Gå til innhold

Lightroom. Hvordan keep aspect ratio

Anbefalte innlegg

Skal ha bildestørrelsen fra ca 3000x2500px til b=950px uten å kutte vekk bildet?

Når jeg setter hengelåsen på (aspect ratio) og skal endre str. altså samme bildet men mindre pixler, så klipper den av rundt bildet :(

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med å endre størrelse? Tenker du på crop-verktøyet? Det er jo nettopp til å beskjære bildet, ikke for å endre størrelse.

Du kan sette maksimale dimensjoner når du eksporterer bildet (til f.eks. jpeg), og det er det jeg pleier å gjøre. Der har du mulighet for å skrive inn største ønskede dimensjon i x og y-retning. Så hvis du setter begge til f.eks. 1280 så beholder bildet sitt opprinnelige høyde/bredde-forhold, men den største av disse blir begrenset til 1280 piksler og den andre blir redusert tilsvarende. Har ikke funnet noe annet verktøy for å endre dimensjoner, men har egentlig ikke lett etter det heller.

Lenke til kommentar

Det høres ut som om du bruker croppeverktøyet i Develop modulen. Det blir feil. Det verktøyet er laget til å beskjære bildet, ikke til å bestemme format.

Størrelsen på det ferdige produktet bestemmer du i Eksport modulen eller i Print modulen.

Marker bildet. Gå til ønsket modul. Og bestem formatet i dialogen der.

Ellers kan jeg anbefale å bruke litt tid på å se på disse tutorial videoene HER

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hva mener du med å endre størrelse? Tenker du på crop-verktøyet? Det er jo nettopp til å beskjære bildet, ikke for å endre størrelse.

ja, vet hva crop er og når den skal brukes. Problemet er å endre bildestørrelsen uten å endre forholde mellom bredde og høyde. Som f.eks i Photoshop der kan du under -Image-image size- kan du endre ett veldig stort bilde på f.eks 3500x3000px til ved å bare oppgi bredde på 900px og høyden vil automatisk justere seg for å få riktig forhold mellom bredde og høyde (ved å hake av for "constrain proportions" i PS).

Dette valget kan jeg ikke si har funnet under eksport heller, da du må oppgi BÅDE høyde og bredde. Derfor jeg roter litt inne i develop for å se om det var noe der.

Ellers så har jeg kjøpt hele serien med disse to kosenissene som illustratører :)Link Anbefales på det sterkeste. Hele tut`n blir enda bedre med pils atpåtil :p

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Dette valget kan jeg ikke si har funnet under eksport heller, da du må oppgi BÅDE høyde og bredde. Derfor jeg roter litt inne i develop for å se om det var noe der.

Neida. Du oppgir bare samme mål horisontalt og vertikalt.

Viola. Verdig fil med rette mål og rett forholdstall.

Lightroom gjør all tenkingen for deg, du må bare gi den noe å tenke på ;)

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...