tom_bjk(politistudent) Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Lite spørsmål fra 1.årsstudent. Hvor mye teller karakterer ved en evt ansettelse i etaten? Etter en måned på PHS merker jeg nå at jeg skal jobbe mye for å stå i enkelte fag. Vektlegger arbeidsgiver dette tungt,eller holder det med å ha vitnemål? Lenke til kommentar
frgmnt Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Dette blir ren gjetning, men jeg tror i alle fall man må ha gjennomsnittskarakter på C (?) for å kunne gå videre på master, dersom du har tenkt det. Hva fremtidige arbeidsgivere legger vekt på når de skal ansette nyutdannete folk, vet jeg ikke. Men det er jo logisk at dem med gode karakterer stiller sterkere, og dermed har større valgfrihet og muligheter i arbeidslivet. Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 (endret) a Endret 1. oktober 2008 av politistudent Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Men (det er alltid et men), når vi søker jobb etter endt utdanning, så vil vi søke før vi får vitnemålet. Vil vi i jobb rett etter GU3, må vi søke i vintermånedene / våren GU3 - altså vil arbeidsgiver vil se på karakterene fra GU1 og uttalelser fra GU2. Aporopo hadde psykologilæreren en fin uttalelse i dag. Han bemerket at årets GU1 var flinke med å ha et avslappet forhold til eksamen. Det var 3-4 stykker i GU3 som hadde spurt han om eksamenforbredelser og slikt - stakkars, stressa sjeler kalte han de. Endret 10. september 2008 av Eirik_a Lenke til kommentar
murrr Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Til dere som går GU1.. Synes dere det er vanskelig/mye pensum? Får jeg lov å spørre hvilke konkurransepoeng/snitt dere kom inn med? Hilsen en stykk med middelmådig vitnemål fra vgs. (jobber med saken) Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Til dere som går GU1.. Synes dere det er vanskelig/mye pensum? Får jeg lov å spørre hvilke konkurransepoeng/snitt dere kom inn med? Hilsen en stykk med middelmådig vitnemål fra vgs. (jobber med saken) Jeg hadde ikke kjempesnitt. Lurer på om jeg ikke vaket rundt 3,9. Har tatt opp fag etter dette. Har maks av alderspoeng og 3 poeng fra forsvaret. Så av konkurransepoeng endte jeg opp rett rundt 50. Husker ikke nøyaktig. Pensumet er absolutt overkommelig. Man får utdelt fremdriftsplaner for hvert enkelt fag, slik at man vet hva man burde lese på til hver dag og hver forelesning. Jeg leser vel 10-20 sider om dagen, det meste av dette i ledige timene mellom forelesninger. Det gjelder å ikke komme på etterskudd, noe jeg ikke tror så mange gjør. Jeg synes ikke -nå er jeg fryktelig fersk- nivået er kjempehøyt der vi er nå, men det er fag jeg synes er mer teoretiske enn andre. Enkelte fag fordrer til diskusjon og debatt i timene, andre er mer puggefag. Fellestrekket er at så og si alle er rettet opp mot politiyrket, så man ser fort det store bildet. Og det hjelper på motivasjonen. Det eneste faget jeg sliter med er stats- og kommunalkunnskap. Motivasjonen der er synkende. Men igjen, det er overkommelig om man leser pensum litt og litt. Endret 10. september 2008 av Eirik_a Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 (endret) a Endret 1. oktober 2008 av politistudent Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Vi kan søke før vi får vitnemålet, vi kan også få jobb før vi får det. Men når vi runder mai måned og ikke har vitnemålet i hånda mister vi også den jobben vi ble tilbydt noen måneder tidligere... Edit: Målet mitt foreløpig er bare å bestå, uansett karakter... Ja, der har man motivasjonen der Edit: Jeg har aldri vært noe skolelys, men forstår de fleste fagene bra. Synes å bruke 2-6 timer på eksamen for å vise alt man kan ikke er noe særlig. Håpløs måte å måle forståelse og kunnskap innen et fag. Men det er en annen diskusjon. Endret 10. september 2008 av Eirik_a Lenke til kommentar
frgmnt Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Aporopo hadde psykologilæreren en fin uttalelse i dag. Han bemerket at årets GU1 var flinke med å ha et avslappet forhold til eksamen. Det var 3-4 stykker i GU3 som hadde spurt han om eksamenforbredelser og slikt - stakkars, stressa sjeler kalte han de. Det er lenge siden jeg har vært borti en person som er så flink til å prate seg langt bort fra temaet han egentlig skal fortelle om. Men det var jo to morsomme timer Når det gjelder konkurransepoengene så var nok jeg en av dem som trakk snittet litt opp. Gikk ut fra VGS med 55 poeng, og når man plusser på andre poeng tror jeg at jeg havner på ca. 64 poeng. Det var veldig deilig å vite at det i alle fall ikke var karakterene som skulle hindre meg fra i å komme inn. Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 (endret) a Endret 1. oktober 2008 av politistudent Lenke til kommentar
tom_bjk(politistudent) Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Og for oss som overhodet ikke gikk ut fra vgs med bra karakterer finnes det fortsatt håp. Tror pensum er overkommelig bare man legger seg inn noen rutiner og leser litt jevnt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-122769 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Spørsmål til Politistudent: På skolen skal vi ha et fag som heter utdanningsvalg. Da skal vi være 3 dager på en arbeidsplass som du ville hatt som jobb når du vil bli voksen, og jeg vil jobbe i politiet. Og da skal vi skrive en søknad om observasjon på jobben. Jeg var nede på politistasjonen idag og leverte søknaden. Han politimannen som satt der sa at det var usikkert om det var lov å ha arbeidsuke hos politiet. Vet du om det er mulig å være der i 3 dager og observere? Jeg er 15 år og går i 10 klasse forresten Lenke til kommentar
tom_bjk(politistudent) Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Spørsmål til Politistudent: På skolen skal vi ha et fag som heter utdanningsvalg. Da skal vi være 3 dager på en arbeidsplass som du ville hatt som jobb når du vil bli voksen, og jeg vil jobbe i politiet. Og da skal vi skrive en søknad om observasjon på jobben. Jeg var nede på politistasjonen idag og leverte søknaden. Han politimannen som satt der sa at det var usikkert om det var lov å ha arbeidsuke hos politiet. Vet du om det er mulig å være der i 3 dager og observere? Jeg er 15 år og går i 10 klasse forresten Det må nok avklares av politimesteren i det enkelte distriktet. Selv hadde jeg på den tid "arbeidsuke" på den lokale politistasjonen,en VELDIG begivenhetsrik og spennende uke, en av grunnene til at jeg valgte politiyrket. Anbefales på det sterkeste! Søk i vei og se hvor det bærer hen. Skal bemerkes at dette var i 1996,så vet ikke hvordan politietaten stiller seg til dette pr. i dag. Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 (endret) a Endret 1. oktober 2008 av politistudent Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 I serien Politiet så var det ei lita jente med på ei lita vakt:) Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Ja, men den samme patruljen hadde også kameraet med seg. Så de hadde neppe blitt sendt ut på noe heavy uansett. Forresten kommer det ny sesong av politiet nærmere jul, ble filmet våren som var (tror jeg). Denne gangen er den filmet fra hele landet. Vet om en som nå går i GU3 som er med på en av episodene; han er bra fornøyd med det. Lenke til kommentar
Flotekatt Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Du nevnte dette med bøter. Jeg ble for en del år siden stoppet med trimmet moped, og endte opp med å bli avskiltet av statens vegvesen, jeg regnet med dette endte med annmeldelse, og fikk en bekjent av en bekjent, i politiet, til å undersøke. Det viste seg at dette har havnet på rullebladet mitt, men jeg får beskjed om at dette visstnok skal være en forseelse, og dermed ikke diskvalifiserende for opptaket til phs. Utenom dette har jeg aldri fått en fartsbot, eller noe som helst annet. Jeg fikk også informasjon om at en politimann som hadde med dette å snakke med dem som skulle inn på phs, hadde sagt at han gikk i klasse med en som var tatt for tjuvfiske.. Mener du jeg er diskvalifisert fra å søke? Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Mopeden min ble også avskiltet en gang fordi den var trimmet, og nå sitter jeg her som 1.årsstudent på politihøgskolen. Går nok like greitt med deg og:) Lenke til kommentar
Flotekatt Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Mopeden min ble også avskiltet en gang fordi den var trimmet, og nå sitter jeg her som 1.årsstudent på politihøgskolen. Går nok like greitt med deg og:) Joda, men jeg fikk det på rullebladet da Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 (endret) a Endret 1. oktober 2008 av politistudent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå