Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Selv er jeg imot at politifolk i det hele tatt skal beruse seg, selv om det er snakk om på fritiden. Da tenker jeg på alkohol. Hasj og så videre er jo mye verre, og også ulovlig. Så nei, hvis du har tenkt å fortsette å røyke hasj etc så vil jeg si at du ikke er egnet som politimann. Man må følge loven for å være en lovens vokter.

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål angående ommslagsarket:

1. Kopi av førerkortet. Skal jeg bare legge ved et A4 ark som viser begge sidene av førerkortet mitt? (Ja, vet at det skal kopieres et sted jeg kan få Rett Kopi stempel etc.)

2. Praksis: Skal jeg kunn skrive ned praksis som jeg er FERDIG med? Dvs. jobber jeg har hatt, men sluttet i, kurs jeg har hatt osv. Eller kan jeg skrive ned feks arbeidsstedet jeg har på nåværende tidspunkt?

3. På baksiden av omslagtsarket så står det noe blant annet "Andre språk du behersker:_______" Jeg forstår jo veldig fint engelsk og kan snakke engelsk, på et nivå som de fleste andre nordmenn kan. Skal jeg føre opp engelsk her? Eller sikter de mer til mennesker med etnisk bakgrunn / andre morsmål?

Takker for svar på forbehånd!

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål angående omslagsarket:

1. Kopi av førerkortet. Skal jeg bare legge ved et A4 ark som viser begge sidene av førerkortet mitt? (Ja, vet at det skal kopieres et sted jeg kan få Rett Kopi stempel etc.)

Svar: Da antar jeg at du ordner en kopi av førerkortet. Om du gjør det hos politiet kan du bare kopiere den ene siden av kortet med bildet på, og få kopien stemplet.

2. Praksis: Skal jeg kunn skrive ned praksis som jeg er FERDIG med? Dvs. jobber jeg har hatt, men sluttet i, kurs jeg har hatt osv. Eller kan jeg skrive ned feks arbeidsstedet jeg har på nåværende tidspunkt?

Svar: Hvis det menes med tidligere arbeidserfaringer, så skriver du nåværende og tidligere arbeidsgivere. Jeg regner med at det skal være slik. Da jeg søkte måtte jeg selv skrive opp hvor jeg har jobbet og lignende.

3. På baksiden av omslagtsarket så står det noe blant annet "Andre språk du behersker:_______" Jeg forstår jo veldig fint engelsk og kan snakke engelsk, på et nivå som de fleste andre nordmenn kan. Skal jeg føre opp engelsk her? Eller sikter de mer til mennesker med etnisk bakgrunn / andre morsmål?

Svar: Kan du engelsk, så skriver du det ned. Engelsk er jo også et annet språk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Nettopp!

Jeg for megselv har alltid vært en ganske ordentlig gutt, aldri drukket eller gjort noe galt. Smakte en gang på vodka, øl og vin, alt på en og samme dag, bare sånn snipp fra stefar.

Jeg er heller ikke avholds osv. men jeg misstrives med det av 3 grunner:

1. Jeg synes ikke det smaker spesielt godt.

2. Det gjør deg ustabil og kan bidra til mye dritt.

3. Denne grunnen nevner jeg ikke. (svært personlig.)

Og jeg tenker at om man skal bli politimann, så får man søren ikke klandre andre om man er kriminell selv.

Skjønner. Vel, de fleste har nok smakt på alkohol, så det er jo greit. Jeg er selv avholds fordi jeg syns det er idioti å drikke seg sanseløs, og fordi familien min har en del historie med alkoholikere som har ført til skilsmisser, død osv. Så da er det like greit å holde seg unna. Godt å se at vi deler de samme holdningene :thumbup:

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk også avholds :p Grunnen er enkel: Jeg finner ingen argumenter for å drikke og mange mot, så det er egentlig ikke så mye å lure på.

Alkohol sløver sansene (jeg syns faktisk det er negativt hehe), det er dyrt, det smaker vondt, det gjør deg dårlig dagen etterpå, det gir dårligere fysiske prestasjoner i etterkant, det kan være helseskadelig, man legger på seg av det... hmm Noe jeg har glemt?

haha, er vi kjedelige eller er vi kjedelige? =)

Må bare legge til at jeg er russ. "Oh yeah" xP

Endret av Chaalex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg er faktisk også avholds :p Grunnen er enkel: Jeg finner ingen argumenter for å drikke og mange mot, så det er egentlig ikke så mye å lure på.

Alkohol sløver sansene (jeg syns faktisk det er negativt hehe), det er dyrt, det smaker vondt, det gjør deg dårlig dagen etterpå, det gir dårligere fysiske prestasjoner i etterkant, det kan være helseskadelig, man legger på seg av det... hmm Noe jeg har glemt?

haha, er vi kjedelige eller er vi kjedelige? =)

Må bare legge til at jeg er russ. "Oh yeah" xP

Du har helt rett. Hehe, kjedelig og kjedelig... Jeg for min del syns det kan være ganske underholdende å være den eneste edrue på en fest. Kudos til deg som er russ og ikke drikker! Er jo i den tiden de fleste går helt amok med alkoholen. Det går jo an å ha det kjekt uten og, vet du ;)

Lenke til kommentar

Når vi er inne på rusmidler tenker jeg litt på en venninne av meg som røyker endel hasj. Lurer litt på hvordan jeg skal forholde meg til det om jeg blir politi. Hun er jo en god venninne selvom hun røyker. Tror det blir slik at jeg må late som om jeg ikke vet om det, og at jeg ikke kan komme hjem til henne om hun skal røyke. Hun får heller komme til meg. Men er jo mulig at jeg får spm om "vennekretsen" på intv. Dette er jo bare ei av mange da, men likevel.. Jeg klarer jo ikke å lyve for dem :innocent:

Lenke til kommentar
Heisann!

Vil bare minne dere om en fantastisk politi serie som ligger ute på nettet, vet ikke om den er postet før i forumet. Serien "blålys" er litt gammel, men den er verdt å se. 10 episoder :)

Kos dere:

http://tb.no/vf24_player.php?show=vfjukebox&id=1173

Så bra! Jeg visste ikke om denne i det hele tatt! Gleder meg til å pløye gjennom den. ^^

Edit: Flere episoder ligger der. Artig å se på. :D

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Heisann!

Vil bare minne dere om en fantastisk politi serie som ligger ute på nettet, vet ikke om den er postet før i forumet. Serien "blålys" er litt gammel, men den er verdt å se. 10 episoder :)

Kos dere:

http://tb.no/vf24_player.php?show=vfjukebox&id=1173

Takk for tipset! Et lite triks for dere som har QuickTime Pro: Last ned episodene ved å la de streame helt ferdig, og så trykk på knappen nederst til høyre i QuickTime spilleren på nettsiden, og velg Save as QuickTime movie :)

Lenke til kommentar
Når vi er inne på rusmidler tenker jeg litt på en venninne av meg som røyker endel hasj. Lurer litt på hvordan jeg skal forholde meg til det om jeg blir politi. Hun er jo en god venninne selvom hun røyker. Tror det blir slik at jeg må late som om jeg ikke vet om det, og at jeg ikke kan komme hjem til henne om hun skal røyke. Hun får heller komme til meg. Men er jo mulig at jeg får spm om "vennekretsen" på intv. Dette er jo bare ei av mange da, men likevel.. Jeg klarer jo ikke å lyve for dem :innocent:

Har drevet å lurt litt på slike ting selv, hva med mindreårige som drikker (ganske vanlig i Trøndelag) man vil jo ikke slutte og gå på fest.

Og hva med ande lovbrudd som ikke handler om rus, for eks mc/snøscooter kjøring på en åker.

Man vill jo ikke kutte gode vennskap.

Lenke til kommentar

Har drevet å lurt litt på slike ting selv, hva med mindreårige som drikker (ganske vanlig i Trøndelag) man vil jo ikke slutte og gå på fest.

Og hva med ande lovbrudd som ikke handler om rus, for eks mc/snøscooter kjøring på en åker.

Man vill jo ikke kutte gode vennskap.

For å legge denne diskusjonen død... det er lov å skille mellom privat- og arbeidslivet. Man trenger ikke å gå rundt å være politimann hele tiden og ta alt og alle. I så fall blir man fort utbrent, sliten og i verste fall venneløs.

At du vet kompisen kjører scooter ulovlig burde du formane ham om å slutte med det, du trenger ikke å anmelde eller kutte ut vennskapet på grunn av det. Har du venner som røyker hasj, bruker heroin eller sterkere dop når de er sammen med deg, da er det kanskje på tide å se om det vil gagne deg å ha slike venner når du er/blir politi.

Hvis de velger å bruke stoffer når de omgås deg, så respekterer de ikke deg og ditt yrke(svalg). Dere får tenke litt på det.

Ellers er det ikke galt at selv politifolk eller politistudenter fester, men alt med måte. Det du selv forventer av politiet, vil også bli forventet av deg når du selv blir politi.

Drikk øl med gutta på puben under en champions league kamp, ta deg en tur ut på utesteder med venna dine. Det er ingen fare i det. Men igjen, alt med måte...

Lenke til kommentar

Til politistudent

Vil åpne med å si at det er flott at du tar deg tid til å svare på alt som måtte dukke opp av spørsmål!

Er nok stor sannsynlighet for at du har besvart noen av disse spm fra før, men vil ta litt for lang tid til å bla igjennom alle 85 sidene.

1. Jobba som en hest på vgs, og kom opp i et snitt på 4,7. Holder dette til å komme til opptaksprøver og intervju? Vet at tidligere år så har det ligget på oppmot 5,1. Kan ta med at jeg bare søkte på Oslo, er førstegangssøker og 19 år (blir 20)

2. Hvordan fungerer 2.året (praksisåret). Er det slik at man legger inn ønsker på hvor man vil være, eller blir man plasert en plass i vårt langstrakte land? Stor sjanse på å få ønsket oppfylt?

Alt for denne gang. På forhånd takk!

Endret av Graff
Lenke til kommentar
Til politistudent

Vil åpne med å si at det er flott at du tar deg tid til å svare på alt som måtte dukke opp av spørsmål!

Er nok stor sannsynlighet for at du har besvart noen av disse spm fra før, men vil ta litt for lang tid til å bla igjennom alle 85 sidene.

1. Jobba som en hest på vgs, og kom opp i et snitt på 4,7. Holder dette til å komme til opptaksprøver og intervju? Vet at tidligere år så har det ligget på oppmot 5,1. Kan ta med at jeg bare søkte på Oslo, er førstegangssøker og 19 år (blir 20)

2. Hvordan fungerer 2.året (praksisåret). Er det slik at man legger inn ønsker på hvor man vil være, eller blir man plasert en plass i vårt langstrakte land? Stor sjanse på å få ønsket oppfylt?

Alt for denne gang. På forhånd takk!

Takk for hyggelig tilbakemelding. ^^

1. Med 4,7 i snitt pluss 2 alderspoeng har du ingenting å bekymre deg for poengmessig. Grovt sett har du da 49 konkurransepoeng. Hvis du er/ har vært i militæret blir det 2 poeng til, og vips 51 poeng. Dette er mer enn nok for å komme videre dersom alt det formelle er oppfylt. Poengene for å bli tatt i opp de siste årene har vært mellom 48 og 50 poeng. Så du har ikke noe å være bekymret for.

2. Fordeling av praksissteder gjøres allerede i førsteklasse. Man har mulighet til å søke de stedene man selv ønsker, men blir det for mange som søker på samme sted vil det bli loddtrekning om dette.

De med sosiale grunnlag får velge praksissteder først. Da tenker jeg på de med kone og barn, syke foreldre og lignende. Etter det krysser man av på en liste hvor man vil til. Om det er store sjanser for å få ønsket oppfylt er helt avhengig av hvor mange som søker på det samme stedet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Hva skjer når du skal pågripe vennene dine for at de røyker hasj/marihuana? "Hvorfor tar du meg?! Du røyker også!"

Men jeg er politi, sier jeg da... neida.

Har gitt et flask inntrykk hvis noen tror jeg er stoffmisbruker eller noe, sa "en joint en gang iblant" som jeg har gjort tidligere, men aldri vurdert å begynne fast og sannsynligvis aldri mer hvis jeg blir politi. Det jeg egentlig lurte mest på er hva reaksjonen er hvis man blir busta for noe når man er politi. F.eks offentlig beruset på fritida, ryker jobben da?

Jeg for megselv har alltid vært en ganske ordentlig gutt, aldri drukket eller gjort noe galt.

lol

Men en ting jeg lurer på! Når er neste gang man kan søke på phs??? Finnes det restplass opplegg der nå?

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Hva skjer når du skal pågripe vennene dine for at de røyker hasj/marihuana? "Hvorfor tar du meg?! Du røyker også!"

Men jeg er politi, sier jeg da... neida.

Har gitt et flask inntrykk hvis noen tror jeg er stoffmisbruker eller noe, sa "en joint en gang iblant" som jeg har gjort tidligere, men aldri vurdert å begynne fast og sannsynligvis aldri mer hvis jeg blir politi. Det jeg egentlig lurte mest på er hva reaksjonen er hvis man blir busta for noe når man er politi. F.eks offentlig beruset på fritida, ryker jobben da?

Jeg for megselv har alltid vært en ganske ordentlig gutt, aldri drukket eller gjort noe galt.

lol

Men en ting jeg lurer på! Når er neste gang man kan søke på phs??? Finnes det restplass opplegg der nå?

Driter du deg ut ved å ha vært full på fritida ved den lokale puben, på en plass hvor alle vet hvem du er, så ryker ikke jobben automatisk på grunn av det. Men respekten fra publikum for deg som politimann blir kanskje en smule vanskelig å vinne tilbake. Hvis dette skjer så er det blitt utvist ekstremt dårlige vurderinger. Husk det jeg sa om at man vurderes annerledes når man er politi/politistudent. Det er derfor greit å tenke seg litt om dersom man har tenkt å drikke seg sanseløs på offentlig sted.

Det hadde vært veldig lurt å legge fra seg jointen dersom du har tenkt deg en jobb i politiet i fremtiden. Jeg dømmer ingen, for det er ikke min jobb. Og folk kan forandre seg etterhvert som tiden går... til det bedre forhåpentligvis. ^^

Neste gang du kan søke phs (dersom du ikke har søkt i år) er 1. mars 2010.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Har regnet ut feil. Har et snitt på 4,5 fra vgs. Alderspoeng, som du skrev i sted, kommer ikke inn under min søknad. Dette skjer først fra det året man fyller 21. Har heller ikke vært i Forsvaret. Har til gjengjeld tatt eksamener i forvaltningsrett og prestasjonspsykologi. Hvordan ser du på mine sjanser nå, etter at snittet er redusert? Er mine eksamener et stort pluss?

På forhånd takk"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...