Gå til innhold

Oppdaterte BIOS, oc funker ikke lenger :(

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har følgende specs:

Abit AW9D-MAX, Intel Core 2 Duo E6700, Crucial BallistiX PC8500 DDR2. Alt er på luft. Scythe Ninja kjøler på CPU, resten stock.

For en ukes tid tilbake så kjørte jeg følgende oppsett:

FSB:DRAM 1:1 @ 1066mhz

333MHz x 10

vCORE: 1.4V

RAM Voltage: 2.2V

MSC/PCIex voltage: 1.55V

Dette fungerte da strålende på 3.33GHz, ram timings ble satt etter SPD og ble da 4-4-4-12.

Nå derimot, har jeg flashet BIOS pga. et par issues (som forøvrig ble løst), MEN CPU'en min er både varmere og den lar seg nesten ikke klokke.. Jeg klarer ikke en gang 3GHz (300x10) på 1.4V, jeg må skru opp til minst 1.425V dersom maskina skal klare å boote på 3GHz. 3.33GHz kunne jeg bare glemme, da kom ikke engang Windows splash screen'en.

Er det noen her som har en anelse om hvorfor dette har skjedd? Jeg vil gjerne slippe å kjøre CPU'en min på 2.67GHz .. :(

Jeg er ingen overklokkingsguru myself, men jeg har da alltid klart å klokke systemet mitt så det kjører stabilt og tilfredstillende..

Jeg tar også gjerne imot tips dersom noen her har lik hardware og vil fortelle hva slags settings de kjører den på. :)

Endret av dekar24k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HUsk at når du flasher så bør alt i biosen stå på default, ellers kan det bli krøll ;)

Brukte AWDFLASH som resetter CMOS både før og etter BIOS oppdatering, så jeg tror det gikk bra. :)

Uansett, nå fungerer det ikke å clocke fra BIOS, uansett hva jeg setter så blir det satt tilbake til default ved neste boot. Setter FSB på 300MHz x 10 og ved neste boot er den tilbake på stock default igjen .. :(

Tror jeg må ta en ny cmos reset...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror svaret ligger i første post.

Du kjører *ikke* 1:1 (FSB:RAM) dersom du har satt FSB=333 og RAM kjører på 1066 (specs for PC8500).

Da kjører du 1:3.2, en "divider" jeg ikke tror hk'et ditt støtter.

Før du oppdaterte Bios vil jeg anta at den originale Bios kun "støttet" DDR800, dvs. den satte RAM til 800.

Når du da klokket opp FSB fra 266->333 ble RAM klokket fra 800 til 1000.

Etter flast kan det hende at ny Bios støtter DDR1066, slik at RAM kjører på specs allerede før du begynner å klokke (FSB=266).

Det kan forklare at det stopper ved FSB=300, hvor RAM-brikkene blir klokket ett godt stykke over specs.

Kan hende jeg tar helt feil her, men gi tilbakemelding med screenshot av CPU-Z (både CPU og RAM fanene).

Lenke til kommentar
Tror svaret ligger i første post.

Du kjører *ikke* 1:1 (FSB:RAM) dersom du har satt FSB=333 og RAM kjører på 1066 (specs for PC8500).

Da kjører du 1:3.2, en "divider" jeg ikke tror hk'et ditt støtter.

Før du oppdaterte Bios vil jeg anta at den originale Bios kun "støttet" DDR800, dvs. den satte RAM til 800.

Når du da klokket opp FSB fra 266->333 ble RAM klokket fra 800 til 1000.

Etter flast kan det hende at ny Bios støtter DDR1066, slik at RAM kjører på specs allerede før du begynner å klokke (FSB=266).

Det kan forklare at det stopper ved FSB=300, hvor RAM-brikkene blir klokket ett godt stykke over specs.

Kan hende jeg tar helt feil her, men gi tilbakemelding med screenshot av CPU-Z (både CPU og RAM fanene).

Takker for gode råd, skal sjekke det ut senere idag og komme med tilbakemelding!

Lenke til kommentar

Ok, her er et par screenshots fra CPU-Z, fint hvis noen kunne gitt meg noen råd til BIOS settings ut ifra den informasjonen dere får her:

CPU:

cpuz3xx7.gif

Memory:

cpuz2qr3.gif

SPD:

cpuz1pt5.gif

Jeg kjører nå BIOS settings på factory default. Hvorfor sier CPU-Z at jeg har PC-6400 ram når jeg har PC-8500 ram forresten?

Endret av dekar24k
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg kjører nå BIOS settings på factory default. Hvorfor sier CPU-Z at jeg har PC-6400 ram når jeg har PC-8500 ram forresten?

Takk for fin tilbakemelding.

Grunnen til at CPU-Z sier at du "har" PC-6400 brikker er fordi Bios (auto/default) har satt minneklokk til den hastigheten (400Mhzx2=800=PC-6400).

Det er også trolig grunnen til at du nå "sliter" litt med å klokke opp mot FSB333 som da vil gi 333*(2:3)=1000Mhz.

Riktignok innenfor specs for brikkene dine, men det kan hende at hk'et ditt med tidligere bios "defaultet" til ett "trinn" lavere RAM-speed(333Mhzx2=666=PC-5300).

Prøv å sett minneklokken ned "manuelt" i BIos til f.eks (lave) 266Mz(533=PC-4300) dvs. i "sync" (1:1) med CPU/FSB *før* du klokker videre.

Du har jo ett hk med ett chipset (i975x) som ikke akkurat er kjent for å klokke(håndtere) minneklokken bra.

(Hk/chipset er jo fra en tid hvor DDR2 PC-6400 var "versting-minne"). :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takk for fin tilbakemelding.

Grunnen til at CPU-Z sier at du "har" PC-6400 brikker er fordi Bios (auto/default) har satt minneklokk til den hastigheten (400Mhzx2=800=PC-6400).

Det er også trolig grunnen til at du nå "sliter" litt med å klokke opp mot FSB333 som da vil gi 333*(2:3)=1000Mhz.

Riktignok innenfor specs for brikkene dine, men det kan hende at hk'et ditt med tidligere bios "defaultet" til ett "trinn" lavere RAM-speed(333Mhzx2=666=PC-5300).

Prøv å sett minneklokken ned "manuelt" i BIos til f.eks (lave) 266Mz(533=PC-4300) dvs. i "sync" (1:1) med CPU/FSB *før* du klokker videre.

Du har jo ett hk med ett chipset (i975x) som ikke akkurat er kjent for å klokke(håndtere) minneklokken bra.

(Hk/chipset er jo fra en tid hvor DDR2 PC-6400 var "versting-minne"). :D

Jo sant det, er over ett år siden jeg kjøpte hk ;) , men det skulle visst være noe av det beste for overclocking den tiden jeg kjøpte det. :) Uansett, skal prøve å sette ned minneklokken som du sier og så boote en gang med den før jeg prøver å clocke videre. Takker for hjelp, kommer med tilbakemelding om ikke alt for lenge!

Lenke til kommentar

Ok .. Jeg satt nå minneklokken ned til 272mhz (samme som FSB) så FSB:RAM er 1:1 .. Rebootet inn i OS og alt funket fint. Rebootet igjen, gikk inn i BIOS og begynte å overclocke. Setter FSB til 320MHz x 10 og setter minnet opp på 320MHz. Øker vcore til 1.425 (selv om 1.4V skal være nok), øker ddr voltage til 2.2V og mscV til 1.55 . Rebooter igjen og går inn i BIOS og hva ser jeg? Jo, FSB er satt til default igjen, det samme gjelder for voltage settings..

Irriterende! Noen som har noen råd? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...