Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vil ta Cisco kurs

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg å ta ett Cisco-kurs og lurte på om folk her vet hvor jeg må henvende meg for å ta ett. Nå må det legges til at jeg er i Bodø for tiden og tviler litt på at det er noen muligheter her. Men lurer isåfall på hvor nærmeste mulighet er. Hjemsted er Bergen, hvor er jeg befinner meg til tider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tenkt meg å ta ett Cisco-kurs og lurte på om folk her vet hvor jeg må henvende meg for å ta ett. Nå må det legges til at jeg er i Bodø for tiden og tviler litt på at det er noen muligheter her. Men lurer isåfall på hvor nærmeste mulighet er. Hjemsted er Bergen, hvor er jeg befinner meg til tider.

Jeg vet ikke hva slags kurs du tenker deg, men:

Jeg vil anbefale deg å drite i kurs for CCNA. Om du trenger det kurset, så går det allikevel for fort til at du faktisk lærer stoffet. (Subnetting og masker, simpel ruting, lag 2 vs. lag 3 også bortetter.)

Bruk heller pengene på noen gode bøker. CCNA Self Study Guide (CCNA INTRO og evt. CCNA ICND om du er skikkelig grønn) og bøker med flashcards. Quick Reference Sheets kan også anbefales for CCNP-eksamenene.

Dessuten bør du sjekke ut dynamips/dynagen, som er software som emulerer (low-end) cisco-rutere. Emulatoren settes opp med et reellt cisco IOS-image som du muligens (*host*) finner der noen kan ha lagt det fra seg.

Noen linker som ikke leder til IOS:

http://www.ipflow.utc.fr/blog/

http://7200emu.hacki.at/index.php

#cisco på freenode (irc) er befolket med mange flinke folk som gjerne forklarer saker og ting, men ikke mas om ting du kan google selv. Og ta på deg brannhemmende undertøy.

Hva mer? Jo, bli venner med wireshark, en gratis nettverkssniffer. Jeg vil egentlig også anbefale linux, ettersom du der kommer litt nærmere bits and bytes og kan leke litt mer, uten at alt er skjult av et fancy pekeklikkemusedillemikke grensesnitt. Men dynamips og dynagen kjører fint på windows.

Jeg fant ingen som avholdt kurs i Bergen da jeg vill avlegge noen eksamener, så jeg leste meg opp selv. Hadde litt basisgreier inne fra før, så det gikk greit. (Jeg mangler en eksamen på å være CCNP.) Du kan melde deg opp til og ta eksamen hos Visma i Solheimsviken. Du tar eksamen akkurat når det passer deg. Hver eksamen koster ca. 2kNOK.

Og: ta eksamenene. Det ser helvetes mye bedre ut hos en potensiell arbeidsgiver med eksamen, enn bare et kurs.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Høgskolen i Bergen begynte med CCNA-kurs i fjor høst, og det er en del av bachelor-programmet "Kommunikasjonsteknologi". Det er snakk om at man kanskje skal legge det inn i en del andre studieprogrammer også. Hvorvidt det er mulig å ta kurset uten å ta et av studieprogrammene vet jeg ikke, det må du nesten høre med Høgskolen om. Alt læremateriell vi brukte fant vi på Cisco sine academy-sider, men nedsiden er selvfølgelig at du ikke får prøvd deg praktisk på routerne. Dog er det som tidligere påpekt mulig å simulere noen Cisco-routere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Ser du har tengt å ta ett Cisco kurs. Det fines bare to kurssentre i norge som holder offisielle Cisco kurs, det er GK og Crayon. Ingen av disse holder Cisco kurs i Bodø, men Crayon har satt opp ICND2 (CCNA) kurs og alle kursene som dekker CCIP sertifiseringen i Bergen.

Lenke til kommentar

NæringsAkademiet hadde også offisielle Cisco kurt. Etter alle beståtte Onlinetester hos Cisco så fikk vi 50% rabatt på selve eksamen...

Dette var i 2002, regner med at de har fortsatt lov. Dette var en del av et nettverksadministrator kurs.

Lenke til kommentar
Hei.

Ser du har tengt å ta ett Cisco kurs. Det fines bare to kurssentre i norge som holder offisielle Cisco kurs, det er GK og Crayon. Ingen av disse holder Cisco kurs i Bodø, men Crayon har satt opp ICND2 (CCNA) kurs og alle kursene som dekker CCIP sertifiseringen i Bergen.

Skal du ta et fullverdig Ciscokurs så gå for IT-akademiet.

De har instuktører som med jevne mellmrom testes av Cisco og følger Cisco networking academy program(CNAP) online.Med Cisco`s eget online pensum,teori og praksisprøver med tilhørende labhefte og Cisco sertifisert lab.Med andre ord ikke noe hjemmesnekret inkompetent påfunn.Legg merke til CNAP, det har utrolig stor betydning da undervisningen foregår i direkte samarbeid med Cisco.

Det i Oslo har blitt omtalt som nordens eller Nord Europas beste lab for en stund tilbake.

Det jeg vet om IT-akademiets Cisco kurs er veldig positivt.Da kommer du til en skole som har drevet i mange år og ikke bare "prøver" å føre et Cisco kurs.

NæringsAkademiet hadde også offisielle Cisco kurt. Etter alle beståtte Onlinetester hos Cisco så fikk vi 50% rabatt på selve eksamen...

Dette var i 2002, regner med at de har fortsatt lov. Dette var en del av et nettverksadministrator kurs.

Da jeg sjekket ut NA holdt de ikke et fullverdig Cisco kurs,for å ta det fullstendig måtte man ta siste delen som valgfag.Dessuten har en lærer som underviser på IT-akad og NA sagt at

NA har mistet sertifiseringen som Cisco godkjent lab der han underviste.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...