mrkorsnes Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Jeg har ikke satt meg inn i den nye tvisteloven, men kanskje kan noen andre i forumet hjelpe. Jeg har prøvd å lese den nye tvisteloven og for meg virker det (ihvertfall ved første lesing) at "småkrav" (under 125.000 kroner) er en enkel og ganske rask og risikofri affære å bringe til Tingretten. En trenger jo ikke møte opp selv engang - ei heller stille med advokat (en annen sak er at en kanskje *burde* til en viss - men liten - grad). Nå (først) kan kanskje enkle saker, som ellers ville bli liggende eller ende opp i langdryge konflikter, kunne finne sin løsning billig og effektivt ? Dette var ny og overraskende lesing for meg. Noen kommentarer fra andre ? Forstår jeg riktig at en enkel småkrav-sak som forliksrådet burde ordne opp i - men forsømmer - sannsynligvis nå bare ville koste mindre enn 10.000 kroner (kanskje bare kr 4000) ? Og det hele foregår som en skriftlig korrespondanse + et telefon-møte - innen et par måneder ? Er dette riktig, så blir jo Forliksrådet ofte overflødig ? Tingretten har vel mye mer kompetanse enn forliksråd - så da kan en vel også lettere unngå å betale advokat angående småkrav dersom en forstår saken selv men kanskje ikke nyter respekt og kan "selge" til forliksråd. Kanskje blir Tingretten slik billigere enn forliksråd :-) Endret 8. januar 2008 av rkorsnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå