Grøndahl Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Det er ikke få 20 åringer som kommer inn heller.. men det er få som går ut med høyt nok snitt fra vgs. De får jo fort konkurranse ved siden av de som er eldre og har flere poeng og i tilegg erfaringer på ryggen. Men det er mange som har gode holdninger i en ung alder og opplevd mye tidlig som har gitt dem erfaringer. Det merker nemda nok fort. Bare det å takle nervøsitet under intervjuet. Det er ren øvelse. Jeg er jo så heldig å ha både pappa og onkler i polititjenesten, så det har kanskje preget meg til å ta ting som en selvfølge. Men jeg har fått mye "opplæring" hjemme og fått det printa inn siden jeg var liten. Heldig på en måte, men det er veldig godt å "finne ut av" hvordan man skal håndtere ting på egenhånd nå! Men som faren min sier angående disse intervjuene og rådene han har gitt meg, er å følge med på nyheter, være deg selv og øve deg på å svare på vanskelige spørsmål.. og syns du et spørsmål er vanskelig, kan du kjøpe deg tid ved å si: "Kan du formulere det spørsmålet annerledes?" Også sa han at det er viktig å vise målbevissthet og selvsikkerhet, men bevisst på egne svakheter og styrker. Jeg råder alle til å være seg selv og ikke late som man er noe man ikke er. Jeg gruer meg selv så inn i helvette til opptaksprøvene, at jeg nesten føler et sterkt avsky til det alt er så veldig avgjørende.. dumt de har sluttet med intervjuer på lensmanskontorene, for å vite hvordan en person er på ett intervju er jo ikke realistisk. Men de får styre på, og vi følge etter Endret 11. august 2008 av Grøndahl Lenke til kommentar
Optimistisk Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ikke for å være ekstremt nysgjerrig, men hvor gammel er du?, det jeg egentlig lurer på er hva du brukte årene før du søkte på.. ? jeg er utrolig usikker selv, på hva jeg skal søke meg inn på etter videregående, før jeg skal prøve meg på politihøgskolen =D Lenke til kommentar
Grøndahl Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ikke for å være ekstremt nysgjerrig, men hvor gammel er du?, det jeg egentlig lurer på er hva du brukte årene før du søkte på.. ? jeg er utrolig usikker selv, på hva jeg skal søke meg inn på etter videregående, før jeg skal prøve meg på politihøgskolen =D Hvem spør du? Lenke til kommentar
sinatra Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 For de som måtte lure, så er de nye fagplanene lagt på nett. http://www.phs.no/upload/Fagplan%20GU1%2020082009.doc for første år http://www.phs.no/Grunnutdanning/401/ for resten Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ny spørsmål, hver dag som går Må man ha fagrev for å komme inn? eller bare fullført videregående skole? Takk for svar på forhånd Lenke til kommentar
Optimistisk Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ikke for å være ekstremt nysgjerrig, men hvor gammel er du?, det jeg egentlig lurer på er hva du brukte årene før du søkte på.. ? jeg er utrolig usikker selv, på hva jeg skal søke meg inn på etter videregående, før jeg skal prøve meg på politihøgskolen =D Hvem spør du? Det var rettet til deg , men jeg er glad for alle forslag jeg kan få Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Må man ha fagrev for å komme inn? eller bare fullført videregående skole? Man skal ha generell studiekompetanse og minimum karakteren 3 i norsk hovedmål skriftlig, eller tilsvarende nivå i bokstavkarakter. Alle opptakskravene kan finnes her på PHS sine sider. Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Må man ha fagrev for å komme inn? eller bare fullført videregående skole? Man skal ha generell studiekompetanse og minimum karakteren 3 i norsk hovedmål skriftlig, eller tilsvarende nivå i bokstavkarakter. Alle opptakskravene kan finnes her på PHS sine sider. Takk skal du ha Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Takk skal du ha Bare hyggelig! Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Hei ! Har noen spørsmål... Vis jeg kommer inn på Medier og Komunikasjon, er det noe kanskje for at jeg kommer inn da ? og vis jeg har vært i undomenes heimevern i tillegg, kan det hjelpe meg. Eller må jeg velge en annen linje ? PS: begynner i 10.kl nå Lenke til kommentar
Optimistisk Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Hei ! Har noen spørsmål... Vis jeg kommer inn på Medier og Komunikasjon, er det noe kanskje for at jeg kommer inn da ? og vis jeg har vært i undomenes heimevern i tillegg, kan det hjelpe meg. Eller må jeg velge en annen linje ? PS: begynner i 10.kl nå Etter det jeg veit, så holder denne linja helt fint. Så lenge du har generell studiekompetanse og oppfyller de andre kravene skal ikke det hindre deg.. Lenke til kommentar
tom_bjk(politistudent) Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Det var da en utrolig omfattende fagplan. Ser for meg lesing 24/7 skal jeg holde meg flytende i dette studiet her. Har ikke prestert videre bra på skoler tidligere,så jeg må nok skjerpe meg maks nå! Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 (endret) a Endret 1. oktober 2008 av politistudent Lenke til kommentar
Grøndahl Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Ikke for å være ekstremt nysgjerrig, men hvor gammel er du?, det jeg egentlig lurer på er hva du brukte årene før du søkte på.. ? jeg er utrolig usikker selv, på hva jeg skal søke meg inn på etter videregående, før jeg skal prøve meg på politihøgskolen =D Hvem spør du? Det var rettet til deg , men jeg er glad for alle forslag jeg kan få Hehe, akkurat.. litt treg i toppen her jeg Jeg er nok bare 20 år, så ingen reser på erfaringer.. hehe.. Men suger til meg det jeg kan ense av råd og forslag selv så Jeg har jobba med funksjonshemmede barn etter videregående, blir mitt andre år jeg fortsetter med det nå, før jeg søker til våren Å jobbe med barn (generelt i barnehage) er en fin erfaring å ta med seg! Der får du nok av utfordringer! Jeg har også vært på sesjon og blir innkalt til sommeren igjen, om jeg ikke kommer inn. Militæret har jeg fått en del råd om, så det kan jo også være en pekepinne. Men jeg tror egentlig ikke det spiller så stor rolle hvor du ender, så lenge det er noe du trives med og føler du vokser litt på Lenke til kommentar
Grøndahl Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Hei ! Har noen spørsmål... Vis jeg kommer inn på Medier og Komunikasjon, er det noe kanskje for at jeg kommer inn da ? og vis jeg har vært i undomenes heimevern i tillegg, kan det hjelpe meg. Eller må jeg velge en annen linje ? PS: begynner i 10.kl nå Medier og kommunikasjon er ingen barnemat for å gjøre deg oppmerksom på det! Det er ren jobbing året rundt, og mange søvnløse netter! hehe.. nei, nå var jeg kanskje litt ekstrem.. men har gått den linja selv, og husker jeg trodde det skulle bli moro og lite lekser, med all den praksisen vi drev med.. Selv så mange ganger lærerne nevnte i begynnelsen at det kom til å bli MYE jobbing.. og det ble det! Disse deadlinene og prosjektene du får, er noen ganger et rent helvette! Uansett hvor gøy det er, så blir du stressa av tida som hele tiden henger over hodet ditt. Husker vi lagde en dokumentar om andre verdenskrig i tyskland.. skal du gå den linja, så vær forberedt på endel jobbing, og bruk tiden til prosjektene effektivt.. hehe.. det var på en måte en lettelse for hele klassen å kunne puste ut igjen etter at eksamen om sommeren var tatt.. Sommeren kommer til å bli hellig! Men du lærer veldig mye av å gå på den linja, så det blir tre effektive år håper jeg ikke skremte deg, men det er sånn stort sett på de fleste mk linjene.. Deadline er ikke gøy, men jævlig deilig å fullføre et prosjekt på dagen! Det høres sikkert veeeeldig dumt ut, men du blir knytta til prosjektene dine=) hehe Endret 12. august 2008 av Grøndahl Lenke til kommentar
Optimistisk Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Ikke for å være ekstremt nysgjerrig, men hvor gammel er du?, det jeg egentlig lurer på er hva du brukte årene før du søkte på.. ? jeg er utrolig usikker selv, på hva jeg skal søke meg inn på etter videregående, før jeg skal prøve meg på politihøgskolen =D Hvem spør du? Det var rettet til deg , men jeg er glad for alle forslag jeg kan få Hehe, akkurat.. litt treg i toppen her jeg Jeg er nok bare 20 år, så ingen reser på erfaringer.. hehe.. Men suger til meg det jeg kan ense av råd og forslag selv så Jeg har jobba med funksjonshemmede barn etter videregående, blir mitt andre år jeg fortsetter med det nå, før jeg søker til våren Å jobbe med barn (generelt i barnehage) er en fin erfaring å ta med seg! Der får du nok av utfordringer! Jeg har også vært på sesjon og blir innkalt til sommeren igjen, om jeg ikke kommer inn. Militæret har jeg fått en del råd om, så det kan jo også være en pekepinne. Men jeg tror egentlig ikke det spiller så stor rolle hvor du ender, så lenge det er noe du trives med og føler du vokser litt på Takk for svar Hadde håpet det var en eller annen utdannelse som bare varte et år eller to, som jeg kunne ta. Også senere bruke til utdannelsen.. Dro på sesjon, sikker på at det var det jeg ville, men etter samtale med legen ble jeg mer usikker. Der fikk jeg beskjed at hun sa dette til alle jenter som så ut som meg:( Hun mente at jeg egentlig var for liten, at det kom til å bli utrolig tøfft å bære 30 kilo på tur, når det er ca 2/3 av vekta mi. De fleste på din størrelse drar hjem etter første uka =/ Etter dette startet jeg å se etter andre ting å søke på i mars.. Men å jobbe med det du beskrev synes jeg virker spennende.. tok du noen utdannelse for det, eller er det stort behov og de tar inn folk uten noen slik utdannelse? igjen takk for svar Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Ehh, du skal starte i 3.klasse på videregående å veier 45kg? Hvor høy er du egentlig da? Lenke til kommentar
Optimistisk Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Ehh, du skal starte i 3.klasse på videregående å veier 45kg? Hvor høy er du egentlig da? jeg veier nok ikke 45 kg, nei. :!: . men det var det jeg fikk beskjed om av legen da jeg var der (ikke missforstå, hun sa ikke direkte at jeg veide 45, hun sa det 2/3 greiene).. Jeg veier mellom 50 og 55 kg og er ca 166cm. Jeg er en helt normal 3. klassing. Samtidig fortalte hun meg at selvfølgelig var ikke alle 180cm, men at jeg måtte vite at det kom til å bli utrolig hardt. Edit: Hadde jeg veid 45 kg, hadde jeg vel blitt regna som ikke tjenestedyktig:P Endret 12. august 2008 av Optimistisk Lenke til kommentar
msorli Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Noen som vet hvordan de ligger ann med ventelistene? Prøvde en telefon til PHS nå, men det er kanskje i seineste laget der borte nå ^^ Lenke til kommentar
magicus Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 PHS er sikkert greit det, men hvem gidd å ta en så lang utdannelse for en slik skjit lønn.. En kompis av meg begynte nylig å jobbe som bussjåfør, han tjener mer i året enn en nyutdannet politikonstabel. 280000 er møkka lønn.. og arbeidsoppgavene til politiet er ikke akkurat luksuriøs heller. Skille to slåsskjemper på byen som krangler om en stygg dame, dirigere trafikk i møkka vær som oversvømmelse og ras. Eller kanskje det frister å jage bort narkiser fra offentlige områder. Eller ødelegge høylytte vorspiel med feststemte deltakere.... Ikke bare det, men loven blir strengere for deg. Du kan ikke lenger ha en fyllakule på byn med kompisene dine. Du kan enkelt og greit ikke drite på draget for da ryker jobben for deg. Dessuten er politiet en veldig hierarkisk organisasjon, med lite spillerom og frihet. Nei vil du ha makt passer nok jobben som politiker bedre. Er du ute etter action er en kriminell rullebane ikke å fornekte. Å være slem er mye kulere enn å være snill, det er mer risiko, mer action og bedre betalt. Straffene i norge er så lave uansett i tillegg til behagelige soningsforhold at det ikke er noe problem "to be living on the wild side". Eller en jobb i forsvaret (de er ikke serlig seriøse der ref.videoer på internett der soldater koker sitt eget piss). Tenk på disse visdomsord når du svetter ræven av deg i benkpress Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå