Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er i utlandet for tiden og kan ikke teste meg selv på løpetesten.

Men en gjennomsnittelig trent fyr, klarer han minstekravet tror du?

 

Sliter å motivere meg selv til å løpe på tredemølle så det blir med 10min om dagen.

 

 

Mange ryker ut tidlig pga av løpstesten.

 

Du må få prøvd ut testen for å kjenne det. Dette er en meget tung test, la deg ikke lure av den korte tiden (10 min).

 

Vanskelig å si om en gjennomsnittlig trent fyr klarer minstekravet, vi er alle forskjellige og noen yter bedre enn andre.

Du må få prøvd ut testen for å best kunne se an hvordan du ligger i forhold til kravet.

 

hvis militærpoengene går ned til 2p, får jeg da 1p fra folkehøyskole? :)

 

Du får bare poeng fra en av dem. Selv om du har begge deler får du kun poengene fra enten forsvaret/ eller annen utdanning.

Lenke til kommentar
Hei igjen:) Er trøtt og ting går bare inn med teskje. Trodde jeg hadde ca 41p ved fylte 21år med 3 i snitt, og endt mil tjeneste? (Trodde jeg hadde noe ekstra p fra almenne pga nok fag eller noe.) Hvis jeg ikke tar opp noen fag, hvor mange poeng vil jeg havne på ved 23? 45p eller 41?

Du får fordypningspoengene dine slik som en annen leser har lagt fram.

Per dags dato får du 3 poeng for å ha vært i forsvaret slik det står beskrevet på phs sin hjemmeside.

 

Får du dine fordypningspoeng ligger du på 45 poeng ved fylte 23.

Lenke til kommentar
Kanskje folk er litt desillusjonerte når man ser på amerikanske serier som NYPD Blue, o.l. med politioffiserer i 40-50 årene med ølmage og overvekt som kjører rundt i fete biler og løser saker.

 

Hvor er det man starter sånn i jobbsammenheng etter fullført PHS? Kan man gå rett på narkoavdelingen, eller etterforsker? Eller er det sånn at du alltid blir "street cop" i starten også jobber deg innover i systemet hvis du vil? Er det som i militæret at du går ekstra skole for å ta ny stilling, eller som på film at man bare blir forfremmet til kaptein etter å ha løst en stor sak?

 

 

Etter endt utdanning kan du søke de jobbene som er tilgjengelig. Spaner, etterforsker eller ordenspoliti. De fleste starter på gata som er ordenspolitiet. Om du vil kan du bare søke en etterforskerjobb og hoppe over ordensdelen.

 

Du må ikke jobbe deg opp fra gata for å kunne bli etterforsker som i amerikanske politiserier.

 

Du kan dermed i ditt fagfelt, få ekstra kursing eller spesialiseringer. Som f.eks sedelighet, brann, avhør av barn og diverse.

 

Du blir ikke forfremmet bare fordi du har gjort en god jobb eller løst en stor sak. Du må ha jobbet et visst antall år, få forskjellige fagfelt godkjent (jobbe i ordenstjenesten, etterforskning, kurs og diverse) for å kunne rykke opp.

 

Før rykket du opp automatisk etter 5 år, og etter 10 år.

 

Nå må du ha fagfelt godkjent, og diverse kurs for å tilfredsstille de nye kravene om å bli PB2 (politibetjent) og PB3.

Alle starter som PB1 etter skolen.

 

Det beste med norsk politi er at dersom du er lei av å være "street cop", kan du søke deg til andre avdelinger for å få variasjon.

Lenke til kommentar
Men å bli arbeidsledig etter endt utdannelse er sjeldent? Går man automatisk inn i politijobb etter PHS eller må man søke på jobb gjennom avisene e.l.? Politiet har vel "alltid" bruk for folk?

 

 

Det er både og. Det gis uttrykk for at Norge trenger flere politifolk, og opptaket av studenter til phs nå er dobbelt så mange som det var for noen år siden.

 

Det som er sørgelig er at mange distrikter ikke har økonomi til å ansette flere folk. Pratet med en nyutdannet nå nylig, vedkommende fortalte at det var ikke råd til å ansette flere ved politistasjoner i Romerike og i Hordaland.

Ganske sørgelig at politiet ikke får nok ressurser til å ansette flere politibetjenter.

 

Er man kresen blir det litt vanskelig å få jobb i større byer. Er man derimot ikke kresen så trengs det massevis av politifolk i nord, og ved de grisgrendte strøkene hos lensmannskontorene. Husker dere tv2 reportasjon om ufaglærte politifolk i Gulen? Småstedene får ikke søkere og må ty til ufaglært personell.

 

Ellers må man søke jobb når man er ferdig på skolen. Politiet har utlysninger på både Nav.no, politiforum.no og politijobb.no

 

Den gamle ordningen var at man etter skolen automatisk ble beordret til et sted og jobbe der i ett år.

Lenke til kommentar

Og den ordningen ble vel fjernet fordi bygdefolk ikke ville ha en grinete oslo-kar som kom rett fra skolen opp til ingenmannsland, som egentlig hadde sett for seg å være actionpurk i Oslos harde dop-underverden og buste store narkobosser, og det eneste som skjer i bygda er at katten til Andersen er savnet i snart en uke?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Og den ordningen ble vel fjernet fordi bygdefolk ikke ville ha en grinete oslo-kar som kom rett fra skolen opp til ingenmannsland, som egentlig hadde sett for seg å være actionpurk i Oslos harde dop-underverden og buste store narkobosser, og det eneste som skjer i bygda er at katten til Andersen er savnet i snart en uke?

 

 

Grinete Oslokarer klarer også å jobbe i bygda vettu. Utad virker det som om Oslo har alt av kriminell aktivitet. Men narkotika'n er overalt, også ute på bygda.

 

Fra spøk til revolver...

 

Ordningen ble fjernet da Politiskolen, hvor man ble lønnet under utdanning og dermed måtte ha plikttjeneste, ble gjort om til PolitiHØGskole i 1992. Hipp hurra for et større studielån og null kompensasjon i praksisåret. :p

Lenke til kommentar
Og den ordningen ble vel fjernet fordi bygdefolk ikke ville ha en grinete oslo-kar som kom rett fra skolen opp til ingenmannsland, som egentlig hadde sett for seg å være actionpurk i Oslos harde dop-underverden og buste store narkobosser, og det eneste som skjer i bygda er at katten til Andersen er savnet i snart en uke?

La meg gjette, du bor i by?

 

Det skjer mer på bygda enn du aner;-)

Lenke til kommentar
Og den ordningen ble vel fjernet fordi bygdefolk ikke ville ha en grinete oslo-kar som kom rett fra skolen opp til ingenmannsland, som egentlig hadde sett for seg å være actionpurk i Oslos harde dop-underverden og buste store narkobosser, og det eneste som skjer i bygda er at katten til Andersen er savnet i snart en uke?

La meg gjette, du bor i by?

 

Det skjer mer på bygda enn du aner;-)

 

La meg si det slik, ute på bygda er det like mye fyll, bråk, slåssing og nark som det er i storbyer ellers.

Lenke til kommentar

Jo , jeg vokste opp på bygda i nord-norge. Greit, noen slåsskamper på bygdefest på Huset og slikt..litt hjemmebrenning. Ellers noen dritunger som tagga på skolen. Og vi unger (13-14 år) var på konstant festing, med øl kjøpt av eldre brødre eller kompiser. Dop var ikke kommet så langt som til oss enda. Men det er ikke akkurat NYPD Blue på bygda. Dette var på tidlig 90-tallet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

tom_bjk: de er fortsatt ikke politimenn.

Dog, jeg støtter at de er bevæpnet. Problemet er vel bare at det ikke hjelper å være bevæpnet med revolvere, om ranerne kommer med ak-47, maskinpistoler og lignende. Skal de først rane DNB, tviler jeg på at revolverne hjelper så veldig godt.

Lenke til kommentar

venninna mi løp den kondistesten tre ganger på rad samme dag, med hvilepause mellom.. et GODT tips når du skal øve på den, er å bytte retning for hver gang den prøves.. løper du samme vei hver gang, får du mye belastning på det ene beinet, som kan føre til belastningsskade, som venninna mi fikk! DEN er kjip rett før opptaket, for da kutter beinet rett og slett ut etter kort tid med løping!

 

revolver og revolver.. en kniv kan gjøre underverker den og... det er en tapt diskusjon. HVA bruker vi et våpen til? Hva er det konstruert for å gjøre? Beskytte eller angripe, det er DØDELIG.. Det var en glimrende ide syns Einstein, da han oppdaget kjemireaksjonen til atomvåpenet, helt til ideen ble sluppet over hiroshima.. Da var den ikke så herlig lenger! og han skal ha vært verdens smarteste mann.. Våpen er og blir brukt som en trussel, og de kriminelle bruker det bevisst på den måten.. Politiet kan bære våpen så mye de vil med mottoet: "bevæpnet for beskyttelse" skrevet i panna dems, men det vil bli sett på som en trussel mot de kriminelle... Se det på det sånn da, det er ikke riktig at en bevæpnet raner står mot en ubevæpnet politimann, men det er heller ikke riktig at en bevæpnet politimann står mot en ubevæpnet raner.. Politiet skal ikke være truende, men hjelpe og verne! Oss og de kriminelle! bla bla bla...

Endret av Grøndahl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...