Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

1) Jeg er ikke jusstudent.

 

2) De lærer bort anvendt jus, men på et alt for dårlig nivå. De lærer dere noen typiske situasjoner, men dere lærer ikke å tenke selv, dere får ikke forståelse for det. Jeg skrev "Det er så jævlig mange politifolk som faen ikke skjønner bæret av hva de driver med", ikke "det er så jævlig mange politifolk som ikke kan alt som er å vite om jus". Det sier seg selv at de kun lærer det de har behov for å vite, jeg er da for all del ikke helt forbanna dum i huet, selv om du tilsynelatende tror det når du sier noe sånt, men jeg vet av erfaring at politifolk med begrenset tjenesteerfaring har svært liten forståelse for hvordan de skal vurdere en situasjon og forstå hva de kan og ikke kan gjøre i denne situasjonen...og derfor skal jeg mer enn gjerne bidra til å gi en litt bedre forståelse, dersom folk er interessert i det :)

 

Først; jeg mener på ingen måte at du er dum i hodet. Om det kom fram slik, beklager jeg.

Så; Jeg velger å tro at du tar feil når du skriver at politiet ikke tenker selv. Jeg tror ikke 3 år på skolebenken luker bort den egenskapen. At publikum kan mene at politiet ikke vurderer en situasjon korrekt, kan så være. Men husk at politiet har en egen agenda og et eget syn på situasjonen. At denne ikke stemmer overens med din, betyr ikke at politiet liten forståtelse av situasjonen. Men begrenset tjenesteerfaring er nå slik det er, både i politiet og andre yrker. Man må begynne et sted - og Norge har faktisk en av verdens mest omfattende politiutdanninger, nettopp for å minimere "nybegynnerfeil".

 

Når dette er sagt, jeg setter uansett pris på tilbakemeldinger. Jusstudent eller ikke :)

 

Edit: Omformulering.

Endret av Eirik_a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Først; jeg mener på ingen måte at du er dum i hodet. Om det kom fram slik, beklager jeg.

Så; Jeg velger å tro at du tar feil når du skriver at politiet ikke tenker selv. Jeg tror ikke 3 år på skolebenken luker bort den egenskapen. At publikum kan mene at politiet ikke vurderer en situasjon korrekt, kan så være. Men husk at politiet har en egen agenda og et eget syn på situasjonen. At denne ikke stemmer overens med din, betyr ikke at politiet liten forståtelse av situasjonen. Men begrenset tjenesteerfaring er nå slik det er, både i politiet og andre yrker. Man må begynne et sted - og Norge har faktisk en av verdens mest omfattende politiutdanninger, nettopp for å minimere "nybegynnerfeil".

 

Når dette er sagt, jeg setter uansett pris på tilbakemeldinger. Jusstudent eller ikke :)

 

Edit: Omformulering.

 

Da er vi enige om dét.

 

Jeg sier ikke at de ikke tenker selv, men jeg sier at de får for dårlig opplæring i hjemmelsgrunnlaget sitt og juridisk forståelse av dette, og da har man et dårlig utgangspunkt for å tenke selv. Det er faktisk mange politifolk (spesielt på Orden) som for eksempel ikke ser forskjell på anholdelse, innbringelse og pågripelse, og da er det noe alvorlig gæernt. Jeg kan godt komme med flere eksempler, men jeg tror poenget mitt er belyst. Dette er ikke noe jeg finner på, men ting jeg selv har erfart gjennom samarbeid og samtaler med politistudenter, politifolk og politijurister. Jeg regner meg derfor som noe mer opplyst på dette området enn den jevne publikummer :)

 

Poenget var uansett ikke å skjelle ut eller henge ut politiet eller utdanningen på Politihøgskolen, for det er nå engang sånn det er, og det kan jeg ikke gjøre så mye med, men jeg prøvde å tilby meg å hjelpe litt med jusspørsmål, hvis noen skulle være interessert i eller ha behov for det :)

Lenke til kommentar
Jussen i vårt eget arbeidsfelt vil vi bli temmelig terpa på ja, vi har dyktige jurister på politihøgskolen.

 

Politiloven, straffe- og straffeprosessloven vil vi få masse undervisning i.

 

Hadde vært fint å holde tråden i live så lenge som mulig, og jeg vil selvsagt prøve å være til hjelp for alle fremtidige kolleger og. Etter GU3 vil jeg nok fortsette å skrive i tråden som "Politibetjent", hehe. ^^

 

 

Edit: For å svare jurist, vi lærer den jussen vi kan anvende i vårt daglige arbeide. Hvilken hjemler vi kan bruke for å gjøre det vi kan, det blir feil å si at politifolk ikke har peil på juss og ikke aner hva de driver med.

 

Vi blir politifolk og ikke jurister etter 3 års utdannelse. Jussen vår er kanskje litt innsnevra, men det vi lærer er nøkkelen til å gjøre det vi gjør og det vi kan gjøre. Hva skal vi med juss som ikke er politirelevant? Det er derfor det finnes et jusstudie.

 

For oss handler det om å tenke kjapt, der og da situasjon. Og det er det vi blir opplært til. Resten får våre egne politijurister ta seg av.

 

Om du ønsker å stille opp og hjelpe oss med jussen er det veldig hyggelig, men jeg tror jeg heller vil henvende meg til våre egne jusslærere eller politijuristene ved egne tjenestesteder.

 

Jeg har aldri sagt at dere skal lære jus som ikke er politirelevant. Hvor i all verden tar du det fra? La oss bruke eksemplet mitt med politifolk som ikke kan forskjelle på anholdelse, innbringelse og pågripelse - det er i aller høyeste grad relevant for det dere skal drive med, og du er sikkert enig i at det er hårreisende at folk ikke kan det. Man lærer det på PHS, men det går tydeligvis fort iglemmeboka når man kommer "ut i gata". Det er klart at politijuristene er de som skal "ta seg av" resten, men når man står på gata og skal tenke kjapt i en situasjon, er man avhengig av å kjenne hjemmelsgrunnlaget sitt - og der svikter det alt for ofte. Det er du enig i, det er jeg helt overbevist om ;)

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sagt at dere skal lære jus som ikke er politirelevant. Hvor i all verden tar du det fra? La oss bruke eksemplet mitt med politifolk som ikke kan forskjelle på anholdelse, innbringelse og pågripelse - det er i aller høyeste grad relevant for det dere skal drive med, og du er sikkert enig i at det er hårreisende at folk ikke kan det. Man lærer det på PHS, men det går tydeligvis fort iglemmeboka når man kommer "ut i gata". Det er klart at politijuristene er de som skal "ta seg av" resten, men når man står på gata og skal tenke kjapt i en situasjon, er man avhengig av å kjenne hjemmelsgrunnlaget sitt - og der svikter det alt for ofte. Det er du enig i, det er jeg helt overbevist om ;)

 

 

 

Jeg vet ikke hva slags politifolk du har møtt og snakket med som virkelig ikke kan forskjellen på dette.

 

Ute på gata "går ikke ting i glemmeboka", nettopp fordi vi støter på slike situasjoner hver dag. Det er der vi blir terpa enda mer på når det gjelder hjemmelsgrunnlaget. Jeg synes det er veldig synd at du har møtt politifolk i ordenstjenesten som ikke kan dette.

 

Om du derimot mener at det politistudenter som roter med disse betegnelsene, så vil jeg nok være enig med deg.

Men for veldig mange av oss vil forskjellen på å bli innbragt eller pågrepet sitte godt i hodet etter å ha vært i praksis.

 

Men, for meg som politistudent, vil det mest være naturlig å henvende meg til medstudenter eller egne jusslærere på skolen når det gjelder leksehjelp.

 

Håper du ikke blir provosert eller sint av det jeg sier, men det er kjempehyggelig at også du vil ta deg tid til å hjelpe oss. Det kommer alle vi politistudenter og lesere til å sette skikkelig stor pris på.

 

For all del, la meg gjøre to ting klart ;) Jeg er for det første ikke ute etter å rakke ned på politiet, hverken skolen eller betjentene. Jeg tar som regel politiet i forsvar når folk er ute etter å "ta" dem, så det må det ikke være noen tvil om. For det andre bør det heller ikke være noen tvil om at det er PHS og politiets egne jurister som er best egnet til å gi politifolk råd om utførelse av polititjenesten.

 

Nå befinner vi oss dog på et internettforum, og her er det ingen politijurister, såvidt jeg vet. De har i alle fall ikke gitt seg til kjenne. Det ble snakket om hjelp til kommende studenter lenger opp her, og for mitt vedkommende ble det da mest naturlig å tilby hjelp med det juridiske. Jeg benyttet også anledningen til å nevne at det finnes et visst forbedringspotensial på dette området.

 

Jeg blir hverken sint eller provosert, jeg blir ikke engang det minste indignert, jeg forstår deg faktisk godt. Men når vi nå engang, som nevnt, befinner oss på et internettforum, må man vurdere å ty til det nest beste, dersom man har et spørsmål man ønsker svar på.

 

Ferdig prata for min del ;)

Lenke til kommentar

Fikk følgende spørsmål på fra opptaksnemnda: Hva mener du selv om å tjenestegjøre på hjemstedet ditt?

 

Er egentlig ikke noe fasitsvar på dette, men jeg svarte så godt jeg kunne. Fordelen er at man har en lokalkunnskap uten like. Ulempen er at denne kunnskapen kan gjøre en "blind" for andre løsninger. At "folk flest" kjenner deg igjen kan også være et hinder i tjenesteutførelsen. Man vil ikke at folk skal se ned på deg som politi, men heller ikke som privatperson når man dagen etter går gjennom sentrum og folk kjenner igjen deg fra kvelden før.

 

I en trafikk-case kan man som oftest sende "problemet" videre til makkeren, det kan man ikke alltid i ordenstjeneste lørdag kveld.

 

Tenkt endel på dette, ettersom jeg gjerne vil tilbake til hjemstedet om noen år.

Lenke til kommentar
Men når vi nå engang, som nevnt, befinner oss på et internettforum, må man vurdere å ty til det nest beste, dersom man har et spørsmål man ønsker svar på.

 

Ferdig prata for min del ;)

 

Er det lov å spørre hva for bakgrunn du har? Jeg har kikket litt på innleggene dine, og det virker som du har bakgrunn fra juss. Men du er ikke jusstudent?

Lenke til kommentar
Men når vi nå engang, som nevnt, befinner oss på et internettforum, må man vurdere å ty til det nest beste, dersom man har et spørsmål man ønsker svar på.

 

Ferdig prata for min del ;)

 

Er det lov å spørre hva for bakgrunn du har? Jeg har kikket litt på innleggene dine, og det virker som du har bakgrunn fra juss. Men du er ikke jusstudent?

 

Det er lov, og svaret er cand. jur. Jeg jobber dog ikke med det, blei veldig fort lei, så jeg opplever stadig at jeg er litt rusten ;)

Lenke til kommentar
Heisann Politistuden!

 

Har du noen gangn opplevd å stoppe noen i familien eller venner i kontroll e.l? Det må jo være en vanskelig å avgjørde ting da... Går man da over til å være inhabil?

 

Jeg er ikke politistudent, men har opplevd dette i jobb som vekter. Hadde ikke akuratt mulighet til å sende denne saken videre til makkern min, siden jeg jobbet alene da. Er ikke det morsomste man kan møte på av utfordringer, men gjelder å ha holde hode kaldt og ta saken som den er. Det gjaldt forsåvidt et tyveri, så tror ikke personen bærer nag til meg enda for det :p Tror det er verre for en politimann å stoppe en kompis i fartskontroll f.eks, så da er det jo ganske greit å ha en makker til å hjelpe til litt =)

Lenke til kommentar

Hei Politistudent!

 

Setter utrolig pris på hva du gjør her. Jeg har fått veldig mye nyttig informasjon og opplysninger gjennom å kikke på postene dine og andres her! :)

 

Jeg er en ung gutt på 17 som har store planer om å bli politi. Jeg er veldig engasjert allerede nå og syns et politi yrke ville passe meg perfekt! Jeg føler meg super motivert til å søke og jeg kommer til å gjøre det, etter å ha fullført videregående og militæret. Jeg har gode fysiske forutsetninger ettersom jeg går på en toppidretts linje og har brukbare karakterer (4-5 i alle fag). Jeg ser ikke for meg noen andre yrker enn politiet for å være ærlig. Det var bare det at denne sommeren har jeg tilbragt 1 måned på sykehus.. Jeg har fått diagnosen Morbus Chron*. Jeg er kjempe redd for at dette kan sette en stopper for meg, ettersom jeg leste på phs.no sine hjemmesider, under medisinske krav at:

 

"3.5 Buk, mage og tarmkanal

Sykdom med betydningsfull forstyrrelse av mage og tarmkanal og tilknyttede organers funksjon medfører udyktighet.

 

3.6 Stoffskifte og endokrine organer

Betydningsfulle metabolske, ernærings- og endokrine forstyrrelser, som medfører nedsatt funksjon stabilt eller intermitterende, medfører udyktighet. Sukkersyke medfører udyktighet"

 

Jeg vil presisere at jeg er ikke sterkt plaget i det hele tatt og har en mild form, og legen sier jeg vil kunne leve 100% normalt! Jeg trenger bare å ta medisinene mine =)

 

Jeg bare lurer på om noen andre eller du, politi student, tror dette vil bli vanskelig for meg å søke og komme inn? Eller om noen kjenner noen i politi yrket med denne sykdommen..

 

Takk for svar =)

Obs, for de som ikke vet:

(*Morbus Chron er en kronisk auto-immun sykdom som har med fordøyelsen å gjøre.)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare 100% her, men noen beroligende ord har jeg;

 

Sykdom med betydningsfull forstyrrelse..

Dette betyr at sykdommen må ha en forstyrrende effekt på tjenesteutførelsen. Og når legen din sier at du kan leve 100% normalt, går det nok bra. Men ta en ny prat med han, og forklar om dine planer om PHS. Dersom han "friskemelder" deg, få det skriftlig.

 

Edit: Leif var innom på kaffe.

Endret av Eirik_a
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke svare 100% her, men noen beroligende ord har jeg;

 

Sykdom med betydningsfull forstyrrelse..

Dette betyr at sykdommen må ha en forstyrrende effekt på tjenesteutførelsen. Og når legen din sier at du kan leve 100% normalt, går det nok bra. Men ta en ny prat med han, og forklar om dine planer om PHS. Dersom han "friskemelder" deg, få det skriftlig.

 

Edit: Leif var innom på kaffe.

 

 

Prøv også å skriv en mail til [email protected]. Hvis du kan få noe skriftlig fra legen er det kjempepositivt, men husk at nemndas leger også vil undersøke og vurdere deg.

 

Når jeg var på opptak var det eneste legen gjorde var syns-/fargesynstest samt "lytte på brystet" med stetoskop. Er det samme "enkle" undersøkelse på alle opptaksstedene?

Lenke til kommentar

Hei og hopp : =)

 

Sliter med husstøvallergi, og jeg vet ikke hvordan opptaksnemdas lege ser på dette? Ser at hundeallergi diskvalifiseres.

Veldig dumt om det har noe å si, fungerer 100% normalt i hverdagen, bortsett fra tett nese av og til.

Noen synspunkter/erfaringer/meninger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...