Gå til innhold

Conspiracy Theory - Landet vi virkelig på månen?

Anbefalte innlegg

Helt konkret, hvor er de 400 kilone dine oppbevart ?

Google er din venn:

http://en.wikipedia.org/wiki/Moon_rock#Cur...nd_availability

Nå har faktisk russerne også returnert stein fra månen. Er jo merkelig at disse, kjemisk og geologisk ligner på det som 6 Apollo-oppdrag har hatt med tilbake til jorden.

Wikipedia ? Ja der står det " NASA says that almost 295 kg (650 lb) of the original 382 kg (842 lb) of samples are still in pristine condition in the vault at Johnson Space Center."

In a vault ? Det er allt for mye hemmelighetskremmeri omkring dette til at det kan være sant, Raptor

Hvem har sammenlignet USA stenene med USSR stenene ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
In a vault ? Det er allt for mye hemmelighetskremmeri omkring dette til at det kan være sant, Raptor

Hvem har sammenlignet USA stenene med USSR stenene ?

Ja, du ønsker å oppbevare steinene i et kontrollert miljø, slik at de ikke blir kontaminert. Dessuten er verdien på månestein ganske høy, så du ønsker også å lagre det et sikkert sted.

Månestein har også blitt sendt rundt til forskningsgrupper internasjonalt for testing. Flere månesteiner har blandt annet blitt testet i Norge.

– Vi var verdensledende på analysearbeid, og mye av de kjemiske analysene av hovedelementene fra måneprøvene ble utført av oss, forklarer Berg.

Norge ble allerede i 1970 tilknyttet Apollo-programmet for å bistå med undersøkelser av måneprøvene, som ble sendt med kurerpost fra NASA til USAs ambassade i Norge.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/norsk-...er-2910787.html

Er det folk som ikke tror på at vi har landet på månen?

:dontgetit:

Det er en liten kjerne men mennesker som tror det...

Du finner sikkert også noen som tror at jorden er flat! :!:

Lenke til kommentar

...

Du finner sikkert også noen som tror at jorden er flat! :!:

Flat Earth Society?

Sånn i forbifarten må det nesten nevnes at også de mener at månelandingen er en bløff.

En nydelig quote fra wikipedia-artikkelen om dem: The organization took a hit when satellite images taken from outer space showed the Earth as a sphere rather than flat, but they were not fazed. Shenton remarked: "It's easy to see how a photograph like that could fool the untrained eye". Låter den argumentasjonsteknikken kjent?

Lenke til kommentar
Skaff deg en dritkraftig laserpeker, pek på det speilet de satte opp, se at lys kommer tilbake, så har du vel det beste beviset noen kan komme med :)

Det fungerer nokk ikke helt slik. med de kraftige laserene som man bruker til å måle avstanden til månen så får man bare noen få fotoner tilbake fra dette speilet (ikke synelig og en enormt mye kraftigere laser enn du kan drømme om å skaffe privat), men hvis de sikter på et annet pungt på månen enn der speilet er derimot får de ikke noen målbare resultater tilbake.

Lenke til kommentar
Skaff deg en dritkraftig laserpeker, pek på det speilet de satte opp, se at lys kommer tilbake, så har du vel det beste beviset noen kan komme med :)

Det fungerer nokk ikke helt slik. med de kraftige laserene som man bruker til å måle avstanden til månen så får man bare noen få fotoner tilbake fra dette speilet (ikke synelig og en enormt mye kraftigere laser enn du kan drømme om å skaffe privat), men hvis de sikter på et annet pungt på månen enn der speilet er derimot får de ikke noen målbare resultater tilbake.

Er klar over det :) Var bare en overdrivelse (eller hva jeg skal kalle det).

Lenke til kommentar

Merkelig så mange som lar seg overbevise av denne speil historien ? Speilene er utplasert av romsonder som har vært på månen ikke mennesker. Russerne har også speil på månen uten å ha vært der.

Lenke til kommentar

Månestein har også blitt sendt rundt til forskningsgrupper internasjonalt for testing. Flere månesteiner har blandt annet blitt testet i Norge.

– Vi var verdensledende på analysearbeid, og mye av de kjemiske analysene av hovedelementene fra måneprøvene ble utført av oss, forklarer Berg.

Norge ble allerede i 1970 tilknyttet Apollo-programmet for å bistå med undersøkelser av måneprøvene, som ble sendt med kurerpost fra NASA til USAs ambassade i Norge.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/norsk-...er-2910787.html

Testet oppimot hva da ?

Hvordan kom forskerne frem til at den første stenen de fikk, var fra månen ?

At alle de andre stenene de etterhvert fikk, lignet den første stenen de fikk, sier seg selv.

Det stod kanskje månesten på esken eller fikk de den kanskje direkte fra astronautene

som var på besøk i Norge i 1969 ? Var de foresten i Norge før eller etter at de besøkte Nederland ?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8226075.stm

http://www.msnbc.msn.com/id/32840132/ns/te..._science-space/

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

Det er vel ganske enkelt å skille en månesten fra en astroide ved at astroiden har blitt brennt og smeltet når den komm inn i atmosfæren

Og hvorfor lagde amerikanerene en så stor rakett som Saturn 5 hvis den ikke skulle brukes til å sende en så stor kapsel som den som den som fraktet menneskene til månen?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Var de foresten i Norge før eller etter at de besøkte Nederland ?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8226075.stm

Det er flere sider av den Nederland-saken. Der er det nok også flere misforståelser. Den nederland-stenen ligner ikke på noen andre stener som kommer fra månen. Det var vist også en privat gave fra en amerikansk amasadør til en nå død Nederlandsk statsminister...

"It's a good story, with some questions that are still unanswered," she said. "We can laugh about it."

The museum acquired the rock after the death of former Prime Minister Willem Drees in 1988. Drees received it as a private gift on Oct. 9, 1969, from then-U.S. ambassador J. William Middendorf during a visit by the three Apollo 11 astronauts, part of their "Giant Leap" goodwill tour after the first moon landing.

Middendorf, who lives in Rhode Island, told Dutch broadcaster NOS news that he had gotten it from the U.S. State Department, but couldn't recall the exact details.

It was on show in 2006 and a space expert informed the museum it was unlikely NASA would have given away any moon rocks three months after Apollo returned to Earth.

http://news.aol.com/article/moon-rock-in-d...-is-just/642402

Merkelig så mange som lar seg overbevise av denne speil historien ? Speilene er utplasert av romsonder som har vært på månen ikke mennesker. Russerne har også speil på månen uten å ha vært der.

Vi har også bilder fra LRO, hvor vi faktisk kan se dette speilet også, på følgende bilde er det merket LRRR:

2xenlarge.png

The astronaut path to the TV camera is visible, and you may even be able to see the camera stand (arrow). You can identify two parts of the Early Apollo Science Experiments Package (EASEP) - the Lunar Ranging Retro Reflector (LRRR) and the Passive Seismic Experiment (PSE). Neil Armstrong's tracks to Little West crater (33 m diameter) are also discernable (unlabeled arrow).

Det du kaller speil-historien føyer seg inn i en lang rekke enkle beviser som med vanlig fornuft, og forståelse av hvordan naturvitenskapen fungerer beviser at vi har vært på månen.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Nix! Dette er ikke riktig. Jeg har det fra sikre kilder at det var umulig å reise til månen i 1969.

:tease::tease:

Så du tror de reiste 7200 km i timen i fire døgn eller seks ganger lydens hastighet i fire døgn 1969 ?

Tenk deg litt om, det er 380 000 km til månen en vei.

Endret av Splitter
Lenke til kommentar
jo faktisk, men jeg håper ikke de. Hadde vert mye kulere om de hadde vert fake.

Synes ikke det hadde vært noe kult jeg nei, å lande på månen er en av de største(kanskje den største) tingene menneskeheten har oppnådd

Etter DIN mening ja. Jeg driter i att vi landet på månen. For å si de sånn, så har ikke jeg akkuratt hatt store nytten av att USA landet på månen og jeg er ikke alene om de. Tror vi heller burde bry oss mer om de som sjer her nede på vår planet, de er det som er viktig.

Til gjengjeld har jeg ennå til gode å høre en med god peiling tvile på dette.

Hva vet du om de? Jeg kunne hatt 20år utdanning i astrologi, men allikavel vist jeg hadde sagt att landinga var fake ville ikke du sett på meg som en med go peiling. Fordi du mener noe annledes.

Og har dere noen gang tenkt på att motbevisene til NASA også kunner vart fake? Siden de er de eneste som har vert på månen i etterkant, kan jo de komme og si att feks. steinene på månen smakte sjokolade. Vi kunne ikke gjør noe annet enn å tro på de, siden vi ikke kan motbevise de.

Er du klar over hvor stort framsprang i teknologien vi fikk takket være månelandingen? Jeg har sterk tvil på at vi idag hadde hatt lik teknologi uten månelandingen.

Lenke til kommentar

Jeg tror egenklig ikke vi fikk et så stort teknologisk frammskritt fra månefærdene som vi ikke ville ha fått ellers. Det var vel ikke noen store vitenskapelige gjennombrudd som ble opptaget i forbindelse med månelandingsprogrammet og på færdene og dessuten så ble det brukt mye vitenskapsfolk og ingeniører på måneprosjektet som ellers kunne ha gjordt andre ting og funnet opp andre nyttige ting.

Jeg har hørt at månelandingen stort sett var en maktdemonstrasjon fra USA sin side, hvor de demonstrerte sitt teknologiske forrsprang i forrhold til resten av værden og hvor de også demonstrerte sin evne til å frakte store ting ut i værdensrommet som f.eks atomvåpen og at de dermed kunne ramme alle deler av værden (Russland spesiellt) med atomvåpen og at de kunne sette store mengder atomvåpen ut i bane rundt jorda hvis de ville det.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Faktisk er det veldig mye teknologi osv. som ble oppfunnet nettop på grunn av månelandingene, og den teknologien det krevde. Alt fra CT-skannere til joysticken. Joda, en kan argumentere med at dette ville blitt funnet opp uansett, men da hadde det ikke skjedd før mange år senere pga. mangel på behov. I tillegg er det teknologier som i dag blir brukt til helt andre ting enn det de opprinnelig ble oppfunnet for, bl.a. CT-skanneren. Det er mange slike eksempler på helt nye teknologier som ble oppfunnet for helt andre behov enn det vi bruker dem til i dag. I CT-skannren sitt tilfelle, ble denne maskinen først oppfunnet og brukt som et verktøy til å finne feil ved komponenter som skulle brukes til Apollo-oppdragene.

http://clipmarks.com/clipmark/457EA5E0-C4F...7-A96A39A6F1F5/

http://www.google.no/search?hl=no&clie...s=1254928184390

Lenke til kommentar

Det er viktig å se teknologien som har kommet fra apolloprogrammet i forrhold til at det ble brukt ca 145 milliarder dollar (nåverdi) på prosjektet og det ble bundet opp enorme mengder forskere og ingeniører i dette programmet. jag tror det hadde blitt en større eller minst like stor utvikling uten dette programmet. CNC maskinering, CAT-scannere osv. hadde uansett blitt utviklet. Og husk på at det her snakkes om apolloprogrammet og ikke NASA generellt.

Men det er jo selvfølgelig synsing fra min side og ingen kan egenklig bevise en slik påstand.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Nei, det er vanskelig å bevise i noen som helst retning. Når det er sagt, så er jeg fortsatt delvis uenig. Joda, en del ville blitt oppfunnet uansett, men du må også tenke på at det er lite sannsynlig at alle de som ble bundet opp i Apollo-programmet, ellers ville jobbet med noe utvikling og forskningsrelatert, hvis det ikke hadde vært noe Apollo-program. Videre, så hadde de også hatt et langt mindre budsjett, og igjen, mye av utviklingen hadde ikke vært nødvendig, faktisk ikke tenkt på. Dette kunne kommet i de senere år, men jeg er fortsatt rimelig sikker på at det hadde tatt mye lengre tid med tanke på det enorme budsjettet, sammen med mengden arbeidere. De jobbet i tillegg innen et svært bredt spekter av forskjellige felter, det var ikke bare en smal utviklerlinje med oppfinnelser som bare romfarten umiddelbart hadde bruk for.

EDIT: Så det var nok en del sløsing, og ikke den mest økonomisk effektive måtenå utvikle ny teknologi på, men tidsmessig var det nok veldig effektivt, og dette sammen med det enorme antallet arbeidere, er det ikke rart at utviklingen gikk fort. Husk også på at det jeg snakker om bare er toppen av isfjellet. Det er garantert et hav av andre teknologier som også kommer fra Apollo-programmet som verken du eller jeg vet om, og som har stor nytteverdi for oss.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Faktisk er det veldig mye teknologi osv. som ble oppfunnet nettop på grunn av månelandingene, og den teknologien det krevde. Alt fra CT-skannere til joysticken. Joda, en kan argumentere med at dette ville blitt funnet opp uansett, men da hadde det ikke skjedd før mange år senere pga. mangel på behov.

Man skal høre mye tull før ørene faller av :roll:

The first electrical 2-axis joystick was probably invented around 1944 in Germany....Ralph H. Baer, inventor of television video games and the Magnavox Odyssey console, created the first video game joysticks in 1967. http://en.wikipedia.org/wiki/Joystick

Zeke 28klg0k.pngdu vil vi skal tro mennesket har vært på månen.

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...