Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette helt passer i tråden, men foren stund siden samtykket jeg til at en vekter kunne se i skulderbagen min etter et butikkbesøk jeg hadde. Der hadde jeg 1 og 1/2

smil jeg hadde kjøpt i Oslo på freia butikken i området rundt nasjonalteateret. Dette stoppet vedkommende litt opp på men lot meg få gå allikevel. Det jeg lurte på var hvis jeg ikke hadde latt vedkommende se oppi hadde da vekteren hatt rett til å konfiskere min personlige eiendom eller lignende?

 

Håper på svar så jeg en annen gang vet hvordan jeg skal reagere ovenfor en vekter.

 

Årsaken til at du da blir stoppet, kan være at f.eks. vekteren, eller en butikk ansatt har sett at du tok noe fra butikken og passerte siste betalingspunkt. De vil da ha lov til å stoppe deg. Dette er hjemlet i paragraf 176 i straffeloven.

 

§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

 

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.

 

De har også lov til å ransake deg om de mistenker at du har ting som kan brukes til å utøve vold eller unslippe. Dette er hjemlet i straffelovens paragraf 178.

 

§ 178. Pågripelse foretas så skånsomt som forholdene tillater.

 

Ting som den pågrepne kan bruke til vold eller til å unnvike, skal tas fra ham. I dette øyemed kan han ransakes.

 

Har selv vært oppe i denne situasjonen flere ganger. Vi pleier da ta kontakt med personen det gjelder og fortelle hva de gjelder. Om da f.eks. en butikk ansatt har sett at personen har puttet noe i veska og ikke betalt, spør vi om å få se i veska. I en slik situasjon pleier de fleste si ja til dette, så lenge de får forklart på en hyggelig måte hva det gjelder. Om da personen nekter og f.eks. begynner å løpe, så er jo ganske klart at personen har stjålet noen.

 

Kan ta en kikk på denne siden. Står det litt mer forklart.

 

Står også litt om vekters rettigheter osv her

 

Heldigvis så har det seg slik at jeg rørte ikke annet enn et par xbox spill som jeg for guds skyld betalte, at dette kunne medføre mistanke fra vekterens side har jeg ingen forståelse for ettersom flere så meg rote rundt der og legge igjen spill mens jeg bestemte meg. De har helt sikkert lov til å stoppe meg hvis jeg passerer siste stopp (betalingspunkt) men siden dette da ikke skjedde er jeg ennå veldig mistenksom grunnet at jeg holdt bare i bagen min. Et lite håndgrep rundt stroppen skal da ikke medføre uønsket oppmerksomhet.

 

Jeg hadde ingen gjenstander som kunne brukes til slikt, dette er vel også beskrevet i en annen lov om våpen i offentlig rom?

 

Nå er jeg ingen jurist, men har vektern spurt og fått samtykke har han ikke gjort noe galt etter min mening.

Hvis du bare loker rundt i senteret og en vekter krever å se i bag'en din, vil jeg mene at det er en ulovlig handling.

 

Selv kan jeg ikke fatte og begripe at jeg skal på noen måte ha reist mistanke. Dette får være opp til hver enkelt å avgjøre, men jeg håper inderlig at jeg nå har godt nok skyts til å kunne møte en vekter igjen. Jeg mislikekr virkelig å bli beskyldt for vinningskriminalitet.

 

Jeg skjønner selvfølgelig at når jeg gir opp min rett til å ikke bli ransaket så har vedkommende ikke gjort noe galt. Men allikevel så kan jeg ikek skjønne at vedkommende hadde en god grunn. Det er da veldig vanlig å gå rundt i en butikk og kikke på varer og tjenester uten å bli mistenkt for nasking.

 

Jeg ble bare spurt. Hvorfor vedkommende skulle det er jeg dessverre ikke klar over.

 

det jeg har blitt opplært i da jeg jobbet i butikk, og i rettslære, var at personen må passere siste betalingssted, før han har gjort noe galt, teoretisk sett.. og disse paragrafene er skrevet med en viss irriterende mengde tolkninger i seg.. men det som står i teksten er ganske strengt og det skal mye til før forholdene tillater det. Det må sees og bli observert, enten av et vitne eller overvåkningskamera.

"Ting som den pågrepne kan bruke til vold eller til å unnvike, skal tas fra ham. I dette øyemed kan han ransakes" Den setningen betyr at blir det SETT at personen bærer et våpen eller noe som i stor sannsynlighet vil være et redskap personen har intensjon om å bruke som våpen, kan de tre inn. Så skal man ha hjemmel i det de gjør, må de tolke paragrafene rett. så med mindre en ansatt eller vekter ser en person legge noe i bagen og gå forbi siste betalingspunkt uten å betale for det, har de ikke mye hjemmel med seg... dessverre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg må ha svar på noe jeg lurer på angående endring av søknadsprosessen til opptaket av phs. og det er om vi nå fra neste år vil få svar på plass først i juli, og ikke lenger i slutten av mai, begynnelsen av juni??

 

Du får svar fra samordna opptak, de sender vel ut svar rundt i juli

 

Virkelig? Og hvordan har de planer om at 120 elever skal finne et sted å bo i kongsvinger på de få ukene før skolestart.. aaaaah, jeg blir oppgitt..

Endret av Grøndahl
Lenke til kommentar
Jeg må ha svar på noe jeg lurer på angående endring av søknadsprosessen til opptaket av phs. og det er om vi nå fra neste år vil få svar på plass først i juli, og ikke lenger i slutten av mai, begynnelsen av juni??

 

Du får svar fra samordna opptak, de sender vel ut svar rundt i juli

 

Virkelig? Og hvordan har de planer om at 120 elever skal finne et sted å bo i kongsvinger på de få ukene før skolestart.. aaaaah, jeg blir oppgitt..

 

Hehe, skjønner det der ja. Men det gjelder jo ikke bare elever på PHS men også norges andre studenter :) Så glad for at jeg slipper det der neste år, hehe

Lenke til kommentar
Jeg må ha svar på noe jeg lurer på angående endring av søknadsprosessen til opptaket av phs. og det er om vi nå fra neste år vil få svar på plass først i juli, og ikke lenger i slutten av mai, begynnelsen av juni??

 

Du får svar fra samordna opptak, de sender vel ut svar rundt i juli

 

Virkelig? Og hvordan har de planer om at 120 elever skal finne et sted å bo i kongsvinger på de få ukene før skolestart.. aaaaah, jeg blir oppgitt..

Får håpe det bygges splitter nye studentboliger da ;) Jeg antar og håper phs-studenter ikke har så store problemer med å finne seg et sted der dem kan dyrke loven. :thumbup:

Lenke til kommentar

Når man får svar på studieplass, så står karakterkvoten din.. regner de med alle tilleggspoengene i den da? Alderspoeng osv. ? Jeg regna ut snittet mitt fra vgs. så når jeg fikk svar på studieplass nå, så stod poengene mine. men det var det samme som da jeg gikk ut av vgs. jeg skal jo ha 2 poeng for alder også. skjønner ikke det systemet der jeg.

Lenke til kommentar
Når man får svar på studieplass, så står karakterkvoten din.. regner de med alle tilleggspoengene i den da? Alderspoeng osv. ? Jeg regna ut snittet mitt fra vgs. så når jeg fikk svar på studieplass nå, så stod poengene mine. men det var det samme som da jeg gikk ut av vgs. jeg skal jo ha 2 poeng for alder også. skjønner ikke det systemet der jeg.

 

Står ikke hvor mange poeng du har i brevet om du får tilbud om studieplass.

Alle poengene skal være regnet med ja, det være for militærtjeneste, alderspoeng, realfagspoeng etc.

Lenke til kommentar

Fullt mulig å ta opp fag for å forbedre snittet. Jo høyere snitt, jo flere konkurransepoeng til phs.

 

Ingen høydekrav for å søke phs.

 

Konkurransepoengene regnes utifra poengene søkerne har. Har flertallet av søkerne generelt høyt snitt, vil konkurransepoengene være høyere for å komme inn, og motsatt med generelt lavt snitt.

 

Når det gjelder kull 2009 vil de som havner i Kongsvinger, Sæther gård, bo på leiren. Moderne og fine fasiliteter, og dermed ingen stress ved å måtte finne hybler.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg lurer på om du har noen forslag/tips til greie deltidsjobber som man som politistudent har mulighet til å søke på? Jeg har ikke så veldig lyst å jobbe i butikk, men trenger en liten deltidsjobb. Og da ville det jo vært supert å finne noe som er litt relevant i forhold til jobben.

Lenke til kommentar
Fullt mulig å ta opp fag for å forbedre snittet. Jo høyere snitt, jo flere konkurransepoeng til phs.

 

Ingen høydekrav for å søke phs.

 

Konkurransepoengene regnes utifra poengene søkerne har. Har flertallet av søkerne generelt høyt snitt, vil konkurransepoengene være høyere for å komme inn, og motsatt med generelt lavt snitt.

 

Når det gjelder kull 2009 vil de som havner i Kongsvinger, Sæther gård, bo på leiren. Moderne og fine fasiliteter, og dermed ingen stress ved å måtte finne hybler.

Bo gratis der altså? :dribble:

Lenke til kommentar
Hehe, fant det på nettet før i dag, men finner det ikke igjen nå ;)

Kjekt at det ikke er høydekrav lenger da! Noen som vet snittet for å komme inn i år forresten?

'

Trengte vel ca 49.5 poeng for å få tilbud om skoleplass iår.

 

Hvordan regnes poeng ut? Hvordan er det for folk som kun har 2 år på videregående, og 2 år som lærling i bedrigt. Og med fagbrev?

Lenke til kommentar
Hei! Jeg lurer på om du har noen forslag/tips til greie deltidsjobber som man som politistudent har mulighet til å søke på? Jeg har ikke så veldig lyst å jobbe i butikk, men trenger en liten deltidsjobb. Og da ville det jo vært supert å finne noe som er litt relevant i forhold til jobben.

 

 

Hva med akuttpsykiatri? Har jobbet i den bransjen i over 4 år,meget relevant til politihverdagen da de ofte har med psykiatripasienter å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...