SSGXD Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Nå er jeg straks ferdig med Harry Potter serien. Vet dere om noen serier som ligner på eller har likhetstrekk med Harry Potter serien? Lenke til kommentar
avo Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Nå er jeg straks ferdig med Harry Potter serien. Vet dere om noen serier som ligner på eller har likhetstrekk med Harry Potter serien? Sønnen min gikk fra HP serien til Phenomena, og Eragon bøkene med stor suksess. Terry Pratchet har også en flott bokserie som er virkelig fornøyelig for både voksene og ungdom. Husker ikke hva alle heter, men en i serien heter en hatt full av himmel. Ellers kan jeg trygt anbefale å spørre på biblioteket - det er utrolig hvor flinke de er til å finne bøker om du gir dem noen hint om hva du liker. Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Avo tenker nok på bøkene om Tiffany Aching. Det er tre bøker så langt, The Wee Free Men, A Hat Full of Sky og Wintersmith, og de er storveis alle sammen. På norsk heter de første to "Skrellingene" og "En hatt full av himmel". Ellers kan jeg anbefale Pratchetts bøker om Johnny (Only you can save mankind, Johnny and the bomb). Hvis du ikke er gira på å lese engelsk, så har Bokkilden en del bøker av Pratchett på norsk. De fleste er i Discworldserien. "Magiske Maurits og hans gløgge gnagere" er mer barnebok enn de andre bøkene de har. Kan også anbefale Den mørke materien-serien til Philip Pullman (første bok er "Det gylne kompass", som går på kino nå. Bra bok og bra film.) Av norsk fabelprosa vil jeg anbefale bøkene til Thore Hansen i tillegg til Jon Bing og Tor Åge Bringsværd. Ellers kan du kanskje sjekke denne lista med anmeldelser av en del ungdombøker i genre fantasy / scifi. Har du lest Narnia-bøkene til C. S. Lewis? Der har du noe av greia med H.P., dvs at barn av vår verden kommer inn i Narnia-verden, og opplever fantastiske ting. Avo kommer med et lurt tips om å gå på bibliotek. Har kommet over mange bra bøker i ungdomsavdelingen før, men husker dessverre ingen navn. Hvis du har flaks, har bibliotekarene gruppert bøker etter genre, eller i hvertfall kan tips deg om bøker. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Eller, hvis du ikke får nok av harry potter, så kan du gjøre som meg! les harry potter fanfiction! Lenke til kommentar
SSGXD Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Takker for svar! Tror i alle fall jeg skal lese den serien som Avo kalte for Phenomena. Den hørtes interessant ut. Jeg leser kun bøker på norsk, liker det best. For da trenger jeg ikke å konsentrere meg sånn Så også på noen av bøkene som Pratchetts hadde skrevet, og jeg må si jeg smilte litt. Leste noen av bokomtalene og de bøkene hørtes jo rett og slett kjempemorsomme ut! Så det blir nok en tur på biblioteket å låne noen av de også. Om de har dem der da.. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Vis du liker litt mer "barnslig" fantasy (ikke vondt ment mot NOEN), så er kanskje "Deltoras Belte"-bøkene av Emily Rodda å anbefale. Ikke for avansert, godt beskodd med fantasyklisjeer. Leste den for lillesøstra mi ifjor for å få ho til å skjønne skjønnheten i fantasy, og må si at jeg likte den ganske godt til å være fantasy for, ja la oss si barn. Men kan hende at jeg tar helt feil, og du er på utsikk etter mer noe mer "voksent" Lenke til kommentar
Hayate Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Lover deg, du vil ikke bli skuffet av Phenomena, de er utrolig kjekke bøker , er nå 5 bøker i serien Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Mørke matterien serien er jo ganske fin Første boka blei jo faktisk nylig filmatisert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå