Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fant ikke så voldsomt mye der

Men vet du hva det best betalte man kan utdanne seg til i politiet er?

 

 

Du får lese gjennom linkene på politihøgskolens hjemmeside, inkl blipoliti.phs.no

Fant du ikke mye der har du rett og slett ikke sett gjennom godt nok.

 

Politiet tjener generelt ganske dårlig, har du lyst til å bli rik er dette feil yrke.

Beredskapstroppen og de Kongelige livvaktene tjener mye bedre enn den vanlige politibetjenten, hvor mye de spesifikt tjener er uvisst.

 

På www.phs.no står det hva slags etterutdanninger og spesialiseringer du kan velge etter endt utdanning. Alt fra teknisk/ taktisk etterforsking, operative enheter osv...

 

Hva som er det beste å videreutdanne seg til er smak og behag. Du velger selv det feltet du synes er interessant, og søker om spesialisering derfra.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Ja, det er nok sant at man ikke velger politiyrket for fet lønn, men for et variert og spennende yrke. :) kan jo selge litt dop ved siden av også

Lenke til kommentar
Veldig artig lesing dette... Jeg prøvde selv å søke i år (førstegangssøker) men kom ikke inn, så nå skal jeg forbedre det jeg som kan forbedres.. Spesielt da det fysiske. Noen som vet hvor mye dette blir vektet?

Da jeg var inne på opptak sa de at en 20-åring i Trondheim i år som var godt over 190cm fikk 1 på alle øvelser, så det skulle liksom være en motivasjon på at det var mulig. Personlig så høres det rart ut at noen kan være så allsidig(og ikke minst når man må ha med seg så mange cm?); jeg skjønner jo at det vil alltid være noen som har rå kondisjon, kan løfte tungt eller svømme fort. Men best på alt? Vet noen om dette forekommer av og til, eller kan det være noe de bare sa?

Jeg var på det opptaket denne 20-åringen var på. Det skal sies at han har bodd i Canada og spilt volleyball på profosjonelt nivå også!

 

 

Hehe, jøss... Det er kanskje volleyball som er tingen da skjønner jeg? Visste ikke at det var så mye svømming f.eks inne i bildet i den sporten.. Men det er uansett ganske utrolig. Når de snakket om det virket det heldigvis som om det så og si aldri hadde skjedd før og da.. Lurer på om fyren fikk en plass da, selv om han bare var 20 år..:p

 

Hanne: et rent kuriositet spm; Var fyren svær stygg bole-mann? Eller var det litt overaskende at han skulle greie det?

Lenke til kommentar
Veldig artig lesing dette... Jeg prøvde selv å søke i år (førstegangssøker) men kom ikke inn, så nå skal jeg forbedre det jeg som kan forbedres.. Spesielt da det fysiske. Noen som vet hvor mye dette blir vektet?

Da jeg var inne på opptak sa de at en 20-åring i Trondheim i år som var godt over 190cm fikk 1 på alle øvelser, så det skulle liksom være en motivasjon på at det var mulig. Personlig så høres det rart ut at noen kan være så allsidig(og ikke minst når man må ha med seg så mange cm?); jeg skjønner jo at det vil alltid være noen som har rå kondisjon, kan løfte tungt eller svømme fort. Men best på alt? Vet noen om dette forekommer av og til, eller kan det være noe de bare sa?

Jeg var på det opptaket denne 20-åringen var på. Det skal sies at han har bodd i Canada og spilt volleyball på profosjonelt nivå også!

 

 

Hehe, jøss... Det er kanskje volleyball som er tingen da skjønner jeg? Visste ikke at det var så mye svømming f.eks inne i bildet i den sporten.. Men det er uansett ganske utrolig. Når de snakket om det virket det heldigvis som om det så og si aldri hadde skjedd før og da.. Lurer på om fyren fikk en plass da, selv om han bare var 20 år..:p

 

Hanne: et rent kuriositet spm; Var fyren svær stygg bole-mann? Eller var det litt overaskende at han skulle greie det?

 

Du trenger da ikke trene aktiv svømming, eller overhodet trene til det, for å få toppkarakter, dersom man har teknikken inne fra før. Selv svømte jeg en gang i forkant av opptaket (og før dette ikke svømt (les: ikke bading) på nærmere 10 år), og klokket allikevel inn på en 1'er..

 

 

Edit: poenget mitt er at man trenger ikke være toppidrettsutøver for å komme godt under 10 poeng, man må bare gidde å dra rævva opp av sofaen :)

Endret av hyutt
Lenke til kommentar

Heisann, håper du fortsatt svarer på denne tråden.

 

Jeg er ferdig i forsvaret med flott tjenesteuttalese, og har på papiret at jeg har vært htv, vk, etc., og arbeider innen psykiatrien, er vekter og skal snart inn på en folkehøyskole med vekterpraksis og trening til phs. starta på rekrutten på 1.87m & 63kg, nå er jeg oppe i 1.88 & 82kg. besto fysiske opptak til UB lett feb 2008. (3.5-3.9) men røk på matte. :p

 

Jeg har ca 3 i snitt, pga en litt tøff oppvekst med tung psykiatri i ..nær.. familie, men skal prøve å ta opp noen fag med åra. (men får stort sett bare 4'ere i nyere historie, sosiologi sosialkunnskap etc. lette og gøye fag.)

 

1. Jeg vet man trenger ganske bra karakterer for å komme fort inn på phs, men jeg regner med at jeg ikke får forklart årsaken til litt dårlige karakter (spes gk året) før jeg faktisk har kommet inn til opptak med bestått fysiske krav? hvor viktige er karakterene mtp min situasjon?

 

jeg ser oppveksten mer som en styrke enn svakhet, for jeg vet ting som de aller færreste gjør uten førstehåndskunnskap, noe jeg har fått bruk for som vekter ang. barn, rusmisbrukere, narkomane, lokale helter og de som er "sprø". :p

 

2. jeg ser 1 av 4 stryker i phs, hva skjer med de som stryker? må de starte på nytt med opptak etc, eller kan de bare ta eksamenen om igjen en annen gang?

 

3. hva slags spm får dere på intervjuet? hva spør de etter?

spm som "du er ute av tjeneste og ser en narkoman som spiser pengene sine, hva gjør du?/skal du gjøre noe?" sånt er enkelt, sånt gjør jeg på bortimot ukentlig basis. uansett hva slags person du er, hjelper jeg hvis jeg ser du trenger det.

men hvilke andre spm får man?

 

på forhånd takk. :)

Endret av Cuddlefluff
Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg ser at du allerede har det meste klart til søknaden til politihøgskolen. Det du har gjort har helt sikkert gitt deg verdifulle erfaringer som du kan ta med videre i polititjenesten. Høyden er ikke et formelt krav, men det skader ikke å være en høy og kraftig politimann. :)

 

For å svare spørsmålene dine:

 

1: Du trenger brukbare karakterer. Husk at du får alderspoeng og militærpoeng også, noe som kan dra konkurransepoengene dine opp. Det er disse konkurransepoengene som avgjør hva som skjer med deg i første omgang. For lite konkurransepoeng kan ende med venteliste, eller i verste fall å ikke bli innkalt til opptak.

Poengene er viktig! Det de fleste gjør er å ta opp vgs fag for å dra opp snittet.

 

Med 3 i snitt, pluss full alders- og militærpoeng vil du da ha ca 41 konkurransepoeng. Dette er for lavt. Til årets kull krevde PHS 49,5 konkurransepoeng for å bli tatt opp. En av våre lesere Tom_bjk ble tatt opp til tross for lavt poeng, men han hadde de evner, egenskaper og erfaringer som nemnda mente var verdifullt og ble tatt inn til tross for dette.

 

Jeg vil ikke anbefale deg å satse på det samme, ta heller opp fag og forbedre snittet ditt. Det er aldri for sent å komme inn på politihøgskolen.

 

2: At 1/4 stryker på phs er ganske overdrevet. Det som derimot har skjedd er at noen studenter stryker på ett fag eller to, og dermed ikke får vitnemålet sitt. Studentene har da mulighet til å ta opp faget igjen et par måneder senere, og vitnemålet er da i hånda. Du må ikke starte på nytt eller noe som helst, du må bare gå opp til ny eksamen i faget du strøk på. Dette er bare noe media har "blåst opp". Men GU3 på phs er et veldig tungt år!

 

3: Dette er det mest stilte spørsmålet noensinne! :D

Hehehe, spørsmålene varierer fra person til person. Mitt tips er å være ærlig i alt, svare på det du kan, og si at du ikke vet svaret på det du ikke kan.

Se på intervjuet som et jobbintervju. Hvordan skal du fremstille deg som attraktiv for den nye arbeidsgiveren? Kanskje det er lurt å sette seg inn i politiyrket før du stiller til intervju, vite litt hva yrket går i.

Det er heller ikke dumt å vite hvem som er justisminister og politidirektør.

 

De stiller deg spørsmål i forhold til hvordan du svarer. Det de ønsker er å se hvordan du mestrer stress og intervju situasjoner, om du klarer å holde hodet kaldt og svare fornuftig. Dette intervjuet handler kun om deg! Og målet er til slutt å se om du er skikket til politiyrket, og det tjenesten måtte medføre.

 

Det er ingen spesifikke spørsmål som man kan "lese" seg til, heller ingen fasit på hva en kan svare på for å komme inn på politihøgskolen. Men jeg har allerede gitt deg mange gode tips i dette svaret. ;)

 

Lykke til så mye med yrkesvalget, og ikke nøl med å stille spørsmål til meg og mine kolleger som er aktive her på tråden.

 

mvh politistudent

Lenke til kommentar
3. hva slags spm får dere på intervjuet? hva spør de etter?

spm som "du er ute av tjeneste og ser en narkoman som spiser pengene sine, hva gjør du?/skal du gjøre noe?" sånt er enkelt, sånt gjør jeg på bortimot ukentlig basis. uansett hva slags person du er, hjelper jeg hvis jeg ser du trenger det.

men hvilke andre spm får man?

 

på forhånd takk. :)

 

Kan være greit å lese litt fakta om politiet, oppbygging osv. Litt om rettsvesen er også greit og diverse spørsmål som justisminister, politidirektør osv. Ellers er det som det er nevnt, ikke lett å svare på dette spørsmålet siden nemda ser det ann fra person til person om hva de spør. Som det også blir nevnt: Vær ærlig og deg selv, det er bedre å si at du er usikker på et spørsmål istedenfor å begynne å dikte.

Lenke til kommentar

Takk for svarene! :)

 

1:

Med 3 i snitt, pluss full alders- og militærpoeng vil du da ha ca 41 konkurransepoeng. Dette er for lavt. Til årets kull krevde PHS 49,5 konkurransepoeng for å bli tatt opp. En av våre lesere Tom_bjk ble tatt opp til tross for lavt poeng, men han hadde de evner, egenskaper og erfaringer som nemnda mente var verdifullt og ble tatt inn til tross for dette.

 

 

Hvor mange p får man i året? Jeg er 22 året jeg søker.

Jeg tenker på et år eller to som befal i forsvaret, har alt vært i førstegangstjenesten som sagt, men gir dette ekstra konkurransepoeng?

 

 

Ps. kjempeflott du pusler med denne tråden!

Endret av Cuddlefluff
Lenke til kommentar

Skal liste opp alderspoengene for deg. Du får maks 8 alderspoeng, etter fylte 23 år får du ikke flere poeng.

20 år = 2 poeng

21 år = 4 poeng

22 år = 6 poeng

23 år = 8 poeng

 

Poeng for å ha gjennomført førstegangstjenesten gir 3.

 

Så da har du per dags dato 9 ekstra konk. poeng. Husk at hvis du blir 23 i året du søker opptak, så får du dine 8 poeng!

 

Tråden holdes i live for alle som lurer på ting angående politihøgskolen, opptaket og politiet generelt. :D

Lenke til kommentar

Kanskje folk er litt desillusjonerte når man ser på amerikanske serier som NYPD Blue, o.l. med politioffiserer i 40-50 årene med ølmage og overvekt som kjører rundt i fete biler og løser saker.

 

Hvor er det man starter sånn i jobbsammenheng etter fullført PHS? Kan man gå rett på narkoavdelingen, eller etterforsker? Eller er det sånn at du alltid blir "street cop" i starten også jobber deg innover i systemet hvis du vil? Er det som i militæret at du går ekstra skole for å ta ny stilling, eller som på film at man bare blir forfremmet til kaptein etter å ha løst en stor sak?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Skal liste opp alderspoengene for deg. Du får maks 8 alderspoeng, etter fylte 23 år får du ikke flere poeng.

20 år = 2 poeng

21 år = 4 poeng

22 år = 6 poeng

23 år = 8 poeng

Poeng for å ha gjennomført førstegangstjenesten gir 3.

Så da har du per dags dato 9 ekstra konk. poeng. Husk at hvis du blir 23 i året du søker opptak, så får du dine 8 poeng!

Med 3 i snitt, pluss full alders- og militærpoeng vil du da ha ca 41 konkurransepoeng. Dette er for lavt. Til årets kull krevde PHS 49,5 konkurransepoeng for å bli tatt opp. En av våre lesere Tom_bjk ble tatt opp til tross for lavt poeng, men han hadde de evner, egenskaper og erfaringer som nemnda mente var verdifullt og ble tatt inn til tross for dette.

 

Hei igjen:) Er trøtt og ting går bare inn med teskje. Trodde jeg hadde ca 41p ved fylte 21år med 3 i snitt, og endt mil tjeneste? (Trodde jeg hadde noe ekstra p fra almenne pga nok fag eller noe.) Hvis jeg ikke tar opp noen fag, hvor mange poeng vil jeg havne på ved 23? 45p eller 41?

Endret av Cuddlefluff
Lenke til kommentar
Skal liste opp alderspoengene for deg. Du får maks 8 alderspoeng, etter fylte 23 år får du ikke flere poeng.

20 år = 2 poeng

21 år = 4 poeng

22 år = 6 poeng

23 år = 8 poeng

Poeng for å ha gjennomført førstegangstjenesten gir 3.

Så da har du per dags dato 9 ekstra konk. poeng. Husk at hvis du blir 23 i året du søker opptak, så får du dine 8 poeng!

Med 3 i snitt, pluss full alders- og militærpoeng vil du da ha ca 41 konkurransepoeng. Dette er for lavt. Til årets kull krevde PHS 49,5 konkurransepoeng for å bli tatt opp. En av våre lesere Tom_bjk ble tatt opp til tross for lavt poeng, men han hadde de evner, egenskaper og erfaringer som nemnda mente var verdifullt og ble tatt inn til tross for dette.

 

Hei igjen:) Er trøtt og ting går bare inn med teskje. Trodde jeg hadde ca 41p ved fylte 21år med 3 i snitt, og endt mil tjeneste? (Trodde jeg hadde noe ekstra p fra almenne pga nok fag eller noe.) Hvis jeg ikke tar opp noen fag, hvor mange poeng vil jeg havne på ved 23? 45p eller 41?

 

 

Hvis du har akkurat 3 i snitt og er 23 år med militærpoeng blir regnemetoden slik: 30+8+2 (militærpoeng går ned ved neste opptak)=40. Hvis du har andreklasse matte,fysikk,biologi e.l. er dette 0,5 poeng ekstra pr. fag. Tredjeklasse matte, fysikk, biologi e.l. gir 1 poeng ekstra pr. fag. Du kan maks ha 4 realfagspoeng fra og med neste år.

Lenke til kommentar
Kanskje folk er litt desillusjonerte når man ser på amerikanske serier som NYPD Blue, o.l. med politioffiserer i 40-50 årene med ølmage og overvekt som kjører rundt i fete biler og løser saker.

 

Hvor er det man starter sånn i jobbsammenheng etter fullført PHS? Kan man gå rett på narkoavdelingen, eller etterforsker? Eller er det sånn at du alltid blir "street cop" i starten også jobber deg innover i systemet hvis du vil? Er det som i militæret at du går ekstra skole for å ta ny stilling, eller som på film at man bare blir forfremmet til kaptein etter å ha løst en stor sak?

 

De aller fleste går ut i ordenstjenesten etter fullført politihøgskole. De er disse som jobber på gata, så jobber du deg oppover etterhvert avhengig av hva du vil.

 

Angående løpetest så tror jeg at du vil klare den fint om du har løpt mye. Har hørt om flere som kommer fra førstegangstjenesten og lett klarer øvelsen. Er kanskje greit å trene litt på den i forkant though.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...