Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ingen overraskelse at endel stryker/ikke fullfører på NORMERT tid. Det er høyst vanlig på veldig mange andre studier. Samtidig er det kanskje mange som også blir overrasket noe av at studiet er såpass teoretisk med mye å lese. At såpass mange eksamener kommer rett på hverandre i 3. klasse kan sikkert bli mye for mange også. Har selv lånt litt bøker + sett på tidligere pensum, og ble selv litt overrasket over hvor mye det er allerede i 1. klasse.

 

Så til politistudent; basert på dine egne erfaringer hva anbefaler du at man leser først og bruker tid på for å møte mest mulig forbredt til høsten og dermed ha mer tid til trening og sosiale aktiviter :p

Lenke til kommentar
Så til politistudent; basert på dine egne erfaringer hva anbefaler du at man leser først og bruker tid på for å møte mest mulig forbredt til høsten og dermed ha mer tid til trening og sosiale aktiviter :p

 

 

Altså, for kommende GU1 er det ingen stress med tanke på hva dere burde lese til høsten.

 

I GU1 - 2008 vil dere kun ha 3 eksamen, og jeg regner med at det ikke vil være stressende.

 

Ihverfall vil GU1 har eksamen i veitrafikkrett, forvaltningsrett, sosiologi og mulig Stats- og kommunalkunnskap (SKK).

Derimot har jeg hørt rykter om at dere i år vil kunne få slippe faget SKK.

 

Derimot vil jeg anbefale at man i praksisåret fyrer løs på pensum som man har til GU3, det er i praksisåret man har muligheten til å lese mye.

GU2 har ingen eksamen, men et par rapporter og en jussoppgave. I likhet med mange andre har ikke jeg lest GU3 pensumet i praksisåret. Angrer litt på det faktisk...

 

Selv om det er litt tungt er vi politistudenter kjempeflinke når det gjelder sosiale aktiviteter.

Anbefaler at noen av dere melder dere inn i festkomiteen til høsten. hhehe :)

Lenke til kommentar

 

Liten tanke; lest litt tilbake i tråden, og ser at det er mange som var bekymret for lavt karaktersnitt. Er også mitt inntrykk at bekymringen for dårlige karakterer er større innenfor fremtidige phs-studenter enn hos andre studenter som søker andre krevende studium. Sosiolog som jeg er, kan jeg ikke annet å lure på om interesse for politi-yrket har en sammenheng med teoretiske ferdigheter.

 

Noen tanker om rundt dette?

 

(Nå skal det sies at jeg hadde 49,8 konkurransepoeng, så det gikk akkurat)

Lenke til kommentar

Veldig artig lesing dette... Jeg prøvde selv å søke i år (førstegangssøker) men kom ikke inn, så nå skal jeg forbedre det jeg som kan forbedres.. Spesielt da det fysiske. Noen som vet hvor mye dette blir vektet?

Da jeg var inne på opptak sa de at en 20-åring i Trondheim i år som var godt over 190cm fikk 1 på alle øvelser, så det skulle liksom være en motivasjon på at det var mulig. Personlig så høres det rart ut at noen kan være så allsidig(og ikke minst når man må ha med seg så mange cm?); jeg skjønner jo at det vil alltid være noen som har rå kondisjon, kan løfte tungt eller svømme fort. Men best på alt? Vet noen om dette forekommer av og til, eller kan det være noe de bare sa?

Lenke til kommentar
Veldig artig lesing dette... Jeg prøvde selv å søke i år (førstegangssøker) men kom ikke inn, så nå skal jeg forbedre det jeg som kan forbedres.. Spesielt da det fysiske. Noen som vet hvor mye dette blir vektet?

Da jeg var inne på opptak sa de at en 20-åring i Trondheim i år som var godt over 190cm fikk 1 på alle øvelser, så det skulle liksom være en motivasjon på at det var mulig. Personlig så høres det rart ut at noen kan være så allsidig(og ikke minst når man må ha med seg så mange cm?); jeg skjønner jo at det vil alltid være noen som har rå kondisjon, kan løfte tungt eller svømme fort. Men best på alt? Vet noen om dette forekommer av og til, eller kan det være noe de bare sa?

 

Hørte det samme, og om jeg ikke tar feil er det en her inne som skrev at han fikk 1 på alt. Tror nok det er sant (hvorfor ikke?), men en ting er uansett sikkert - det er mulig. Målrettet trening er stikkordet.

 

Jeg sitter ikke i nemnda, jeg vet mindre om phs enn mange her inne, men jeg tror at det fysiske er med i vurderingen såklart. Gjennomfører man de fysiske testene og får 1 og 2 poeng på alt, viser det at denne personen har trenet målrettet og kanskje lenge for å nå disse poengsummene. Dette vil jeg si reflekterer veldig godt hvor mye man har lyst til å komme inn på phs og bli politi.

Endret av oedegaard
Lenke til kommentar

Det fysiske opptaket er bare "nøkkelen" som åpner døren til intervjuet, og har egentlig ikke så mye å si.

Det viser selvsagt at du har motivasjonen og jobbet målrettet for å bestå opptaket.

Men det spiller ingen rolle om du får 5 poeng eller 20 poeng. Den som får 5 poeng blir nødvendigvis ikke favorisert foran en som fikk 20 poeng.

 

Det viktigste er hva du har oppe i hodet.

Lenke til kommentar

Hjelper lite å ha trent målrettet mot de fysiske så lenge man ikke er forberedt på interjvuet. Det er dette som er den viktigste delen av opptaket. Her viser du at du er moden og faktisk fortjener en plass på phs. Har hørt flere folk som ikke klarer svare på enkle spørsmål under intervjuet som f.eks. politidirektør, oppbygging av politiet, justisminister osv. Da vil man kunne bli stoppet på E: "Yrkesmotivasjon,-kjennskap til politiyrket"

Det er selvsagt andre ting som spiller inn også, men å lese litt før intervjuet er ikke dumt. Selv leste jeg mye i en brosjyre som het "politiet i norge" som jeg fikk lasta ned fra politi.no, her står det mye nyttig informasjon som jeg ble spurt om under intervjuet og som kan være greit å vite.

 

Jeg sier selvsagt ikke at den fysiske delen er viktig, selv fokuserte jeg mye på målrettet trening mot opptaksprøvene, men det er viktig og ikke glemme at du faktisk skal intervjues også. Derfor må du ikke tro at selv om du får 1 poeng på alle prøvene så er du automatisk inne. Har hørt om flere folk som fikk 20 poeng som kom inn, mens flere fikk under 10 poeng og ikke kom inn.

Lenke til kommentar
Veldig artig lesing dette... Jeg prøvde selv å søke i år (førstegangssøker) men kom ikke inn, så nå skal jeg forbedre det jeg som kan forbedres.. Spesielt da det fysiske. Noen som vet hvor mye dette blir vektet?

Da jeg var inne på opptak sa de at en 20-åring i Trondheim i år som var godt over 190cm fikk 1 på alle øvelser, så det skulle liksom være en motivasjon på at det var mulig. Personlig så høres det rart ut at noen kan være så allsidig(og ikke minst når man må ha med seg så mange cm?); jeg skjønner jo at det vil alltid være noen som har rå kondisjon, kan løfte tungt eller svømme fort. Men best på alt? Vet noen om dette forekommer av og til, eller kan det være noe de bare sa?

Jeg var på det opptaket denne 20-åringen var på. Det skal sies at han har bodd i Canada og spilt volleyball på profosjonelt nivå også!

Lenke til kommentar
Ref denne artikkelen, må politiskolestudenter dokumenter Nynorskkunnskap?

 

http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...NYHET/103200328

 

Jeg har hjemmel for å søke fritak, men er i tvil om jeg bør gjøre det.

 

 

Regner med at om du har nynorsk eller ikke, så vil ikke dette utgjøre et stort problem.

 

"Generell studiekompetanse fra videregående utdanning. Minst karakteren 3 i gjennomsnitt for norsk hovedmål skriftlig eller tilsvarende nivå i annet karaktersystem."

 

En kjapp mail til [email protected] vil avklare dette.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Hvilke jobbmuligheter og arbeidsoppgaver kan du få du etter 3 år på politihøgskolen? Videreutdanning er på samme skole ikke sant? HVa er det beste man kan utdanne seg videre til etter de 3 første årene?¨¨

 

 

 

:)

Lenke til kommentar

Faen, her trodde jeg det var nok med erfaring fra alle CSI-sesongene og LA PD Blue på TV..også kommer du og sier det er mange år med lesing og eksamener først. Nei, da er nok ikke politiet noe for meg :p Blir nok noen år til i pulverbransjen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Hvilke jobbmuligheter og arbeidsoppgaver kan du få du etter 3 år på politihøgskolen? Videreutdanning er på samme skole ikke sant? HVa er det beste man kan utdanne seg videre til etter de 3 første årene?¨¨

 

Klikk deg inn på www.phs.no og se på grunnutdanningen. http://www.phs.no/Grunnutdanning/

Kikk gjerne på videreutdanning også http://www.phs.no/Etter--og-videreutdanning/

 

Videreutdanningen skjer enten på politihøgskolen i Oslo eller ved Stavern/ Sæther gård.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...