Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 21 år og begynner på GU1 Oslo til høsten. Gleder meg veldig.

 

Jeg har fulgt med på dette forumet i lengre tid og må bare henge meg på de som roser Politistudent som tar seg tid til å svare alle som måtte lure på noe. Imponerende;)

 

Vet at du har svart litt på dette tidligere, men er freidig nok til å spørre igjen: Kan du si litt mer om hvordan hverdagen er på PHS? Har forstått at det er mye teori, men at d også er en del praktisk..hvordan funker dette i GU1? Får man "reelle situasjoner" man skal håndtere ut i fra det man har lært?

Er skoledagene fullpakket med timer/forelesninger eller har man noen "fritimer" man kan benytte til lesing/trening osv.

Jeg har også fått med meg at man har tema perioder (orden, trafikk, etterforskning osv). Hvordan er opplegget i disse periodene.

Endret av padd1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare husk at fra nå av så blir fordypningspoeng fjernet og man får nå bare to poeng for militærtjeneste/folkehøgskole/60 studiepoeng fra høyere utdanning.

 

Men realfagspoengene består, men går ned fra maks 6 til maks 4 poeng og for noen fag (3mz) får du 0,5 og ikke 1 som tidligere. Se denne linken for all info om neste års poengberegning.

Lenke til kommentar

Hei igjen, nok en gang må jeg si at de positive tilbakemeldingene jeg får betyr veldig mye for meg. Stor takk til alle sammen!

 

Hverdagen på phs er ganske interessant. Hver uke er forskjellig, og vi får utdelt ukeplaner for et semester om gangen. Som sagt går det ikke an å legge skjul på at det er mye teori på skolen, spesielt i GU1 og GU3.

Noen dager er tettpakket med forelesninger og fag, andre dager har du kanskje en til to forelesninger. Da kan du finne deg tid til å trene eller lese litt.

 

I GU1 har du både klasseroms- og auditorieundervisning. Fag som sosiologi, psykologi, idrett, arrestasjonsteknikk, politilære, krim.teknikk og m.m står på menyen. Mye teori og del praktisk arbeide.

Hvis du har sett på bli.politi.no er det en video hvor studentene øver på en husbråkssituasjon. Dette kalles tema øvelse. Vi har øvelse i tema rus, vold, orden og trafikk.

 

Her er det realistiske øvelser som lærer oss å takle slike situasjoner i praksisåret. Så du får en solid trening slik at du klarer å gjennomføre GU2. På øvelsene er du deg selv i en politirolle, og takler situasjonen slik du tror er best. Samtidig blir du evaluert av medstudenter og en politioverbetjent (politilærer).

 

F.eks tema orden. Du får et oppdrag. Oppdraget går ut på at en nabo hører støy i naboleiligheten, det er masse skriking, dunking og rop om hjelp. Politiet (deg og dine medstudenter) blir sendt til stedet for å sjekke situasjonen og ordne opp. Vær så god, øvelsen har startet! Her skal du handle slik du har blitt lært til, og du blir testet grundig.

"Har jeg hjemmel til å gå inn?" "Kan jeg arrestere N.N?" "Hva kan jeg, og hva skal jeg gjøre???" Slike tanker flyr inne i hodet, og tro meg, du blir stressa!

 

Det er nå slik at hver klasse deles inn i basisgrupper, hver gruppe har 6 studenter. Hver basisgruppe skal gjennomføre en øvelse, per tema. Men det er nå slik at en politipatrulje består av 2, maks 3 politifolk. Derfor velges det hvem som skal ut i øvelsen først i den første temaperioden. Så alle i basisgruppen får ikke prøvd seg som politi på en øvelse. Hvis du ikke fikk muligheten til å være politi på tema orden, så er det din tur til å være det på tema rus.

 

Mange nøler med å gå ut først, fordi de er redde for å drite seg ut eller gjøre feil. Det burde ikke vært slik, for det er akkurat der du kan drite deg ut og gjøre feil uten å få konsekvenser. Du får testet egne grenser og lærer av dine feil. Dette vil gi der mer selvtillit og du vil være mer selvsikker i ditt arbeid. Politiloven og annet juss må du kunne godt. :)

 

Hver øvelse varer i ca. 2-3 uker, slik at alle klasser får gjennomført den. Deretter skrives det en innleveringsoppgave som dekker både tema sosiologi, psykologi, politilære og juss. Praktisk og teoretisk arbeid i ett. Temaøvelsene er kjempe artige!!!

 

Håper dette dekker spørsmålet ditt. Om jeg har utelatt noe, så spør igjen! :D

Lenke til kommentar
Lønna kunne ha vært bedre ja. Offisielt ligger startlønna på en nyutdannet politibetjent (pb1 - en stjerne på skuldern)

på ca 280.000 kr i året. Men med litt overtidsarbeid uten at man jobber seg ihjel ligger man gjennomsnittlig på ca 350.000 kr i året.

 

Jeg har utdannede venner som har jobbet så å si normalt med litt overtid, og tjent godt over 400.000 kr i året.

 

Jeg vil også bemerke at jeg i likhet med de fleste andre politistudenter ikke tenkte på lønna da vi søkte phs. Om du trives i jobben din er mye viktigere enn hvor mye du får betalt.

 

Men jeg hadde ikke takket nei til det siste heller. :D

 

mvh Politistudenten

 

At du har fagbrev er jo positivt. Men som vekter teller ikke mer enn en som har fagbrev som snekker.

 

Veldig mange assossierer politiyrket med vekteryrket, du som har vekterbakgrunn vil ikke bli foretrukket foran en som har f.eks helsearbeiderbakgrunn. Men det er ett pluss om du har ekstra utdanninger med deg. Ikke at jeg trekker ned vekteryrket, for jeg har tilbragt en del år i vekteruniformen selv. :D

 

mvh Politistudenten

 

Jeg vet ikke om dette helt passer i tråden, men foren stund siden samtykket jeg til at en vekter kunne se i skulderbagen min etter et butikkbesøk jeg hadde. Der hadde jeg 1 og 1/2

smil jeg hadde kjøpt i Oslo på freia butikken i området rundt nasjonalteateret. Dette stoppet vedkommende litt opp på men lot meg få gå allikevel. Det jeg lurte på var hvis jeg ikke hadde latt vedkommende se oppi hadde da vekteren hatt rett til å konfiskere min personlige eiendom eller lignende?

 

Håper på svar så jeg en annen gang vet hvordan jeg skal reagere ovenfor en vekter.

Lenke til kommentar
Lurer på hvorfor politiet vil ha folk med minioritetsbakgrunn? Hva gjør dem så ettertraktet egentlig?

 

 

Hei,

 

før jeg setter meg i bilen og tar turen til Oslo kan jeg svare på dette.

Det er et godt spørsmål.

 

Det er nok slik at politiet skal avspeile samfunnet, både på alder, kjønn og etnisitet.

Norge er nå blitt et multikulturelt land, med mange forskjellige nasjonaliteter og språk.

 

Visse kulturer har forskjellig skikker, og måter å tolke ting på enn det nordmenn gjør. Det som er vanlig for en nordmann er ikke sikkert like vanlig for en fra en annen kultur.

F.eks: I sør- øst Asia er det en grov fornærmelse å ta noen, eller i verste fall klaske noen, på hodet.

 

Politikvinner/menn med multikulturelt bakgrunn har en fot i begge kulturer, og har lettere for å komme inn i miljøer og har fordelen ved å prate det samme språket. Det å vekke tillit for de med dårlige opplevelser fra hjemlandet sitt og deres møte med politiet der. Jeg tror også dette forebygger det ordet som folk helst ikke vil høre om, nemlig rasisme. Som jeg har opplevd i de forskjellige jobbene jeg har hatt, er at det ordet ofte blir misbrukt.

 

Utover dette gjør jo politimenn med utenlandskbakgrunn den samme jobben som alle andre politimenn. Fordelen er språket og kulturforståelsen.

 

Dette er kanskje et "ømt" tema for noen, jeg vil ha frabedt rasistiske ytringer i tilfelle noen har det i tankene.

Vi må lære å akseptere at mennesker er ulike, og heller jobbe med å kunne leve sammen.

 

Uansett legning, kjønn, alder, etnisitet... politi er politi, så lenge vi gjør en god jobb for publikum og samfunnet. Utenlandskbakgrunn eller ikke.

 

Dette var et kjapt svar, og jeg vil ikke gå inn i lange avhandlinger om hvorvidt det er attraktivt med politifolk som har fremmedkulturelt bakgrunn eller ikke.

Personlig synes jeg det er positivt, så lenge det ikke gis dispensasjon eller kvoteringer. Alle skal stille på lik linje med hverandre.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om dette helt passer i tråden, men foren stund siden samtykket jeg til at en vekter kunne se i skulderbagen min etter et butikkbesøk jeg hadde. Der hadde jeg 1 og 1/2

smil jeg hadde kjøpt i Oslo på freia butikken i området rundt nasjonalteateret. Dette stoppet vedkommende litt opp på men lot meg få gå allikevel. Det jeg lurte på var hvis jeg ikke hadde latt vedkommende se oppi hadde da vekteren hatt rett til å konfiskere min personlige eiendom eller lignende?

 

Håper på svar så jeg en annen gang vet hvordan jeg skal reagere ovenfor en vekter.

 

Hei, jeg skjønner ditt dilemma.

 

La meg starte med å si at en vekter ikke har noen større myndighet enn andre privatpersoner. Det har vært mange episoder hvor vektere går litt utover sin myndighet.

 

Alle har rett til å pågripe noen etter straffeprosess loven. Men da skal dette være på fersk gjerning. Beklager at jeg ikke har lovboken foran meg. For oss i politiet må vi ha skjellig grunn til mistanke før vi kan ransake deg, det betyr at det må være større sannsynlighet for at du har gjort noe galt enn at du ikke har gjort det. (Kronglete).

 

Nå er jeg ingen jurist, men har vektern spurt og fått samtykke har han ikke gjort noe galt etter min mening.

Hvis du bare loker rundt i senteret og en vekter krever å se i bag'en din, vil jeg mene at det er en ulovlig handling.

 

Med mindre det står et skilt om at alle som går inn i butikken automatisk samtykker i sjekk av bag'er.

Ellers mener jeg at en vekter ikke kan ransake noen bare fordi han mistenker deg for noe, det er politiets jobb.

Uansett, neste gang spør du vekteren:" Med hvilken lovhjemmel har du for å kunne se i bag'en min?!"

 

Jeg finner det rart dersom vekteren stoppet deg på et objekt som ikke er hans.

 

Jeg skal prøve å huke tak i juristen på mandag og høre hans meninger. Minn på dette til mandag.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om dette helt passer i tråden, men foren stund siden samtykket jeg til at en vekter kunne se i skulderbagen min etter et butikkbesøk jeg hadde. Der hadde jeg 1 og 1/2

smil jeg hadde kjøpt i Oslo på freia butikken i området rundt nasjonalteateret. Dette stoppet vedkommende litt opp på men lot meg få gå allikevel. Det jeg lurte på var hvis jeg ikke hadde latt vedkommende se oppi hadde da vekteren hatt rett til å konfiskere min personlige eiendom eller lignende?

 

Håper på svar så jeg en annen gang vet hvordan jeg skal reagere ovenfor en vekter.

 

Årsaken til at du da blir stoppet, kan være at f.eks. vekteren, eller en butikk ansatt har sett at du tok noe fra butikken og passerte siste betalingspunkt. De vil da ha lov til å stoppe deg. Dette er hjemlet i paragraf 176 i straffeloven.

 

§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

 

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.

 

De har også lov til å ransake deg om de mistenker at du har ting som kan brukes til å utøve vold eller unslippe. Dette er hjemlet i straffelovens paragraf 178.

 

§ 178. Pågripelse foretas så skånsomt som forholdene tillater.

 

Ting som den pågrepne kan bruke til vold eller til å unnvike, skal tas fra ham. I dette øyemed kan han ransakes.

 

Har selv vært oppe i denne situasjonen flere ganger. Vi pleier da ta kontakt med personen det gjelder og fortelle hva de gjelder. Om da f.eks. en butikk ansatt har sett at personen har puttet noe i veska og ikke betalt, spør vi om å få se i veska. I en slik situasjon pleier de fleste si ja til dette, så lenge de får forklart på en hyggelig måte hva det gjelder. Om da personen nekter og f.eks. begynner å løpe, så er jo ganske klart at personen har stjålet noen.

 

Kan ta en kikk på denne siden. Står det litt mer forklart.

 

Står også litt om vekters rettigheter osv her

Endret av Austvoll
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om dette helt passer i tråden, men foren stund siden samtykket jeg til at en vekter kunne se i skulderbagen min etter et butikkbesøk jeg hadde. Der hadde jeg 1 og 1/2

smil jeg hadde kjøpt i Oslo på freia butikken i området rundt nasjonalteateret. Dette stoppet vedkommende litt opp på men lot meg få gå allikevel. Det jeg lurte på var hvis jeg ikke hadde latt vedkommende se oppi hadde da vekteren hatt rett til å konfiskere min personlige eiendom eller lignende?

 

Håper på svar så jeg en annen gang vet hvordan jeg skal reagere ovenfor en vekter.

 

Årsaken til at du da blir stoppet, kan være at f.eks. vekteren, eller en butikk ansatt har sett at du tok noe fra butikken og passerte siste betalingspunkt. De vil da ha lov til å stoppe deg. Dette er hjemlet i paragraf 176 i straffeloven.

 

§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

 

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.

 

De har også lov til å ransake deg om de mistenker at du har ting som kan brukes til å utøve vold eller unslippe. Dette er hjemlet i straffelovens paragraf 178.

 

§ 178. Pågripelse foretas så skånsomt som forholdene tillater.

 

Ting som den pågrepne kan bruke til vold eller til å unnvike, skal tas fra ham. I dette øyemed kan han ransakes.

 

Har selv vært oppe i denne situasjonen flere ganger. Vi pleier da ta kontakt med personen det gjelder og fortelle hva de gjelder. Om da f.eks. en butikk ansatt har sett at personen har puttet noe i veska og ikke betalt, spør vi om å få se i veska. I en slik situasjon pleier de fleste si ja til dette, så lenge de får forklart på en hyggelig måte hva det gjelder. Om da personen nekter og f.eks. begynner å løpe, så er jo ganske klart at personen har stjålet noen.

 

Kan ta en kikk på denne siden. Står det litt mer forklart.

 

Står også litt om vekters rettigheter osv her

 

Heldigvis så har det seg slik at jeg rørte ikke annet enn et par xbox spill som jeg for guds skyld betalte, at dette kunne medføre mistanke fra vekterens side har jeg ingen forståelse for ettersom flere så meg rote rundt der og legge igjen spill mens jeg bestemte meg. De har helt sikkert lov til å stoppe meg hvis jeg passerer siste stopp (betalingspunkt) men siden dette da ikke skjedde er jeg ennå veldig mistenksom grunnet at jeg holdt bare i bagen min. Et lite håndgrep rundt stroppen skal da ikke medføre uønsket oppmerksomhet.

 

Jeg hadde ingen gjenstander som kunne brukes til slikt, dette er vel også beskrevet i en annen lov om våpen i offentlig rom?

 

Nå er jeg ingen jurist, men har vektern spurt og fått samtykke har han ikke gjort noe galt etter min mening.

Hvis du bare loker rundt i senteret og en vekter krever å se i bag'en din, vil jeg mene at det er en ulovlig handling.

 

Selv kan jeg ikke fatte og begripe at jeg skal på noen måte ha reist mistanke. Dette får være opp til hver enkelt å avgjøre, men jeg håper inderlig at jeg nå har godt nok skyts til å kunne møte en vekter igjen. Jeg mislikekr virkelig å bli beskyldt for vinningskriminalitet.

 

Jeg skjønner selvfølgelig at når jeg gir opp min rett til å ikke bli ransaket så har vedkommende ikke gjort noe galt. Men allikevel så kan jeg ikek skjønne at vedkommende hadde en god grunn. Det er da veldig vanlig å gå rundt i en butikk og kikke på varer og tjenester uten å bli mistenkt for nasking.

 

Jeg ble bare spurt. Hvorfor vedkommende skulle det er jeg dessverre ikke klar over.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Hvordan er mulighetene for jobb som spaner/Uro-patruljen etter å ha fullført PHS? Er det et krav at man skal ha jobbet i x antall år før man kan hovedsakelig jobbe med dette?

 

Pratet med en på stasjonen som var spaner i 8 år for PST.

Den tiden han søkte var det slik at det var ønskelig med et par års erfaring før man søkte.

Hvordan praksisen er nå vet han ikke, men det er godt mulig at de med litt erfaring stiller sterkere.

 

Uansett var rådet hans å prøve likevel. Å jobbe i den stillingen for PST var "utrolig artig" ifølge han selv.

Lenke til kommentar
Hvordan er mulighetene for jobb som spaner/Uro-patruljen etter å ha fullført PHS? Er det et krav at man skal ha jobbet i x antall år før man kan hovedsakelig jobbe med dette?

 

I følge mine bekjentskaper i Oslo-politiet stilles det krav til en del relevant tjeneste innen spaning og/eller narkotika før du er aktuell for Uro, men det finnes sikkert mange (bak)veier til stillinger både innen spaning og Uro.

Lenke til kommentar
Jeg må ha svar på noe jeg lurer på angående endring av søknadsprosessen til opptaket av phs. og det er om vi nå fra neste år vil få svar på plass først i juli, og ikke lenger i slutten av mai, begynnelsen av juni??

 

Du får svar fra samordna opptak, de sender vel ut svar rundt i juli

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...