Gå til innhold

HP ML370 G5, 8 cores, 8GB Ram, 16x146GB i Raid 1+0 ... Hvorfor i skauen er overføringen så treg?

Anbefalte innlegg

Jeg har to SmartArray P400-kontrollere, hver med 8 kanaler og 8 146GB 10K SAS SFF disker. Dette er satt opp i to 1+0 raid, med grovt 500GB plass på hvert. Selv med writeback cache enablet, så har jeg bare en overføringshastighet på i overkant av 140 MB/sec mellom raidene. Har noen en forklaring på hvorfor i huleste det kan være slik?

Boksen er forresten alldeles fersk, og raidene er tomme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har to SmartArray P400-kontrollere, hver med 8 kanaler og 8 146GB 10K SAS SFF disker. Dette er satt opp i to 1+0 raid, med grovt 500GB plass på hvert. Selv med writeback cache enablet, så har jeg bare en overføringshastighet på i overkant av 140 MB/sec mellom raidene. Har noen en forklaring på hvorfor i huleste det kan være slik?

Boksen er forresten alldeles fersk, og raidene er tomme.

Ser at du har pci-e x8 kontroller, så det kan ikkje være det som er feilen. hmm..

Sett alt opp i raid-0 for å se om raidkortet takler dette bedre?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kortet er PCI-e x8, max transfer der burde vært 2GB/s.

Jeg er ikke spesielt kjent med ML370 G5'n, hvordan er PCI-e sporene? Opplever du forskjell på kopiering på tvers av kontrollere vs kopiering internt på samme kontroller?

Når du sier den er alldeles fersk, så antar jeg det er ingen antivirus inne i bildet?

Hvilket OS kjører du?

Edit: hva prøver du å overføre? Få store filer? eller mange små? Og hvordan er stripe size'n på arrayet?

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

@CrZy_T:

Jeg har fint lite forhold til serveren ellers. Dette er den første i serien jeg rører, og har ikke fått testet noe særlig. Kopiering på tvers av kontrollere er det jeg har testet nå, med én stor (8GB+) fil på ellers tomme raid.

Det er ingen antivirus, antispyware, antiwhatnot der. Installasjonen er en helt plain Windows Server Std 2003 x64. Eneste installerte software er støtteprogrammene for HP, inkludert Raid Manageren.

Ble forøvrig tipset om minne på raidkontrollerene. Jeg var hellig overbevist om at det ble kjøpt og installert 512MB ekstra write cache, men man vet jo aldri.

@Nizzen:

Skal laste ned og teste.

Lenke til kommentar
@CrZy_T:

Jeg har fint lite forhold til serveren ellers. Dette er den første i serien jeg rører, og har ikke fått testet noe særlig. Kopiering på tvers av kontrollere er det jeg har testet nå, med én stor (8GB+) fil på ellers tomme raid.

Det er ingen antivirus, antispyware, antiwhatnot der. Installasjonen er en helt plain Windows Server Std 2003 x64. Eneste installerte software er støtteprogrammene for HP, inkludert Raid Manageren.

Ble forøvrig tipset om minne på raidkontrollerene. Jeg var hellig overbevist om at det ble kjøpt og installert 512MB ekstra write cache, men man vet jo aldri.

@Nizzen:

Skal laste ned og teste.

Mer cache vil kunne gi deg høyere bursts, men gjennomsnittet på en såpass stor fil vil ikke endre seg dramatisk.

Det du bør sjekke opp er stripe size'n på arrayet ditt. Lav stripe size er beregnet for filsystemer med små filer, høy stripe size er for filsystemer med store filer.

Lenke til kommentar
Begge kontrollerene har 512MB cache.

Filstørrelsen vil, i vanlig bruk, ikke være så stor. Vi ligger på filer fra rundt hundre MB, til maks en GB. Stripestørrelsen per i dag er 128kB, om jeg ikke tar helt feil.

Hvis du prøver å sette opp stripe size til max mulig å forsøker å kjøre den samme filen igjen vil du nok se en stor forskjell. Det skal være mulig å endre stripe size på arrays uten å slette de, men det er nok enklest å lage opp arrayet på nytt.

Dersom det vil være for det meste være mye småfiler (under 5MB) så vil jeg la stripe size ligge på 128k, dersom det vil være mye større filer ville jeg satt opp stripe size.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...