Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin og skjermkort

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en maskin med to skjermkort (2xDVI + 1xDVI) som driver 3 skjermer. Skjermkortet med 1 DVI-utgang er primærskjerm, og det er etter hva jeg kan skjønne dette skjermkortet som er blåst.

Det som plutselig skjedde i dag var at primærskjermen begynte å henge når jeg dro rundt på elementer, maksimerte vinduer eller bare brukte start-menyen. Typisk "skjerm-frys i et par sekunder", masse repetisjoner av vinduer etter hverandre, som om maskinen skulle være treg. Så ble skjermen sort, skjermen mistet signal, mens de to andre skjermene (koblet til 2xDVI skjermkortet fortsatt var aktive. Jeg kunne navigere med musa her, og alt syntes på skjermen. Så skrudde maskinen seg av, og startet selv opp på nytt.

Siden jeg trodde dette var engangstilfelle tenkte jeg ikke så mye over det og fortsatte normalt. Men samme skjedde igjen. Innen et par aktiviteter inne i Windows (åpne min datamaskin, åpne e-postprogram osv), så skjer samme. Fryser litt, bildet blir borte et par sekunder, så rebooter alt igjen.

Jeg ble forskrekket og hadde lenge planlagt en OS reinstall, noe jeg fant lurt å gjøre nå. Etter en vellykket reinstall var jeg tilbake i Windows, med kun det ene skjermkortet aktivt, og det var uten drivere, så oppløsningen var pyton. Jeg installerer drivere, alt ser ut til å være ok. Installerer deretter drivere for neste skjermkort (2xDVI), noe som også går fint. Stiller inn på skrivebordsutvidelse osv, og så begynner ting å skje igjen. Samme symptomer og samme feil.

Nå har jeg etter et par forsøk måttet se at maskinen tvinger reboot hver gang, og plutselig vil ikke skjermen mer etter at windows preloaderen er ferdig. Når det blå "velkommen"-bildet burde dukke opp vises det bare en svart skjerm. Det er signal, og det er en svart skjerm liknende det man ser når en video i fullmodus står på "stop", eller ved spill som loader.

Jeg har reinstallert OS, reinstallert drivere til begge skjermkort og jeg har ikke funnet ut hva dette skyldes. Vil legge til at driverne fulgte med CDen og jeg har ikke hatt problemer med verken skjermer eller skjermkort før i dag (1,5 år gammel maskin, dog en desidert råmaskin).

Hva har skjedd tror dere, får ikke googlet slike problemer?

SDWWE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...