Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg blir så fortvilet på min 10 år gamle datters vegner, får helt vondt inni meg og vet i grunnen ikke helt hvordan jeg skal gripe fatt i det. Vekten hennes bare øker og øker, nå veier hun snart 50 kg og er 145 høy. Klærne blir for småe til henne på et blunk og hun er så innmari glad i mat. Det er et veldig ømtåelig tema dette og en hårfin balanse hvordan en griper fatt i det. Nå var jeg i skapet mitt og fant frem noen bukser i str S som hun gikk rett inni, må bare legge dem opp litt. Noen som har noe erfaring ang dette? Jeg vurderer og ta henne med til legen og få sjekket stoffskiftet hennes. Hverken mannen, jeg eller de to yngste har noen form for overvekt og har aldri hatt det, så det er ikke arv heller dette. Vi lever sånn vanlig sundt og jeg er fryktelig opptatt av at ungene ikke går og knasker snop midt i uken, men utfordringen ligger mye i kaffibesøkene, det blir alltid satt fram mye kaker og tull og da stopper jeg barna mine altså. Men hun som dette gjelder finnest ingen bunn i hverken når det gjelder snop, kaker eller god mat generelt. Jeg er begynt og stoppe henne når det gjelder middager også, for jeg mener bestemt at hun ikke har behov for så mye mat so hun gjerne vil spise. Det som skremmer meg er at hun som regel må rett på do etter måltidene visst hun ikke er blitt stoppet og alt kommer ut igjen, altså hun spyr ikke. Vi hadde vert på kaffibesøk til oldemoren herforleden og da spiste hun seg rett og slett syk, jeg er ikke så begeistrert for de kaffibesøkene der ute for oldemoren overprøver meg alltid når jeg sier stopp, men vi er ikke så ofte der. Datteren min fikk vondt i hodet [migrene] og ble fryktelig kvalm, så jeg måtte ta meg en prat med henne og fortelle henne at sånn blir det når en ikke spiser litt med måte. Jeg fokuserer mye på dette at vi må lære oss og stoppe og ikke spise etter hva øynene vil. Tiltakene jeg skal begynne med nå er: *Har meldt meg på et kostveilednings-kurs *Skal kjøpe skritt-teller til både meg og datteren min også må vi lage til et belønnings system når vi oppnår en viss lengde "skritt" *Skal sette i stand sykkelen min sånn at vi får ta regelmessige sykkelturer med henne. Visst noen har noen andre forslag til meg så tar jeg gjerne i mot dem altså. Hun er i grunnen lite aktiv generelt, men vi har gått endel i Julen og det synest hun var kjekt. Hun spiller forøvrig fotball en gang i uken, men er ikke blant de mest aktive på laget. Ønsker gjerne saklige innspill fra andre her ang dette. Det jeg er mest redd for her er selvsagt at det skal bli fokusert så mye på at jenten min utvikler spiseforstyrrelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå