Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Hei og hopp : =)

Sliter med husstøvallergi, og jeg vet ikke hvordan opptaksnemdas lege ser på dette? Ser at hundeallergi diskvalifiseres.

Veldig dumt om det har noe å si, fungerer 100% normalt i hverdagen, bortsett fra tett nese av og til.

Noen synspunkter/erfaringer/meninger?

Skal nok ikke være så farlig. Nevnte tidligere at jeg slet med pollen (gress/bjørk) uten at det var noe diskvalifiserende. Så lenge det ikke er så ille at du ikke fungerer 100% i hverdagen....

Godt å høre, fungerer helt normalt i hverdagen :) Skal nok klare det, SKAL SKAL. *smile*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg har ønsket å bli politi siden jeg var liten. Politi og biler <---> det er alt jeg vil ha/gjøre i livet mitt + en kone og 1 datter :p det må jeg ikke glemme :)

Må man ikke være fylt MINST 21 år før man kan søke? eller er det senere?

Hvor mye koster utdanningen for første, andre og tredje året? Jeg har hørt at politiet betaler deg tilbake utgiftene etter at du er ferdig med utdanningen? Er dette sant?

Jeg utdanner meg som bilmekaniker nå, har det noe å si hvis jeg skal til politihøgskolen?

Vet du om det er store sjangser for å komme inn?

Jeg vil tilstå 1 ting, da jeg var 15/16 år (husker ikke helt) så gjorde jeg og 2 andre noe veldig dumt. Det vi gjorde kom på en skade på hele 10.000 kr, jeg gjorde ikkeno, men jeg var der. Jeg var på politiavhør 2 uker senere og fortalte hele sannheten, fortalte også at jeg ville bli politi. men kanskje det er forsent nå. Jeg angrer veldig på det som skjedde, men jeg var dum den tiden...idiot rett og slett. :mad:

Det som var positivt i denne saken var at jeg slapp skylden, jeg skulle på barnevernet, men fikk telefon at jeg slapp dette. De andre 2 måtte dra dit og som straff måtte de vaske skolen hver dag i 2 uker etter skoleslutt. Jeg slapp begge tingene.

Er sjangsene mine veldig småe for å komme inn? Jeg vil gjøre alt jeg kan for å komme inn. :(

Jeg vil ikke i militæret, men burde jeg det hvis jeg vil bli politi?

Jeg bryr meg ikke om lønningen, jeg bryr meg mer om jobben og det burde resten også gjøre. Finnes bare 1 måte å bli rik på og det er ikke hvor mye du tjener, det er åssen du bruker pengene dine.

Er en ung mann som jobber med faren min, han kjørte en råtten gammel volvo som var forferdelig, har ikke verdt mer enn 10 lapper, han tjener ikke så veldig mye heller.

Idag eier han en Porsche 911, 2006 modell og en Porsche Cayenne 2007 modell og har 7 leiligheter på sitt navn. Tror han er 34 år nå.

Dropp ikke politiet bare fordi det er dårlig betalt, fordi det er en jobb du aldri blir lei av.

Jeg er fra Pakistan, men født og oppvokst i Norge og håper sterkt på å bli politi.

EDIT: La til masse :)

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Hei,

Jeg har ønsket å bli politi siden jeg var liten. Politi og biler <---> det er alt jeg vil ha/gjøre i livet mitt + en kone og 1 datter :p det må jeg ikke glemme :)

Jeg utdanner meg som bilmekaniker nå, har det noe å si hvis jeg skal til politihøgskolen?

Jeg vil tilstå 1 ting, da jeg var 15/16 år (husker ikke helt) så gjorde jeg og 2 andre noe veldig dumt. Var på politiavhør og fortalte hele sannheten, fortalte også at jeg ville bli politi. men kanskje det er forsent nå. Jeg angrer veldig på det som skjedde, men jeg var dum den tiden...idiot rett og slett. :mad:

Det som var positivt i denne saken var at jeg slapp skylden, jeg skulle på barnevernet, men fikk telefon at jeg slapp dette. De andre 2 måtte dra dit og som straff måtte de vaske skolen hver dag i 2 uker etter skoleslutt. Jeg slapp begge tingene.

Er sjangsene mine veldig småe for å komme inn? Jeg vil gjøre alt jeg kan for å komme inn. :(

Jeg er fra Pakistan, men født og oppvokst i Norge.

Man må fylle 20 år det året man blir tatt opp.

Det står på phs sine hjemmesider at småe bøter kan slippes unna, altså ikke blir sett så strengt på. Men det spørs vel hvor alvorlig denne hendelsen var.

"Sender spørsmål videre til politistudent" :)

Lenke til kommentar

Steffenso: Uff :( Jeg var jo på en måte uskyldig, men når de 2 gjør hærverk imens jeg ser på. Jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre, jeg satt og så på til snuten kom. Dummeste var å løpe fra politiet, vi stakk hjem til han ene og da ringte det på døra. Bingo, de fant rett hus.

Jeg fortalte lensmannen alt sammen, at jeg ville gå derifra, men jeg skjønte ingenting, jeg bare stod der og så på... når man er i den alderen så vet man ikke hva risikoen blir.

nå er jeg bare redd :(

Takk for svar ihvertfall :)

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Hei =D

Jeg skal starte i tredjeklasse på videregående nå til høsten. Jeg har lyst til å søke på politihøgskolen, men jeg vet at man må fylle 20 år det året man tas opp, så jeg må vente i hvertfall ett år etter tredje før jeg kan søke. Lurte egentlig på om noen hadde noen forslag på hva jeg kan studere i mellomtiden, som vil være relevant for politiyrket? Jeg har allerede tenkt over militæret, men vil gjerne vite om det er noen andre alternativer jeg burde tenke på?

Lenke til kommentar

Hei,

Hvor mye koster utdanningen for første, andre og tredje året? Jeg har hørt at politiet betaler deg tilbake utgiftene etter at du er ferdig med utdanningen? Er dette sant?

Jeg vil tilstå 1 ting, da jeg var 15/16 år (husker ikke helt) så gjorde jeg og 2 andre noe veldig dumt. Det vi gjorde kom på en skade på hele 10.000 kr, jeg gjorde ikkeno, men jeg var der. Jeg var på politiavhør 2 uker senere og fortalte hele sannheten, fortalte også at jeg ville bli politi. men kanskje det er forsent nå. Jeg angrer veldig på det som skjedde, men jeg var dum den tiden...idiot rett og slett. :mad:

Jeg vil ikke i militæret, men burde jeg det hvis jeg vil bli politi?

Jeg bryr meg ikke om lønningen, jeg bryr meg mer om jobben og det burde resten også gjøre. Finnes bare 1 måte å bli rik på og det er ikke hvor mye du tjener, det er åssen du bruker pengene dine.

Er en ung mann som jobber med faren min, han kjørte en råtten gammel volvo som var forferdelig, har ikke verdt mer enn 10 lapper, han tjener ikke så veldig mye heller.

Idag eier han en Porsche 911, 2006 modell og en Porsche Cayenne 2007 modell og har 7 leiligheter på sitt navn. Tror han er 34 år nå.

Dropp ikke politiet bare fordi det er dårlig betalt, fordi det er en jobb du aldri blir lei av.

Jeg er fra Pakistan, men født og oppvokst i Norge og håper sterkt på å bli politi.

EDIT: La til masse :)

Nå skal du få høre mercedesmotor,

1. Du må være minst 20 år gammel i opptaksåret. Gjennomsnittsalderen for de som kommer inn er rundt 24/25.

2. Utdanningen "koster" ikke noe, men du må selv dekke utgifter for bøker og lignende. Derfor må du eventuelt søke studielån eller ha ekstrajobb ved siden av studiet. Du får ingenting dekket, eller refundert noe ved endt utdannelse.

3. Å være bilmekaniker har nok ikke noe å si for relevanse mot politiet, men det er fint å ha hatt arbeidserfaring fra uansett hva.

4. Sjansene dine for å komme inn avhenger av din egen fysikk, og psyke. Hvor bra karakterer har du, hvor bra er snittet. Har du generell studiekompetanse? Hvordan du oppfører deg og om du klarer å holde hodet kaldt under stressende situasjoner, herunder intervjuet med nemnda. Alt avhenger av deg selv og hvor mye du selv er villig til å satse/ ofre for dette.

5. En venn av meg gjorde veldig noe dumt da han selv var 15 år, det hele endte med en brann og en påtaleunnlatelse. I dag er han en ferdig utdannet politimann, en sabla god politimann. Det dumme du gjorde avhenger av alvorlighetsgraden, om det var en engangstillfelle. Har du holdt deg unna trøbbel fram til i dag?

Nemnda avgjør vandelsvurderingen din til slutt, for det er lov å ha vært ung og dum.

Vær 100% ærlig!

6. Militæret er ikke lengre et krav for å søke phs. Om du ikke vil tjenestegjøre, så trenger du ikke det. Men jeg anbefaler alle til å gjøre det, men det avhenger av hver enkeltes motivasjon. Du får også konkurransepoeng for å ha gjennomført førstegangstjenesten.

Det er ikke for sent, hold motivasjonen oppe og jobb hardt for å oppnå målet ditt. Lurer du på andre ting så må du ikke nøle med å spørre. Håper svarene har gitt deg større håp til å søke politihøgskolen senere. Stå på!

Du satt nettopp hjertet mitt igang igjen :) Takk for svarene og hjelpen.

Jeg har ikke så gode karakterer, men ligger litt over 3'er i snitt. Atferd og oppførsel har jeg fått 'God' på (det beste). Så jeg håper det har noe å si.

Jeg har holdt meg unna ulovlige ting og vil gjøre det resten av livet. Jeg håper en vakker dag å se meg selv i en politi uniform foran speilet. :love:

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg er en gutt på 16 år, og jeg lurte på enting anngående moped-trimming(fjerning av plombering)

Hvis jeg fjerner plombering på mopeden min, og blir tatt i trafikk kontroll, vil det ha noe å si, eller er det en sånn greie som forsvinner etter bare noen år?

Hvis du ikke vet helt, kanskje du vet noen som vet?:)

Takk for hjelp!

Hilsen en som har veldig lyst å søke PHS etter videregående/militæret.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har noen spørsmål til :p

- En venninne av meg vil også bli politi, tenkte å søke sammen og håpe på å komme inn sammen, men hun sier at hun har hørt at de tester din kondis og styrke før du kommer inn. Er dette sant?

Er det noen tester i det hele tatt?

- Er det noen i det hele tatt som er 20 år og kommet inn? Store/småe sjangser for å komme inn?

- En litt off-topic spørsmål: Når er det man får brev fra militæret? om når opptaket blir?

Er det etter at jeg har fylt 18 eller før?

Hvilken måned pleier opptaket å være?

og ca. hvor mange mnd før opptaket får man brev om dette?

Takknemlig for all hjelpen jeg får fra deg 'politistudent' :)

For dere som vil se åssen det er på politihøgskolen og hva de gjør

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Hei,

- En venninne av meg vil også bli politi, tenkte å søke sammen og håpe på å komme inn sammen, men hun sier at hun har hørt at de tester din kondis og styrke før du kommer inn. Er dette sant?

- Er det noen i det hele tatt som er 20 år og kommet inn? Store/småe sjangser for å komme inn?

- En litt off-topic spørsmål: Når er det man får brev fra militæret? om når opptaket blir?

Ja, det er flere tester, både fysiske og medisinske. Dem kan du lese om på www.phs.no

Det er ikke så mange som har kommet inn det året de fyller 20, men alderen i seg selv er ikke problemet. Grunnen til at de på 20 ofte sliter med å komme inn, er at de ikke viser egnethet/skikkethet/modenhet under intervjuet, blant annet på grunn av manglende livserfaring og lignende. Blir du ansett som egnet, kommer du inn.

Først må du på sesjon. Har du vært på sesjon? Der får du nemlig informasjon om det du spør om nå... "Opptaket", som du kaller det, er for så vidt hele året. Det vanligste er å bli kalt inn i juli/august eller i januar. Normalt sett får man brev om dette minst 2-3 mnd før man skal møte.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Hei,

Ja, det er flere tester, både fysiske og medisinske. Dem kan du lese om på www.phs.no

Det er ikke så mange som har kommet inn det året de fyller 20, men alderen i seg selv er ikke problemet. Grunnen til at de på 20 ofte sliter med å komme inn, er at de ikke viser egnet skikkethet/modenhet under intervjuet, blant annet på grunn av manglende livserfaring og lignende. Blir du ansett som egnet, kommer du inn.

Først må du på sesjon. Har du vært på sesjon? Der får du nemlig informasjon om det du spør om nå... "Opptaket", som du kaller det, er for så vidt hele året. Det vanligste er å bli kalt inn i juli/august eller i januar. Normalt sett får man brev om dette minst 2-3 mnd før man skal møte.

Tusen takk for et skjapt svar :)

EDIT: Finner ikke noen sted på www.phs.no der det står anngående de fysiske og medisinske testene. hmm...

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Her kan du sjekke ut litt nyere info om politiet. Er en del filmer der også:http://blipoliti.phs.no/

Politistudent: Har du noen innspill vedrørende praksis 2. året? Har forstått det slik at det er ren loddtrekning om de stedene som er populære,men for min del kunne jeg tenke meg å søke Tr.heim,Hamar,Oslo og Fr.Stad. Har skjønt at man skal sette opp ønskeliste om dette ganske tidlig. Vet egentlig ikke om jeg bør søke meg til Politi- eller lensmannsdistrikt. Hørt mye positivt om begge deler.

Lykke til som tjenestemann og kommende kollega i etaten:).

Lenke til kommentar
Her kan du sjekke ut litt nyere info om politiet. Er en del filmer der også:http://blipoliti.phs.no/

Politistudent: Har du noen innspill vedrørende praksis 2. året? Har forstått det slik at det er ren loddtrekning om de stedene som er populære,men for min del kunne jeg tenke meg å søke Tr.heim,Hamar,Oslo og Fr.Stad. Har skjønt at man skal sette opp ønskeliste om dette ganske tidlig. Vet egentlig ikke om jeg bør søke meg til Politi- eller lensmannsdistrikt. Hørt mye positivt om begge deler.

Lykke til som tjenestemann og kommende kollega i etaten:).

Takk for linken, fant alt der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...