politistudent2 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Er det noen av dere som er inne på phs som vil si noe om hvordan dere følte dere etter opptaksprøvene? Eller intervjuet? Hadde dere noen følelse av om dere kom inn eller ikke? Var det flere måneder med åndeløs spenning og lite nattesøvn siden dere ikke fikk 100% beskjed om at dere kom inn? Følelsen etter opptaksprøvene var veldig gode, rett og slett fordi man var ferdig og man bestod! Første følelsen etter intervjuet var at jeg synes det gikk utrolig fort. Hadde egentlig en god magefølelse under hele venteperioden, men man er jo aldri 100% sikker, så det ble mye tenking og grubling. Var et spørsmål jeg synes jeg svarte litt dårlig på, men alt i alt var jeg fornøyd. Ventetiden var hard, spesielt den første uken etter opptaket og rundt tiden hvor brevet skulle komme. Mye venting på postmann og sjekking av postkasse da ja . Er en spennende prosess, og følelsen når du finner en stor og fin A4-konvolutt i posten er vel et av de største øyeblikkene i livet mitt Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Er det noen av dere som er inne på phs som vil si noe om hvordan dere følte dere etter opptaksprøvene? Eller intervjuet? Hadde dere noen følelse av om dere kom inn eller ikke? Var det flere måneder med åndeløs spenning og lite nattesøvn siden dere ikke fikk 100% beskjed om at dere kom inn? Jeg følte at det gikk veldig bra. Hadde en fin dialog med hun som hadde de fleste spørsmålene til meg under intervjuet. Kunne også svare bra for meg når de andre hadde spørsmål. Gikk hele tiden med en god følelse i magen. Ble litt kluss med svar brevet mitt som ble sendt til feil adresse, så måtte gå en uke lenger enn de andre som fikk svar. Kan med hånden på hjertet si at det har vært en av de verste ukene jeg har hatt på lenge Angående karakterer så gikk vel grensen ca på 49 poeng i år om jeg ikke husker feil. Selv hadde jeg 53 poeng, så var godt over. Forstår ikke helt dette med poeng Hvilket karaktersnitt snakker vi om? Holder det med generell studiekompetanse? Er 19 år og holder for tiden på med å ta fagbrev som elektriker. Etter dette tenkte jeg å prøve meg på brannmann, men dette er ganske vanskelig å komme inn på. Alternativet, og noe som jeg vel så godt kunne tenke meg, er å bli politi. Gikk ut fra allmenn påbygg med et snitt på ca 3,6. Ikke noe å skryte av med andre ord, men er jo mulig å ta opp fag igjen dersom jeg virkelig ønsker å komme inn på noe Lenke til kommentar
Chaalex Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Forstår ikke helt dette med poeng Hvilket karaktersnitt snakker vi om? Holder det med generell studiekompetanse? Er 19 år og holder for tiden på med å ta fagbrev som elektriker. Etter dette tenkte jeg å prøve meg på brannmann, men dette er ganske vanskelig å komme inn på. Alternativet, og noe som jeg vel så godt kunne tenke meg, er å bli politi. Gikk ut fra allmenn påbygg med et snitt på ca 3,6. Ikke noe å skryte av med andre ord, men er jo mulig å ta opp fag igjen dersom jeg virkelig ønsker å komme inn på noe Så lenge du ikke har særlig mange alderspoeng holder det ikke med 3,6 i snitt fra videregående. 3,6 i snitt = 36 konkurranse poeng + 2 alderspoeng fra det året du fyller 20 (vil si minst 2). Dette vil si at hvis du søker når du er 20 med det snittet og folkehøgskole/militære/siviltjeneste får du 36+2+2=40 Snittet sist opptak var 49,5 etter hva jeg har hørt. Men du kan jo alltids komme inn på den grensa de tar inn på tross av dårlig konkurranse poeng =) Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 (endret) x Endret 1. oktober 2008 av politistudent Lenke til kommentar
Bilbergeren Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Med fare for å si noe feil, mener jeg det skal bli en endring i alderspoengene fra opptak i -09. Mener maks tilleggspoeng skulle bli 4. Noen formeninger? Politistudent: Tror det ligger en liten feil i regnestykket ditt. Får vel maks 8 poeng regnet fra 20 år? I og med at det er minimumsalder for opptak. Bør vel bli ca 6 poeng, siden det så vidt jeg husker er 2p pr år over 20, dvs 6p hvis du er 23? Så totalen bør da bli 45p? Enig? Endret 15. september 2008 av RuSa79 Lenke til kommentar
hyutt Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Med fare for å si noe feil, mener jeg det skal bli en endring i alderspoengene fra opptak i -09. Mener maks tilleggspoeng skulle bli 4. Noen formeninger? -Militærpoeng reduseres fra 3 til 2 (dette er de samme poengene du får for folkehøyskole og et studieår med 60 studiepoeng. Altså max 2 uansett om du har gjort alle tre). -Karakterpoeng blir nå regnet ut ifra alle karakterene du har på vitnemålet, før ble eksamen- og standpunkt lagt sammen til middelverdi før snittet ble regnet ut. -Maksimum realfagspoeng (poengene du får for 2mx, 3fy, 2bi osv) reduseres fra 6 til 4 (det er sikkert det du har hørt). Men dette gjelder bare de som har realfag. -Fordypningspoeng forsvinner Kilde: samordnaopptak.no Lenke til kommentar
Bilbergeren Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Okay, okay Stoler på deg. Får skylde på alderen. Dårlig hukommelse vet du Lenke til kommentar
hyutt Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Okay, okay Stoler på deg. Får skylde på alderen. Dårlig hukommelse vet du Så ikke alderspoeng-editen, men de gis som følger: 20 år i opptaksåret - 2 poeng 21 - 4 poeng 22 - 6 poeng 23 - 8 poeng Edit: hørtes så seriøs ut, så slenger med ett smilefjes Endret 15. september 2008 av hyutt Lenke til kommentar
Bilbergeren Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Edit: hørtes så seriøs ut, så slenger med ett smilefjes Enig med deg Burde egentlig ikke bruke smilefjes jeg heller, siden jeg sitter og betaler hele lønna i regninger, men en latter forlenger livet sa mannen som lo seg i hjel, så slenger meg på med ett her også Så får vi se hva fremtiden bringer gitt. Motivert om dagene må jeg si Forøvrig: ser du profilbildet mitt så skjønner du hva jeg mener med latter Sjeleglad for at jeg ikke ser så j... ut Endret 15. september 2008 av RuSa79 Lenke til kommentar
hyutt Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Edit: hørtes så seriøs ut, så slenger med ett smilefjes Enig med deg Burde egentlig ikke bruke smilefjes jeg heller, siden jeg sitter og betaler hele lønna i regninger, men en latter forlenger livet sa mannen som lo seg i hjel, så slenger meg på med ett her også Så får vi se hva fremtiden bringer gitt. Motivert om dagene må jeg si Forøvrig: ser du profilbildet mitt så skjønner du hva jeg mener med latter Sjeleglad for at jeg ikke ser så j... ut Hvis du ønsker litt god lesing, særlig i forhold til intervjuet, kan brosjyren "Politiet i Norge" anbefales på det sterkeste Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 (endret) x Endret 1. oktober 2008 av politistudent Lenke til kommentar
hyutt Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg har hørt snakk om mange som går inn i forsvaret etter fullført phs, kan du fortelle litt om dette? Hva slags stillinger, avdelinger, søker man eller blir man "rekruttert"? Lenke til kommentar
hyutt Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg har hørt snakk om mange som går inn i forsvaret etter fullført phs, kan du fortelle litt om dette? Hva slags stillinger, avdelinger, søker man eller blir man "rekruttert"? Noen kommer inn på forsvarets kvote. Forsvaret dekker kost og losji, samt betaler lønn til vedkommende på forsvarets kvote på phs. Det er vel kun et par tre plasser på forsvarets kvote. For hvert år du får betalt av forsvaret mens du går på politihøgskolen, må du jobbe 2 år igjen i forsvaret. 3 årig phs utdannelse via forsvaret tilsvarer 6 års tjeneste i Kongens klær. Ok. Men jeg tenkte mer på de som ikke får betalt av forsvaret, men velger å starte karrieren etter PHS for bl.a. å betale ned på studielånet? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Stå på alle sammen! Det er mottatt, vi er på vei. Politidrømmen skal jeg aldri gi opp, samma hvor mye jeg må gjennom for å greie det. Noen andre her som ikke er så råe på å svømme? Kjenner jeg er mest bekymra for den delen av de fysiske testene... Lenke til kommentar
hyutt Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Dere har ikke fått noe info/hørt rykter om de nye opptaks"rutinene"? f.eks om man skal fylle ut egenerklæring på nettet? Endret 15. september 2008 av hyutt Lenke til kommentar
hyutt Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Dere har ikke fått noe info/hørt rykter om de nye opptaks"rutinene"? f.eks om man skal fylle ut egenerklæring på nettet? Nei, men hovedveiledern nevnte at intervjuet kommer til å ta lengre tid, siden man ikke fyller ut egenerklæringene. Om det er med nemnda eller før man starter de fysiske testene vet jeg ikke. Ellers aner jeg ikke helt åssen de skal gjøre alt dette på så kort tid. Blir spennende å se hva som skjer ut på våren mtp opptaket. Hvordan er/tror du intervjuet blir dersom man har blitt godkjent/funnet skikket, men havna på venteliste året før? Jeg vet det ikke er noen automatisk godkjenning, men du skal vel drite ganske heftig på leggen for å ikke bli funnet skikket året etteR? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå