeg respekterer han fullt og helt for det.

Mamma respekterer jeg også, men i mindre grad enn pappa. Hun har vist mindre innsikt og bærer preg av å holde fast ved noe. Hun holder SÅ fast på troen sin at jeg tror hun aldri helt og holdent har utfordret den. Jeg må si hun virker naiv. Hun lever hvert fall i håpet, og finner livsglede i dette.

Nemlig. Dawkins sier at religion gir mennesker anledning til å (fortsette å) oppføre seg som idioter, mens han i samme åndedrag sier at politiske og filosofiske konsepter kan fungere på akkurat samme måte. Choose your poison.

WORD.

De viktigste ordene sagt i debatten. Poenget er at religion er et produkt av mennesker, slik politikk og filosofi er det. Gjennom alle disse tre kanalene kan mennesker skape seg et forvridd verdensbilde.

Jeg er selv mest opptatt av at religionene tar feil, ikke at de ødelegger verden. Det er jo mennesker som gjør det, ikke religionene i seg selv. Jeg mener derfor at det viktigste ikke er å krige mot religion, men å spre fornuft, kunnskap og vitenskap. Det blir forhåpentlig to fluer i én smekk.

Jeg plukket ut noen setninger fylt med visdom. Bra, flueprat;)

Lenke til kommentar
I alle fall én av tingene som muliggjør det.

For meg ser det ut til at selvmordsbombing er umulig uten religion.

Dawkins sier at religion gir mennesker anledning til å (fortsette å) oppføre seg som idioter, mens han i samme åndedrag sier at politiske og filosofiske konsepter kan fungere på akkurat samme måte. Choose your poison.

Men religion er spesielt egnet til det. Religion er et større onde.

Lenke til kommentar

Under normale omstendigheter er det vel ingen som føler for å sprenge seg selv i lufta med mindre man er overbevist om at man kommer til paradis etterpå; å dø for sin gud. Det kan til dels sammenlignes med det å dø for sin nasjon (for heder og ære og denslags), men det er en smule mindre forlokkende når man ikke selv får oppleve belønningen etterpå.

Lenke til kommentar
Under normale omstendigheter er det vel ingen som føler for å sprenge seg selv i lufta med mindre man er overbevist om at man kommer til paradis etterpå; å dø for sin gud. Det kan til dels sammenlignes med det å dø for sin nasjon (for heder og ære og denslags), men det er en smule mindre forlokkende når man ikke selv får oppleve belønningen etterpå.

Hva var det en krigshelt engang sa: At helter var bare litt tregere enn de andre til å gjøre ting og utsetter seg derfor for mer fare enn de andre...

Om en skal tro propaganda filmene fra krigen står det søte jenter hele veien ut til fronten og hiver blomster på deg.. må jo være digg da :D . Men det har dessverre ingenting med virkeligheten å gjøre... Tror de fleste som blir sendt i en krig i dag, i nogenlunde opplyste land ihvertfall, ikke tror at en krig er for helter... Stort sett blir helter begravet kan jeg tenke meg...

Noen meget gode råd for de som skal ut i krig:

:D

Wit & Wisdom from Military Manuals

"If the Enemy is in range, so are you." - Infantry Journal

> ----------------------------- ---------------------

> "It is generally inadvisable to eject over the area you just bombed." - > U.S. Air Force Manual

> "Aim towards the Enemy" - Instructions printed on U.S.Rocket Launcher.

> --------------------------------------------------

> "When the pin is pulled, Mr. Grenade is not our friend." - U.S. Marine Corps

> "Cluster bombing from B-52s is very, very accurate.

> The bombs are guaranteed always to hit the ground." - USAF Ammo Troop

> ---------------------------------------------------

> "Whoever said the pen is mightier then the sword obviously never encountered automatic weapons." - General MacArthur

> "Try to look unimportant; they may be low on ammo." - Infantry Journal

> "You, you, and you. Panic. The rest of you come with me." - U.S. Marine Gunnery Sgt

> ----------------------------------------------------

> "Tracers work both ways." - U.S. Army Ordnance

> "Five second fuses only last three seconds." - Infantry Journal

> "Don't ever be the first, don't ever be the last, and don't ever volunteer to do anything." - U.S.Navy Swabbie

> "Bravery is being the only one who knows you're afraid." - David Hackworth

> -----------------------------------------------------

> "If your attack is going too well, you're walking into an ambush." -

> Infantry Journal

> "No combat-ready unit has ever passed inspection." - Joe Gay

> "Any ship can be a minesweeper. Once." - Unknown

> "Never tell the Platoon Sergeant you have nothing to do." - Unknown Marine Recruit

> "Don't draw fire; it irritates the people around you."

> "If you see a bomb technician running, follow him." - USAF Ammo Troop

> "You've never been lost until you've been lost at Mach 3." - Paul F. Crickmore (test pilot)

> "The only time you have too much fuel is when you're on fire."

> "Blue water Navy truism: There are more planes in the ocean than submarines in the sky." - From an old carrier sailor

> "If the wings are traveling faster than the fuselage, it's probably a

> helicopter - and therefore, unsafe."

> "When one engine fails on a twin-engine airplane, you always have enough power left to get you to the scene of the crash."

> "Without ammunition, the USAF would be just another expensive flying club."

> "What is the similarity between air traffic controllers and pilots? If a pilot screws up, the pilot dies; If ATC screws up.... The pilot dies."

> "Never trade luck for skill."

> "Weather forecasts are horoscopes with numbers."

> "Airspeed, altitude and brains. Two are always needed to complete the flight successfully."

> "Mankind has a perfect record in aviation; we never left one up there!"

> "Flashlights are tubular metal containers kept in a flight bag to store dead batteries."

> "Flying the airplane is more important than radioing your plight to a person on the ground who is incapable of understanding or doing anything about it."

> "The Piper Cub is the safest airplane in the world; it can just barely kill you." - Attributed to Max Stanley (Northrop test pilot)

> "A pilot who doesn't have any fear probably isn't flying his plane to its maximum." - Jon McBride, astronaut

> "If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible." - Bob Hoover (renowned aerobatic and test pilot )

> --------------------------------------------------

> "A slipping gear could let your M203 grenade launcher fire when you least expect it. That would make you quite unpopular in what's left of your unit." - Army's magazine of preventive maintenance.

> "Never fly in the same cockpit with someone braver than you."

> "There is no reason to fly through a thunderstorm in peacetime." - Sign over squadron ops desk at Davis-Monthan AFB, AZ, 1970

> "If something hasn't broken on your helicopter, it's about to."

> Basic Flying Rules: "Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it. The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there."

> "You know that your landing gear is up and locked when it takes full power to taxi to the terminal."

> As the test pilot climbs out of the experimental aircraft, having torn off the wings and tail in the crash landing, the crash truck arrives, the rescuer sees a bloodied pilot and asks, "What happened?" The pilot's reply, "I don't know, I just got here myself!" - Attributed to Ray Crandell (Lockheed test pilot)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
I alle fall én av tingene som muliggjør det.

Deeeet tror jeg en Psykiater vil si seg uenig med deg i.

Er denne psykiateren deg, en du kjenner, noen du har ansatt, eller noen du har spurt?

For jeg har aldri hørt om noen som har bombet en bygning for å fremme spaghettimonsteret.

Lenke til kommentar

Kan man kalles religiøs om man tror for seg selv? At du tror at Jesus er med deg, du tror at du kommer til himmelen om du oppfører deg bra iforhold til din egen moral/landets lover. Du går i kirken fordi du liker samholdet osv. Du har ikke nødvendigvis lest bibelen og kan referere til deler av den osv osv. Du er liberal, noe egoistisk og menneskelig.

Ser at flere her hakker på de som sier de tror på Gud ved at da må man automatisk godta hele bibelen som en sannhet, og om man ikke tror på en del, kan man like gjerne drite i å tro på resten...

Lenke til kommentar
Ikke hvis du bare tror på en eller annen form for gud (da er du deist)

Strengt tatt: Hvis guden man tror på er transcendent, men opererer innenfor det immanente (det vil si at han eksisterer "utenfor tid og rom", men i blant foretar seg greier "innenfor tid og rom"), er man teist. Først når man tror at Gud har skapt universet for så å trekke seg tilbake, er man deist. Dersom man tror Gud eksisterer i alt (som i at Gud=universet), er man panteist.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Det tror ikke jeg, fordi jeg altså tror at selvmordsbombing er umulig uten religion, og så lang har ingen klart å overbevise meg om noe annet. Hvis du ikke har noe annet enn tåpelige appeller til autoritet når du ikke engang kan vise til noe konkret, så er det kanske like greit å skrive noe?

Hvis vi ser bort i fra selvmordbombing: The Unabomber

Ja, nettopp. Hvis vi ser bort ifra selvmordsbombing. Men problemet er at det nettopp er selvmordsbombing jeg snakker om.

Hvis du har noen reelle argumenter og ikke bare tomme påstander eller irrelevante eksempler, feel free to post them.

Lenke til kommentar

Det tror ikke jeg, fordi jeg altså tror at selvmordsbombing er umulig uten religion, og så lang har ingen klart å overbevise meg om noe annet. Hvis du ikke har noe annet enn tåpelige appeller til autoritet når du ikke engang kan vise til noe konkret, så er det kanske like greit å skrive noe?

Hvis vi ser bort i fra selvmordbombing: The Unabomber

Ja, nettopp. Hvis vi ser bort ifra selvmordsbombing. Men problemet er at det nettopp er selvmordsbombing jeg snakker om.

Hvis du har noen reelle argumenter og ikke bare tomme påstander eller irrelevante eksempler, feel free to post them.

Columbine

Jokela

Success Tech

Virginia Tech

Alle disse skjøt og drepte en drøss av mennesker, og drepte seg selv etterpå. (Med unntak av finsken.) Det eneste som skiller disse (fysisk sett) fra selvmordsbombere, er at de bruker skytevåpen. Formålet er det samme. Var noen som helst av disse religiøst inspirert?

Lenke til kommentar
Columbine

Jokela

Success Tech

Virginia Tech

Alle disse skjøt og drepte en drøss av mennesker, og drepte seg selv etterpå. (Med unntak av finsken.) Det eneste som skiller disse (fysisk sett) fra selvmordsbombere, er at de bruker skytevåpen. Formålet er det samme. Var noen som helst av disse religiøst inspirert?

With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.

Det er et sammenligningsgrunnlag mellom disse ja. Muslimske selvmordsbombere gjør det de gjør med den visshet at de vil bli belønnet i himmelen. Skolemassakre-mennene gjorde det de gjorde for å bli lagt merke til. if you cannot be famous; be infamous.

Men at mulimske selvmordsbombere hadde utført disse bombingene uten vissheten om paradis har jeg vanskelig for å tro.

Lenke til kommentar
Jeg sverger ved Gud.

Jeg har ikke lest gjennom alle responsene, så denne kommer kanskje litt upass - men syns det er merkelig at en som tør svare på slike spørsmål bør ha litt mer kontroll på innhold i bibelen. Og der står det svart på hvitt at en ikke skal sverge... Så å sverge på Gud blir jo i direkte kontrast med bibelen!

Ellers er jeg enig i at det ble litt tynne svar, men dersom det funka for vedkommende er det jo topp!

Lenke til kommentar
Columbine

Jokela

Success Tech

Virginia Tech

Her snakker vi vel heller om psykisk syke mennesker. Det som skiller dem fra selvmordsbombere er at de er mobbeofre/utskudd som er så psykisk ødelagt og nedbrutt at de kommer ut av kontroll. Derimot er selvmordsbombere (ingen av disse er det) mennesker som går inn for å tjene et visst mål, og med viten og vilje.

Lenke til kommentar
Columbine

Jokela

Success Tech

Virginia Tech

Her snakker vi vel heller om psykisk syke mennesker. Det som skiller dem fra selvmordsbombere er at de er mobbeofre/utskudd som er så psykisk ødelagt og nedbrutt at de kommer ut av kontroll. Derimot er selvmordsbombere (ingen av disse er det) mennesker som går inn for å tjene et visst mål, og med viten og vilje.

Og det målet må nødvendigvis ikke være religiøst.

Lenke til kommentar
Jeg sverger ved Gud.

Jeg har ikke lest gjennom alle responsene, så denne kommer kanskje litt upass - men syns det er merkelig at en som tør svare på slike spørsmål bør ha litt mer kontroll på innhold i bibelen. Og der står det svart på hvitt at en ikke skal sverge... Så å sverge på Gud blir jo i direkte kontrast med bibelen!

Ellers er jeg enig i at det ble litt tynne svar, men dersom det funka for vedkommende er det jo topp!

Hæ? Hva? Hmm?

Hva i all verden er det du mener med dette? Kan du utdype litt kanskje? En ide hadde jo vært at vedkommende du her kritiserer (?) faktisk får med seg at du kritiserer ham, eller hva du gjør....

Sett deg ned, pust og forsøk å la være å ta av når du ser navnet "gud" (en kar du tydeligvis er kraftig forelsket i siden du gjenntatte steder fyker i taket når denne guden får litt kritikk...) og skriv en gang til hva du mente. På norsk....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...