Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg takker og bukker, ikke minst for at dere tar dere tid :)

Tror for øvrig at det går an å komme inn på realkompetanse, så nå prøver jeg den veien også :) Er like greit å prøve alle veier. Nå med realkompetanse, og med studiekometanse i desember :)

Men så gjenstår det verste da ... å komme inn...

Og et par spørsmål til dere som har kommet dere gjennom nåløyet, og kanskje er på siste året. Hvordan er det? Hatt mange ubehagelige situasjoner til nå?

Er studentmiljøet så bra som det sies? Vil gjerne høre fra både Oslo og Bodø...

Endret av RuSa79
Lenke til kommentar

Tror for øvrig at det går an å komme inn på realkompetanse, så nå prøver jeg den veien også :) Er like greit å prøve alle veier. Nå med realkompetanse, og med studiekometanse i desember :)

Og et par spørsmål til dere som har kommet dere gjennom nåløyet, og kanskje er på siste året. Hvordan er det? Hatt mange ubehagelige situasjoner til nå?

Har svart deg på den andre tråden din

Lenke til kommentar

Hvor mye tror dere snittet vil gå ned generellt til neste år? mtp de nye reglene.. (ja, jeg vet at det bestemmes utfra søkermassen og at det varierer fra år til år).

Det er forøvrig ganske utrolig at studentene ikke får en slags "lærlinglønn" i praksisåret istedet for det pinglete studielånet,,

Lenke til kommentar

Har svart deg på den andre tråden din

Så det nå :) Litt seint for oss eldre :)

Lenke til kommentar

Ja, er helt enig hva det angår lønnet praksisår. Det kan nok være til dels problematisk for mange, spesielt de som har barn, og klare seg på kun studielån. Derimot har jeg forstått det slik at det flere steder er mulig å få ta på seg ekstravakter på praksisstedet, slik at man får inn noen kroner. Men dette går jo utover de 100%. Med andre ord så blir det fort lite tid igjen til annet enn arbeid. Men dette kan vel politistudenten som har vært gjennom praksisåret bekrefte/avkrefte...?

Ellers så er miljøet på skolen i Oslo veldig godt. Til tross for at vi kommer fra alle mulige deler av landet, så har vi noen grunnleggende holdninger og interesser som gjør at vi kanskje glir lettere sammen, enn hva studenter på andre stuideretninger gjør. Flere i klassen som allerede følte dette ved opptaket.- At man faktisk ble greit kjent med andre, bare på opptaksdagen.

Dernest er det veldig mye å lese. Massevis av teoretisk undervisning og tonnevis med pensum. Men dette er faktisk likevel ikke så ille. Dette er ting du skal lære deg, og er helt grunnleggende å kunne for å bli en god tjenestemann/kvinne. Og det er faktisk en del fag som ikke er så aller værst spennende også. :p

Gled dere!

Lenke til kommentar

Man prøver så langt som mulig å unngå rollekonflikt. Dette er i stor grad til for din egen sikkerhet.

Tenk deg at du i praksisåret er med på å pågripe en person som du senere møter igjen i fenselet du jobber i, som ekstravakt. - Lite heldig.

Det er vel listet opp hvilke jobber man bør unngå et sted. Tror det blant annet var Vekter, dørvakt, drosjesjåfør, fengselsbetjent. - Derimot er det vel mulig å søke politimesteren i distriktet om å få lov til å utøve et av et av disse "nei"-yrkene, men om det går i orden aner jeg ikke. - Varierer sikkert en del.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det.. Syns ikke politistudenter burde måtte ta ekstrajobb jeg.. Vet dette kan høres litt dumt ut i.fht. andre utdanninger, men viktigheten av lærestoffet her kan vel vurderes som særdeles viktig? (jeg mener da i praksisåret). Tror f.eks. at fengselsbetjentene får lærlinglønn..

Uansett, jeg har nettopp meldt meg opp i matte og naturfag! Skal prøve å forbedre konkurransepoengene mine så jeg har en sjangse neste opptak. Sist manglet jeg litt - suuuurt! Så får vi videre se om treningsprogrammet mitt gir resultater etterhvert! :new_woot:

Lenke til kommentar

Tja... Står opp 5.30, reiser på jobb kl 6, er der ca 6.50, begynner kl 7, jobber til 17-18 et sted, kjører en time hjem igjen, og leser. Legger meg mellom 23 og 01 :p

Så jeg vil vel kanskje våge å påstå at jeg leser litt om dagene :D Men tar meg 10 minutters pause hver time, for å holde meg oppdatert med verden.

Begynner snart på det desidert tregeste faget; norsk. Holder på ned naturfag nå, og det går jo greit. Fikk inntrykk av at eksamenene består av 30 spm med 5 alt hver, hvorav 1 er riktig, så tror det skal gå greit der. Blir litt verre med matematikken, da det er 12 år siden jeg så et skolebygg innvendig sist, men går seg vel til :)

Du får ha lykke til du også, og les mye :)

Bare en liten edit:

Vil bare illustrere at man kan hvis man vil: Jeg er et nek, og det er ikke til å skyve under en stol. Jeg bestemte meg for å lære det man trenger for å lage en helt funksjonabel hjemmesiden med databaseløsning etc i PHP. Satt meg ned. Lærte på tre uker. Kan sammenlignes litt med eksamensfagene. Vil man, så kan man.

Endret av RuSa79
Lenke til kommentar
Tja... Står opp 5.30, reiser på jobb kl 6, er der ca 6.50, begynner kl 7, jobber til 17-18 et sted, kjører en time hjem igjen, og leser. Legger meg mellom 23 og 01 :p

Så jeg vil vel kanskje våge å påstå at jeg leser litt om dagene :D Men tar meg 10 minutters pause hver time, for å holde meg oppdatert med verden.

Begynner snart på det desidert tregeste faget; norsk. Holder på ned naturfag nå, og det går jo greit. Fikk inntrykk av at eksamenene består av 30 spm med 5 alt hver, hvorav 1 er riktig, så tror det skal gå greit der. Blir litt verre med matematikken, da det er 12 år siden jeg så et skolebygg innvendig sist, men går seg vel til :)

Du får ha lykke til du også, og les mye :)

OI! Hvis du holder det gående skal du se det blir resultater og du kan være stolt over deg selv!

Det stemmer at naturfagen har flervalgsspørsmål. Men det er også en praktisk del - forsøk. Så husk på å gå grundig igjennom elevforsøkene!

Sliter med matten jeg og men det skal gå!

Lenke til kommentar
Hmm... den praktiske delen der var jeg ikke helt klar over. Noen tips til hva den består av? Presentasjon eller reellt forsøk, og får man forberedelsestid på denne?

For hvis det er tilfellet, skal det ikke bli noe problem

Er vel en plass mellom 10-12 ulike forsøk. Jeg fikk beskjed om å levere liste om hvilke forsøk jeg kunne fra før faktisk. Vet ikke om dette er en lokal ordning, men jeg er ganske sikker på at eksamensformen skriftlig/muntlig-praktisk vil gjelde for deg og. Forsøket kan være f.eks. med syre/base, elektrisitet osv. Jeg råder deg til å høre med skolen din om dette. Tror ikke denne delen er så ille egentlig. Om man får forberedelse vet jeg ikke, men det er jo vanlig da.

Sjekk ut denne og legg opp lesing i.fht. til den er mitt tips

http://www.udir.no/templates/udir/TM_Lærep...mp;kmsid=117472

Hmm... den praktiske delen der var jeg ikke helt klar over. Noen tips til hva den består av? Presentasjon eller reellt forsøk, og får man forberedelsestid på denne?

For hvis det er tilfellet, skal det ikke bli noe problem

Er vel en plass mellom 10-12 ulike forsøk. Jeg fikk beskjed om å levere liste om hvilke forsøk jeg kunne fra før faktisk. Vet ikke om dette er en lokal ordning, men jeg er ganske sikker på at eksamensformen skriftlig/muntlig-praktisk vil gjelde for deg og. Forsøket kan være f.eks. med syre/base, elektrisitet osv. Jeg råder deg til å høre med skolen din om dette. Tror ikke denne delen er så ille egentlig. Om man får forberedelse vet jeg ikke, men det er jo vanlig da.

Sjekk ut denne og legg opp lesing i.fht. til den er mitt tips

http://www.udir.no/templates/udir/TM_Lærep...mp;kmsid=117472

Lenke til kommentar

Skal ta det som privatist, og vet vel ikke egentlig om det er noen forskjell på det, og en vanlig skole. Siden jeg skal ta eksamenene på privatistkontoret i Vestfold (men er fra et annet fylke) vet jeg ikke hvem jeg skal kontakte, men i morgen skal Tele2 abonnementet mitt løpe løpsk i et panisk :p forsøk på å finne ut av det.

Jeg leser ut fra ei bokliste jeg fant på nettet som omfatter vestfold / tønsberg, og har kjøpt bøker etter det. Må vel sende inn en leseliste muligens, men får høre med dem i morgen.

Kan jeg velge elektrisitet er jo problemet egentlig ikke noe problem, da jeg jobber som servicetekniker / serviceelektriker i dag :)

Lenke til kommentar
Skal ta det som privatist, og vet vel ikke egentlig om det er noen forskjell på det, og en vanlig skole. Siden jeg skal ta eksamenene på privatistkontoret i Vestfold (men er fra et annet fylke) vet jeg ikke hvem jeg skal kontakte, men i morgen skal Tele2 abonnementet mitt løpe løpsk i et panisk :p forsøk på å finne ut av det.

Jeg leser ut fra ei bokliste jeg fant på nettet som omfatter vestfold / tønsberg, og har kjøpt bøker etter det. Må vel sende inn en leseliste muligens, men får høre med dem i morgen.

Kan jeg velge elektrisitet er jo problemet egentlig ikke noe problem, da jeg jobber som servicetekniker / serviceelektriker i dag :)

Hehe ja! Du finner nok ut av det. Forsøk blir nok helt greit å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Får bare mer og mer lyst til å bli politi jeg, både som jeg leser her, ser videoer på Politihøgskolen sine sider og når jeg "ser rundt meg" rundt egentlig. Videoene der personer forteller hvorfor, hva osv. på blipoliti.phs.no er jo bare geniale(!)

Tenkte å ringe til en politimann jeg kjenner og høre om det er mulig å være med en patrulje rundt en dag i høstferien (som vist i serien Politiet), det hadde vært kjekt tror jeg, å kunne se og oppleve hvordan det er. Nå har jeg en lille tvil om at jeg får lov, da det muligens kan skape situasjoner at de "må" ha en ekstra bil for å pågripe en person eller at jeg ikke kan få være med av grunner som f.eks at jeg vil se (få informasjon om) ting som er forbeholdt politiet (en pågående sak?)..

Du/dere vet vel ikke om det er mulig å få til noe slikt?

For det første er det nok mye enklere og faktisk bare ringe til han politimannen du kjenner :)

Men mulig er det nok. Husker når jeg tok dørvaktkurs for en god tid tilbake, så var en litt oppi systemet på ordensavdelingen innne hos oss og snakket, og da sa han (i forbindelse med at vi syns de hadde for dårlig responstid), at vi kunne bare ringe han så skulle vi få være med i en bil en helge-kveld og se hvordan de hadde det på jobb.

Så jeg tror nok at når du kjenner en i tillegg, burde det ordne seg, men at du kanskje må være forberedt på å bli satt av bilen..

For det første er det nok mye enklere og faktisk bare ringe til han politimannen du kjenner :)

Men mulig er det nok. Husker når jeg tok dørvaktkurs for en god tid tilbake, så var en litt oppi systemet på ordensavdelingen innne hos oss og snakket, og da sa han (i forbindelse med at vi syns de hadde for dårlig responstid), at vi kunne bare ringe han så skulle vi få være med i en bil en helge-kveld og se hvordan de hadde det på jobb.

Så jeg tror nok at når du kjenner en i tillegg, burde det ordne seg, men at du kanskje må være forberedt på å bli satt av bilen..

Det har vært vanskelig, selv for oss politistudenter å være med en patrulje en kveld.

Mye av dette er pga sikkerhet, både for patruljen og for den som sitter på. Hva om det skjer noe med oss? Eller f.eks patruljen kræsjer. Tjenestemennene har forsikring, men det er ikke sikkert du har.

Du kan høre med personen som du kjenner om du kan sitte på. Som regel må man kjenne noen eller ha kontaktpersoner i politiet, ettersom ikke hvem som helst kan sitte i en politibil og se/ høre alt som skjer.

Selv ringte jeg en kompis som var ferdigutdanna da jeg gikk GU1. Og ja, da fikk jeg være med. ^^

For oss politistudenter har vi et ekstra fortrinn der. For sivile kan det bli noe vanskeligere.

Vet ikke om det er til info for andre, men jeg ringte iallefall han tidligere idag og fikk et høflig nei, der begrunnelsene var dette med forsikring og personvern ang. eventuell informasjon som skulle komme til høre, slik som dere (quotede) nevnte.

Men at når selv politistudenter kan bli satt av så er det vel litt opplagt at det for privatpersoner skal kunne få lov, ja :p

Takk for svar iallefall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...