Gå til innhold

Conspiracy Theory - Landet vi virkelig på månen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjønner virkelig ikke hvorfor folk har så vanskelig for å godta at vi faktisk har landet på månen..

Mengden beviser i seg selv bør jo slå ihjel denne "konspirasjonsteorien".

Noen mennesker (altfor mange) har en evne til å blankt ignorere bevis om det går imot det de tror på. Noe som er ganske åpenbart i denne tråden, og det er ikke vanskelig å finne akkurat den samme trenden hos kreasjonistene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fra wikipedia:

Surface temp.:

min, mean, max

equator: 100 K, 220 K, 390 K

85°N: 70 K, 130 K, 230 K

Dette gir en forskjell på 390 K - 70 K = 320 K, eller 320 ºC forskjell om du vil. Ser du for deg at de bare holder seg ved 85º Nord er forskjellen 160 ºC, ser du for deg at de bare er ved ekvator er forskjellen 290 ºC.

EDIT:

Enda en kilde på at det ikke er 500 K forskjell:

http://www.kidscosmos.org/kid-stuff/moon-facts.html

Temperature Range -171° C to 111° C

Jeg vet ikke om noen av disse verdiene stemmer helt eksakt.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Ett spørsmål: Hvordan kunne astronautene gå rundt på månen med en kulde forsjell på 500 grader? Og hvordan overlevde kamerafilmen disse kuldeforsjellene?

Temperaturer på månen, og i rommet generelt, er ikke det samme som når vi snakker om temperaturen ute om dagen for eksempel. Det vi tenker på til daglig er lufttemperaturen. I rommet er det ikke luft og derfor heller ingen lufttemperatur. Det som menes med denne temperaturforskjellen (som ikke var på langt nær så stor) er overflatetemperaturen til et objekt. Faktisk finner vi ofte overflatetemperaturer på godt over 80 grader celsius her på jorden.

Du kan tenke deg en varm sommerdag, med temperatur på ca 25 grader. En ting som ligger midt i solsteiken vil i løpet av dagen oppnå en temperatur på langt over 25 grader. Du har sikkert tatt på noe om sommeren som har stått i solen og på grunn av dette blitt glovarm. Det er nettopp dette jeg snakker om.

Overflatetemperaturene på månen varierer kraftig, det er sant. Men du må også tenke på at disse temperaturene gjelder når det er "midt på dagen" på månen, i forhold til solvinkelen, altså da denne er høyest. Månelandingene skjedde alle på "formiddagen" på månen ettersom lysforholdene da var best under landingen så det skulle bli enklere å få øye på steiner og høydeforskjellen i terrenget.

For at astronautene skulle ha oppnådd disse temperaturene måtte de ha stått i konstant sollys over lengre tid da kun direkte varmestråling fra sola på astronautene kunne øke temperaturen. Uansett tar det alltid tid for et objekt å forandre temperatur og astronautene stod slett ikke stille hele tiden, men varierte mellom skygge og sollys. I skyggen utstrålte draktene varmen igjen så temperaturene ble aldri særlig høye.

Filmkameraene hadde en overflate av skinnende metall som reflekterte bort mesteparten av varmen. Filmen inne i kameraet ble heller ikke særlig varm. Det er fordi konveksjon, altså varmeoverføring, er den eneste måten filmen kunne mottatt varmen da det ikke finnes noe luft rundt som kan gi varme. Kun små områder på filmrullen var i kontakt med andre deler i kameraet så varmeoverføringen var minimal.

Kan også gi deg en liten tankevekker. Hvis dette er et argument for at månelandingene var forfalsket, hvordan kan da dagens astronauter greie seg så bra på romvandringer utenfor den internasjonale romstasjonen? Det er akkurat de samme temperaturforskjellene å ta hensyn til. Hvis dette skulle bevist at månelandingene var forfalsket ville det også bevist at romvandringer fra ISS og alle andre romvandringer i historien også er forfalsket. Det synes jeg er merkelig når vi kan se disse direkte og romstasjonen blir større og større, det kan man til og med se med kikkerter fra bakken. Nylig ble den 100. romvandringen for utbygging og vedlikehold av romstasjonen utført. Den første var i desember 1998. Jeg kan også nevne at dagens kameraer som astronautene har med seg ut på romvandringene er helt vanlige Nikon D40-kameraer. Eneste forskjellen er at NASA har brukt en egen type olje og smørefett på enkelte deler i kameraet så smøringen ikke skal flyte rundt i vektløsheten og ødelegge kameraet.. NASA bestilte nylig en drøss med Nikon D2X for senere bruk ombord på ISS. Av en eller annen grunn har jeg aldri hørt om at disse burde smelte eller bli fryst ned, og heller ikke astronautene.

Oppfordrer deg til å lese disse sidene om hvordan varmeoverføring skjer i rommet, og en grundigere forklaring på hvordan kameraet og astronauter kunne tåle disse "ekstreme" temperaturene.

Varmeoverføring i rommet

Varmeforskjeller under landingene på månen

Lenke til kommentar

Jeg har selv sett den filmen, og den er ikke spesielt overbevisende. Rett og slett.

Skal dere dermed se en interessant video så se 911 (World trande center altså) alternative version eller hva den heter. Den har en del skikkelige interessante vinklinger, som faktisk før deg til å tenke deg om.

Lenke til kommentar
Jeg har selv sett den filmen, og den er ikke spesielt overbevisende. Rett og slett.

Skal dere dermed se en interessant video så se 911 (World trande center altså) alternative version eller hva den heter. Den har en del skikkelige interessante vinklinger, som faktisk før deg til å tenke deg om.

Link? :dribble:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

vel. jeg har sett nå hele den videoen. jeg veit ikke om jeg ble helt overbevist men det fikk meg til og tenke. feks john f kennedy drapet er det noe merkelig ved. ikke at vi diskuterer det her. men det var noe snodig ved begge hendelsene.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...